Op1 coronamoe, opent met pandababy: toch topscore

Geplaatst op zo 03 mei 2020 om 8:10


De kijkcijfers van zaterdag 2 mei 2020 (SKO)

Zelfs de late talkshow Op1 lijkt inmiddels een beetje coronamoe te zijn: de talkshow werd gisteren geopend met een zeven minuten durend non-onderwerp over een pandababy. De kijkcijfers bleven met 1,2 miljoen kijkers (28 procent) echter onveranderd hoog. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De zaterdag-Op1 werd dit keer gehost door het duo van Omroep MAX. Charles Groenhuijsen kondigde eerder deze week al aan dat hij iets meer lucht wil brengen in de show.

Op de late avond is NPO 1 al wekenlang heer en meester, maar op prime time moest ze zaterdag de commerciële concurrent RTL 4 voor laten gaan. LEGO Masters scoorde 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en All You Need Is Love had er 1,3 miljoen (22 procent).

NPO 1 moest genoegen nemen met zilver voor de combinatie De Grote Generatieshow (1,1 miljoen en 17 procent) en Even tot hier (1,3 miljoen en 22 procent).

Het brons gaat naar SBS 6: Ik Hou Van Holland scoorde 778.000 kijkers (13 procent), waarna Hoge Bomen er 742.000 (13 procent) had.

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s In De Voetsporen van de Bevrijding, goed voor 667.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 319.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Innan Vi Dor: 251.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met War of the Planet of the Apes: 230.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Valkyrie: 202.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van Hier: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (792.000), Eihen huis en tuin (692.000) en Lachen om home video’s (550.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Hart van Nederland (724.000) en Shownieuws (648.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.479.000
02. Lego Masters (RTL4) 1.496.000
03. Kassa (NPO1) 1.366.000
04. Even tot hier (NPO1) 1.282.000
05. All you need is love (RTL4) 1.268.000


06. Op1 (NPO1) 1.235.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.233.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.225.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.116.000
10. De Grote Generatieshow (NPO1) 1.076.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 792.000
12. Ik Hou Van Holland (SBS6) 778.000
13. Hoge Bomen (SBS6) 742.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 724.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 692.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.6%
2. RTL4 / 18.8%
3. SBS6 / 12.5%
4. NPO2 / 5.7%
5. NET5 / 4.2%


6. NPO3 / 3.6%
7. Vero / 3.5%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 1.7%


11. SBS9 / 1.7%
12. Comedy / 1.4%
13. N.geog / 1.4%
14. FOX / 1.0%
15. Spike / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. RTL Nederland 26,1%
3. Talpa TV 21,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO








76 Reacties op “Op1 coronamoe, opent met pandababy: toch topscore”


  1. 💭

    Gėnoten van Ik Hou van Holland
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  2. 💭

    Gėnoten van Ik Hou van Holland
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!!

  3. Donny Droesbak

    Meis was weer geweldig had niets te melden als wat oppervlakkige ditjes en datjes en ja wat wil je anders als je in je hele even alleen een telefoongids hebt gelezen om te zoeken waar die rijke voetballertjes zijn.

  4. Flip de Beer

    Ik zou Robert mooi op zender houden met All you need! We hebben het nodig!

  5. ome H

    Wat heeft die van der Vaart toch een goede keuze gemaakt met Estevana

  6. TVjunkie

    Topscore? Op1 scoort matig. Zou in deze tijd minimaal 2 miljoen kijkers moeten hebben. #gemiste kans

  7. Rene

    Denk dat RTL wel meer had verwacht van LEGO Masters.
    Volgens mij dachten ze in cijfers van Domino Day, en dan valt dit tegen.

  8. Jean

    Linda de Mol pas op plaats 12 met nog géén 800.000 kijkers op prime time, er is maar één conclusie mogelijk, ook Linda is vergane glorie en géén kijkcijfers koningin meer.

  9. Jelle

    Tvjunkie: zielig figuur.

  10. WEST*

    wat een pracht cijfers voor RTL goed bezig jongens ! ook SBS 6 doet het prima hoor ! Ja de comerciele tv is dan wel gewond door minder reclame inkomsten, maar nog lang niet verslagen

  11. 🖱

    Gėnoten van Op1
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!!

  12. Hans

    Nee hoor Rene, Lego Masters scoort heel goed en met name in de doelgroep. In 25-39 zelfs steeds 50% procent. Scoort boven prognose.

  13. Hans

    Bovendien. De tijden dat een commerciele omroep verwacht 2 m kijkers te scoren met een nieuw (of buitenlands) format, zijn echt wel voorbij.

  14. Eveline

    die Sylvie vindt zichzelf zo geweldig. Wat een leeghoofd en zo nep en onecht met een stelletje jaknikkers om haar heen die ongetwijfeld dik aan haar verdienen.
    Medelijden met dat zoontje van haar, dat kind moet de hele dag perfect zijn. Gelukkig kan hij normaal doen bij zijn vader en Estavana, wat een verademing is dat.

  15. dom volk blijft gesponsord Lego kijken

    Wat een droeftoeters om naar RTL te gluren. Zo slecht, zo kwaliteitsloos, zo niets.

    Pulpa6 doet al lang niet meer mee deze bagger is niet meer belangrijk gelukkig.

  16. 💭🖱

    Gėnoten van Kassa.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  17. Ruud

    @Discuswerper: Gisteren gaf je geen antwoord, dus ik probeer het vandaag nog een keer. Wat is het voordeel als Talpa en/of RTL Nederland stoppen met uitzenden? Wordt het aanbod dan beter, gevarieerder? Wat zijn de voordelen voor de kijker?

    Ik lees vaak dat deze bagger moet stoppen, maar er wordt niet uitgelegd waarom. Je hoeft toch niet naar deze zenders te kijken?

  18. Hugo

    NPO de nr 1 en terecht

    Talpa klimt ook op de zaterdag langzaam omhoog en RTL ziet de NPO steeds meer afstand nemen omdat ze kijkers blijven verliezen.

    RTL investeert alleen in RTL 4 en Talpa in al hun zenders. Tjaaaa

  19. 192.000 kijkers

    RTL 8: wie o wie kijkt de hele avond herhalingen van CSI.

  20. Plaat voor je kop

    @Hugo, onderbouw het eens met de cijfers! Want dan zal je zien dat jouw aanname niet juist is.

  21. JAN

    @Ruud Het zijn allemaal reageerders die zelf niets met het vak te maken hebben, of niets creatief bezig zijn voor radio of tv, of hun kans niet hebben gekregen ! Elke dag maar zeuren hoe slecht alles weer was op de zenders! maar ze hebben wel gekeken, en ook die figiren beweren nooit naar RTL te kijken, want oh wat is dat slecht ! Het vedrwijnen van RTL en Talpa , zal een aarbeving betekenen op het mediapark en in de hele sector ! Oke als er een deur dicht gaat, gaat er altijd wel weer een andere deur open , Maar als morgen de RTL enTalpa zenders op zwart gaan, staan figuren als Discuswerper in de voorste linie om het te betreuren!
    en oh wat jammer huilie huilie

  22. Catharina Geijl

    Genoten van ik hou van Holland?? mijn god….gelukkig hebben we Netflix nog.

  23. Gooi RTL 5,7,8 de deur maar uit.

    Zenders waar geen 1 euro in wordt geïnvesteerd.

    TV wordt er niet gemaakt.

    Alleen aangekochte Ramsj.

    Treurnis alom.

  24. Anne

    De kijkers van Op1 snurkten rustig door.

  25. Hugo

    5. NET5 / 4.2%
    7. Vero / 3.5%
    11. SBS9 / 1.7%

    8. RTL7 / 3.1%
    9. RTL8 / 2.5%
    10. RTL5 / 1.7%

    Cijfers liegen niet.

  26. Guttegut

    Die panda story non nieuws? Ten eerste is een geboorte via natuurlijke weg vrij uniek en ten tweede was het een verademing om geen Ab Osterhaus te hoeven zien voor een keer. Tot slot is die Carrie ten Napel wel heeeel lekker. Mmmmmmmm!

  27. Kelly

    NPO 34,9%
    CO 48,0%

    Cijfers liegen niet.

  28. Jelle

    Kelly
    NPO met 3 zenders, en de commerciëlen met 8 zenders.

  29. Kabelaars/providers

    Stop met automatisch doorgeven van de RTL en Talpa zenders.

    Niemand die hier nog op zit te wachten.

    Als kijkers echt willen kijken betalen ze wel hiervoor.

  30. Kelly

    Jelle, maakt geen ene f*ck uit.

  31. Hugo

    Wat was Op1 een prachtige mooie uitzending met actuele onderwerpen.

    Unieke geboorte Panda
    Corona
    Sport
    4/5 mei

  32. Jelle

    Kelly,
    NPO met gemiddeld 11,5% per zender
    De commerciëlen met gemiddeld 6% per zender.
    Dit zegt genoeg.

  33. Stroopwafel

    @dom volk blijft gesponsord Lego kijken
    Jij reageert toch ook op een gesponsorde site. Wie is hier nu de droeftoeter…

  34. Henk

    Volgende week nog een Xtra (moederdag) aflevering van AYNIL. Slim! Werkt in deze tijd gewoon goed! En volgende week op NPO1 actie avond voor Caribische eilanden van NL. Gaat nog minder scoren dan Generatie show.

    Overigens gisteren in het AD, interview met Beau. Zijn talkshow loopt vrijdag 3 Juli. Helemaal niet duidelijk of Juli en augustus een late night talkshow krijgt op RTL

  35. Wim

    Hugo@. inderdaad hebt gelijk, heel iets anders dan Jinek afgelopen Vrijdag.
    Met Joling die 60 wordt, het is gewoon Boulevard 2.0.

  36. Huismaker

    TIP; De zijn voldoende Youtube kanalen die wel goede informatie MET discussies leveren.
    Want NPO, Radio1, RTL en SBS:
    WAAR BLIJVEN JULLIE EERLIJKE OPEN DISCUSSIES WAT ER NU AAN DE HAND IS ?
    De tijd van liedjes zingen, kleuren of gezellig spelen is voorbij. We gaan de opgelegde angst verlaten en weer zelf nadenken. Gewoon weer normaal doen.
    “Een volk dat voor tirannen zwicht… ” Je weet wel uit 40-45 waarin wij stelling nemen tegen de staatspropaganda.
    Luister/kijk eens naar het YouTube kanaal Ongehoord Nederland over “De nieuwe wereldorde” (1 mei). Lijkt wat zweverig, maar slaat de spijker op de kop. Hoe eerlijk is de media tegen ons ?

  37. Late Night Beau?

    @Henk

    Late Night bestaat niet meer bij RTL.

    Tegenwoordig start RTL al om 21.15 uur (!) met de dagafsluiting in verband met zeer forse financiële problemen.

  38. Danny

    Linda dit Linda dat, Linda is geen kijkcijfer koningin meer blablabla
    Hou toch eens op met dat eeuwige afzeiken….het is een herhaling en bijna 800.000 kijkers is super voor SBS. Kost niets dat programma en RTL met 1.3 miljoen voor een duur kinder programma met lego steentje scoort niet naar verwachting. Wie is er dan zieliger…..denk dus RTL

  39. Op1 moe.

    Ik begrijp niet dat mensen helemaal Op1 moe worden. Als je een aflevering van een week geleden met een aflevering van 1 maand geleden zou vergelijken ben je niets wijzer van alle corona informatie geworden. Alleen maar het oeverloos herhalen van gesprekken over mondkapjes, apps en wanneer de kappers weer open gaan.

  40. Dennis

    Non-onderwerp? Mag ik dat zelf bepalen? Ik vind het een prachtig onderwerp.

  41. Renate

    OP1 moe,
    Misschien is jouw IQ hiervoor niet toereikend.

  42. 020

    Heerlijk Tino Martin gekeken.
    Leuke show met lekkere songs.

  43. JAN

    @ Jelle we hebben toch veel meer com zenders op de kabel?
    En vallen de regionale zenders ook niet onder de NPO ?

  44. Dartsfan

    Sorry hoor, maar de geboorte van die panda is geen non-nieuws hoor, juist heel bijzonder nieuws! Er gebeuren nou eenmaal ook nog andere dingen dan corona. Verder blijft Lego masters een geweldig programma, en aynil is ook heel mooi, zeker in deze tijd!

  45. Tom Okker

    Planet of the Apes was ook heel vermakelijk.

  46. Op1 moe.

    @Renate. Auw, dat doet pijn hoor. Zo, ben je weer blij dat je je kwetsende uitspraak van de dag hebt gedaan. Oh wee als er iemand iets negatiefs over een programma op de bejaardenzender van Nederland roept.

  47. Commerciële Yoghurt

    Mooie score voor RTL4 met gezellige en mooie programmering.

    Kleine correctie;
    Door de amateurs van SKO is weer het gemiddelde genomen bij Tino Martin. Net als bij Jinek met de nieuwsupdate tussendoor.
    Vanaf 23.30 uur werd het Late Nieuws (350.000), het Weer (195.000) en reclame tussendoor uitgezonden. Dit duurde tot 23.52 uur! Vlak voor 24.00 zijn velen voor het 2de uur TM afgehaakt en naar bed gegaan!
    Juiste cijfers zijn 22.30 – 23.30 uur m.a. 13% (+/- 500.000) en geen 7% (200.000)

  48. JAN

    @LATE NIGHT BEAU Ik heb vernomen dat er inderdaad een dagsluiting komt bij RTL 4 , en er is al iemand voorgedragen die dat uitstekend kan, Drs. C.W. vd Waaij van Unilever ,en om de dag een dubbel presentatie met G Verbeet , er komen geen reclame blokken in voor, maar ze mogen in een half uur hun producten , op informatieve en educatieve wijze bespreken ! Dus niet van… koop Unox erwtensoep met onze Unox worst, maar voor de jonge aanstaande huisvrouw…
    Hoe maak ik erwtensoep op grootmoeders wijze!
    lLjkt me leuk, en stel me er ook een hele hoop van vioor!

  49. HansR

    Late Night bij RTL is inderdaad verplaatst naar de vroege avond, puur een centen kwestie. RTL heeft niet genoeg reclame inkomsten omdat mevrouw Jinek bang was dat een reclameblok tussendoor de kijkers zou wegjagen naar Op1. Deze gemiste inkomsten hebben een duur programma op de vroege RTL avond onmogelijk gemaakt. Dus de oplossing Jinek van Late naar de vroege avond en voor hetzelfde geld herhaal je het op Late Night tijdstip. Dat je nu de hele week iedere avond naar Eva zit te kijken is echt voor de pure liefhebber.

  50. Wim

    Commerciële Yughurt.
    Maak je niet zo druk om hoeveel mensen er naar die
    Kwijlebalk hebben gekeken.
    Wat een leven heb jij, dat zal niet veel soeps zijn als je zo’n naam verzint.

  51. TVjunkie

    @ Danny hahaha, wat een onzin dat Lego Masters niet goed genoeg scoort….Het scoort ver boven gemiddeld en er komt binnenkort ook een BN’r editie dus ja, misschien toch beter nadenken voordat je een suffe opmerking plaatst.

  52. Wim

    TVjunkie:
    Nou nou, dat zal spannende tv worden, lego huisjes bouwen met BN’ers. We kijken er naar uit.
    En Danny heeft gelijk, RTL had gerekend op cijfers zoals die van Domino Day. En dan is 1,5 miljoen zeer teleurstellend.

  53. William

    Waarom er nou zo massaal naar LEGOmasters word gekeken snap ik echt niet.

  54. Patty Brard

    Op1 en die cerieuze tv-programma’s… Dat zijn de dingen die ik helemaal niet mis. Ik wil een lauwwarme klysma en wat botox en vanmiddag een fles sangria. Met weinig ben ik al tevreden. Doei.

  55. Joost

    ‘zeer teleurstellend’… je bent niet goed.

  56. Wim

    William,
    Zo massaal is wel wat overdreven toch.

  57. Fox Mulder

    Zou de SBS kijker eindelijk doorhebben dat ze naar herhalingen van Linda zitten kijken?

  58. Sabine

    Hoezo non-nieuws?! De panda is een bedreigde diersoort en het is op een natuurlijke manier gelukt in Nederland. Dat is toch heel bijzonder?!

  59. 💭🖱

    Gėnoten van Journaal
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  60. 💭🖱

    Anderhalvemeter moe zijn we

  61. Freak

    Wederom mijn complimenten voor Even Tot Hier. Zelfs in deze bizarre en moeilijke tijden voor cabaret een Topshow ! Misschien nog wel beter dan voor de crisis…

  62. Sapperdeflap zeg!

    @Freak, Even Tot Hier vond ik ook andermaal erg sterk. Wel is de grapdichtheid in mijn beleving soms iets te hoog, waardoor sommige grappen/woordspelingen niet goed tot hun recht komen. Maar ten opzichte van heel veel ander ‘amusement’, blijft ETH een verademing!

  63. L. Koopmans

    @192.000: ik heb naar anderhalve aflevering gekeken. Als er helemaal niks te kijken dan is dit rustgevende tv.

  64. Lego huisjes bouwen met Panda’s

    Het grote uitmelken en uitsmeren van programma’s is wederom ook bij Lego Masters al weer begonnen bij RTL Nederland.
    De financiële problemen zijn zo groot dat ze volledig het spoor bijster zijn.

  65. Zomaar een persoon

    @HansR – Sinds corona zijn er überhaupt amper nog reclameinkomsten, met of zonder reclameblok in de talkshow. Ook corona heeft RTL gedwongen om Jinek te verhuizen naar 21.30.

  66. Bart

    @Hans Die commerciële doelgroep waar je het over hebt is al ruim 10 jaar volledig achterhaald. Alleen willen heel veel adverteerders en baasjes in de mediawereld dat maar niet inzien. Door de komst van on-bemand en door de bankencrisis is alles anders geworden. En dat zal het tijdens en na de coronacrisis weer zijn. Koop gedrag en kijkgedrag verander continu. 20-49 is al heel lang niet meer zo relevant. Als de zendertjes slim zijn dat focussen ze zich meer op 40+.

  67. TVjunkie

    @Wim…wat een totale onzin…wat heeft Lego Masters nou met Domino Day te maken? Domino Day wordt later dit jaar nog gemaakt door RTL dus om het nu met Lego Masters te vergelijken raakt kant nog wal. Dus aub iets plaatsen als je weet waar je over praat. Fijne dag nog.

  68. PietjePuk

    Best raar dat Hoge Bomen ver boven All You Need is Love zat op Ziggo en trending was. Even tot hier was op Ziggo zelfs 5e. Maar volgens SKO is NPO1 standaard aan de top. Erg vreemd altijd.

  69. PietjePuk

    RTL5 even groot als SBS9. Hoe krijgt RTL het voor elkaar om een zender op de 5e knop net zo groot te krijgen als een zender weggestopt op 19. In verhouding is RTL5 dus veel kleiner dan SBS9.

  70. Peter

    Even tot hier is veel beter zonder de musicalliedjes. Twee nummers van achter hun deal werkt ook prima.

  71. robb

    Hoeveel kinderen hebben naar legomasters gekeken.

  72. Hatsevlats

    Wat een gelul allemaal stumpertjes allemaal televisie gekken en dwazen hier in medialand

  73. Bertje

    Even tot hier vond ik helemaal niet grappig. Alleen het fan-publiek vond het zo af en toe grappig. Het was een beetje humor op Ook Dat Nog-niveau. En ook werden weer de usual suspects bespot. Ik vind 1,3 miljoen nog erg veel, voor zulke flauwe humor.

  74. Dij Enkletser

    Een Panda is toch eigenlijk een mislukt dier,
    Een Panda is een Beer die totaal Vegetarisch is geworden (soort Groenlinkser) en dan ook nog één soort Groente (Bamboe),dus ook nog Radicaal.
    Waar die heel veel van moet eten (Biomassa) om energie van binnen te krijgen.
    En in de voortplanting ook nog flink veel handjes geholpen moet worden (Veel Zorg & Hulpverlening)
    Een onvolwassen Diersoort dus.
    Stel hij mocht stemmen ,..dan zou hij zeker op >Groenlinks< stemmen
    GL is ook Communistisch (Fusie o.a. met CPN) en de Panda is ook Propaganda van Communistisch China in het Buitenland.
    de Panda is de Kroon op de Communistisch Chinese Staats Propaganda ,
    is een Land voldoende in de Klauwen van Comm.China, dan krijg het Land als Gunst, de Verzorging van Chinees Staatseigendom ,nl. de Panda's
    Dus zo'n Dierentuin draagt de Zorg voor de Chinese Staatseigendommen,en krijgen misschien ook wel de Orders (Contract) uit Peking.

  75. Dij Enkletser

    Pandamie ?

  76. HBaz

    Lego Masters stond wel op maar ik heb niet gekeken. Dat Vlaamse accent vind ik gewoon leuk om te horen. Komt zo vredig over (terwijl ze dat helemaal niet zijn). Ik luister ook liever naar de Belgische Radio 2.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.