SBS 6 scoort met corona-uitslag Chateau Meiland
De kijkcijfers van maandag 18 mei 2020 (SKO)
SBS 6 heeft maandagavond veel kijkers gescoord met de corona-uitslag van Chateau Meiland: met 1,4 miljoen kijkers (25 procent) was de realityhit van Martien Meiland wederom de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De aflevering van een week geleden eindigde met een spannende cliffhanger: is er corona in het chateau of niet? Eén van de gasten had ernstige klachten, maar gisteren bleek het gelukkig niet het gevreesde coronavirus te zijn.
SBS 6 kan opgelucht ademhalen dat de gezondheid van de Meilandjes niet in gevaar is. Het zijn per slot van rekening juist de Meilandjes die SBS 6 al een jaar van de intensive care af houden.
Het nieuwe Man Bijt Hond XL blijft het na Chateau Meiland redelijk doen, ondanks dat de helft van de Meiland-kijkers afhaakt. Met 622.000 kijkers (12 procent) was het nieuwe programma gisteren de hekkensluiter van de kijkcijfer top 15.
NPO 1 was de nummer twee op prime time met de combinatie Dokters van Morgen (926.000 kijkers en 17 procent) en Het Familiediner (1,2 miljoen en 24 procent).
Het brons is voor RTL 4, dat met Kopen Zonder kijken 823.000 kijkers (15 procent) scoorde en met Beau 868.000 kijkers (18 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, namelijk 574.000 (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 513.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dertigers: 419.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Robin Hood: 379.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Son of a Gun: 185.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met All you need is Jani: 125.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Soof: 105.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (747.000), M (735.000), RTL Boulevard (680.000) en Tijd voor MAX (606.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (789.000) en Hart van Nederland (559.000) het meest in trek. Shownieuws trok 318.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.153.000 02. Chateau Meiland (SBS6) 1.420.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.255.000 04. Het Familiediner (NPO1) 1.237.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.188.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.3% 2. RTL4 / 16.8% 3. SBS6 / 12.2% 4. NPO2 / 6.5% 5. NET5 / 5.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,8% 2. RTL Nederland 24,4% 3. Talpa TV 24,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS