Na twee weken Beau: kijkcijfers nu even hoog als Jinek
De kijkcijfers van vrijdag 15 mei 2020 (SKO)
Het gaat Beau van Erven Dorens voor de wind nu Boulevard-maker Blue Circle van zijn talkshow Beau is afgehaald. Nu de productie in handen is van Jinek-producent PilotStudio, zitten zijn kijkcijfers in de lift. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vernieuwde Beau is nu twee weken onderweg: vorige week keken er gemiddeld 870.000 mensen, deze week gemiddeld 911.000 kijkers. Ter vergelijking: Jinek trok in haar laatste twee weken ook gemiddeld precies 911.000 kijkers.
Beau zit nu niet alleen op het kijkcijferniveau van zijn collega Eva Jinek, maar ook deelde hij concurrent Op1 vrijdagavond een klap uit. Zijn RTL 4-show deed het met 974.000 kijkers (19 procent) beter dan Op1, dat uitkwam op 900.000 kijkers (20 procent).
M, de enige talkshow waarin de vragen langer zijn dan de antwoorden, kwam eerder op de avond uit op 939.000 kijkers (23 procent).
Door naar prime time: daar was Bed & Breakfast de heersende partij met 1,6 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Flikken Rotterdam slechts 756.000 kijkers (14 procent).
RTL 4 pakte zilver met The Voice Kids, waar 1,3 miljoen mensen (21 procent) naar keken. Direct erna was Beau te zien.
De derde plek is voor Veronica Inside, dat 646.000 kijkers (11 procent) scoorde. Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 584.000 kijkers (11 procent). Direct ervoor trok Verborgen Verleden 538.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Grote Songfestivalfeest: 574.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Thank you for the music: 383.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Poirot: 237.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 215.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 179.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Rocky Balboa: 93.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), M (939.000), Tijd voor MAX (711.000), RTL Boulevard (649.000) en Editie NL (534.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (900.000), Journaal laat (813.000), Frontberichten (511.000), Hart van Nederland (496.000) en Shownieuws (462.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.158.000 02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.579.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.355.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.306.000 05. The Voice Kids (RTL4) 1.256.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.2% 2. RTL4 / 18.3% 3. SBS6 / 7.1% 4. NPO2 / 6.9% 5. NPO3 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,5% 2. RTL Nederland 26,7% 3. Talpa TV 17,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL