SBS 6 gaat Chateau Meiland missen: blijft dé zenderhit
De kijkcijfers van maandag 25 mei 2020 (SKO)
Het derde seizoen van Chateau Meiland is nu negen afleveringen onderweg en er zijn er nog maar twee te gaan: dan wordt de realityshow ingeruild voor Cash or Trash. SBS 6 heeft alle reden om de soap over de Meilandjes flink te gaan missen, want het programma is de enige tv-hit die het momenteel in huis heeft. Week na week blijft ‘Chateau’ flirten met nieuwe kijkrecords: ook maandagavond werd er met bijna 1,5 miljoen kijkers (25 procent) weer een buitengewoon goede score neergezet.
De top vijf van meest bekeken Chateau Meiland-afleveringen bestaat geheel uit de afleveringen die de afgelopen weken te zien waren. Het record staat op 1,567 miljoen kijkers voor de aflevering van drie weken geleden.
Het lukt SBS 6 niet om de Chateau Meiland-kijkers vast te houden om half tien. Het aansluitend uitgezonden Man Bijt Hond XL kwam uit op 674.000 kijkers (13 procent), voor SBS 6 overigens een prima score.
Dankzij de Meilandjes was SBS 6 de grote winnaar op prime time. NPO 1 moest genoegen nemen met de tweede plek: Het Familiediner scoorde 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Daaraan voorafgaand, recht tegenover de Meilandjes, keken er 1,1 miljoen mensen (19 procent) naar Dokters van Morgen.
Het brons is voor RTL 4: Kopen Zonder Kijken kon rekenen op 727.000 kijkers (13 procent) en Beau had er 679.000 (15 procent). Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, goed voor 590.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 586.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Exodus Gods and Kings: 290.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dertigers: 174.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Basic: 169.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 128.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Soof: 105.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), M (895.000), GTST (742.000), RTL Boulevard (662.000), Editie NL (654.000) en Per Seconde Wijzer (573.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (855.000), Hart van Nederland (592.000) en Shownieuws (393.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.059.000 02. Chateau Meiland (SBS6) 1.466.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.218.000 04. Het Familiediner (NPO1) 1.190.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.151.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.0% 2. RTL4 / 15.4% 3. SBS6 / 11.9% 4. NPO2 / 7.1% 5. Vero / 6.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,0% 2. Talpa TV 24,0% 3. RTL Nederland 22,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS