Op1 coronamoe, opent met pandababy: toch topscore


De kijkcijfers van zaterdag 2 mei 2020 (SKO)

Zelfs de late talkshow Op1 lijkt inmiddels een beetje coronamoe te zijn: de talkshow werd gisteren geopend met een zeven minuten durend non-onderwerp over een pandababy. De kijkcijfers bleven met 1,2 miljoen kijkers (28 procent) echter onveranderd hoog. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De zaterdag-Op1 werd dit keer gehost door het duo van Omroep MAX. Charles Groenhuijsen kondigde eerder deze week al aan dat hij iets meer lucht wil brengen in de show.

Op de late avond is NPO 1 al wekenlang heer en meester, maar op prime time moest ze zaterdag de commerciële concurrent RTL 4 voor laten gaan. LEGO Masters scoorde 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en All You Need Is Love had er 1,3 miljoen (22 procent).

NPO 1 moest genoegen nemen met zilver voor de combinatie De Grote Generatieshow (1,1 miljoen en 17 procent) en Even tot hier (1,3 miljoen en 22 procent).

Het brons gaat naar SBS 6: Ik Hou Van Holland scoorde 778.000 kijkers (13 procent), waarna Hoge Bomen er 742.000 (13 procent) had.

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s In De Voetsporen van de Bevrijding, goed voor 667.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 319.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Innan Vi Dor: 251.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met War of the Planet of the Apes: 230.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Valkyrie: 202.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van Hier: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (792.000), Eihen huis en tuin (692.000) en Lachen om home video’s (550.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Hart van Nederland (724.000) en Shownieuws (648.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.479.000
02. Lego Masters (RTL4) 1.496.000
03. Kassa (NPO1) 1.366.000
04. Even tot hier (NPO1) 1.282.000
05. All you need is love (RTL4) 1.268.000


06. Op1 (NPO1) 1.235.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.233.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.225.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.116.000
10. De Grote Generatieshow (NPO1) 1.076.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 792.000
12. Ik Hou Van Holland (SBS6) 778.000
13. Hoge Bomen (SBS6) 742.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 724.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 692.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.6%
2. RTL4 / 18.8%
3. SBS6 / 12.5%
4. NPO2 / 5.7%
5. NET5 / 4.2%


6. NPO3 / 3.6%
7. Vero / 3.5%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 1.7%


11. SBS9 / 1.7%
12. Comedy / 1.4%
13. N.geog / 1.4%
14. FOX / 1.0%
15. Spike / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. RTL Nederland 26,1%
3. Talpa TV 21,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen