Kijkcijfers Beau storten in: 21.30 uur-slot een misser?


De kijkcijfers van donderdag 21 mei 2020 (SKO)

De eerste zomerse dag van het jaar is een feit én de eerste ineenstorting van het vernieuwde Beau is een feit. Op de warme Hemelvaartsdag kwam de talkshow van Beau van Erven Dorens niet verder dan 469.000 kijkers (11,9 procent) op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is evident dat het warme weer debet is aan de ineenstorting. Is de verhuizing van de late RTL-talkshow naar 21.30 uur een misser? Op dat tijdstip is de zon immers nog niet eens onder gegaan.

Ook de vroege talkshow M is ingestort door het mooie weer: daar keken 647.000 mensen (25 procent) naar. Het ná zonsondergang uitgezonden Op1 houdt stand boven de miljoengrens: er keken ruim 1 miljoen mensen (27 procent).

Ook SBS 6 deed goede zaken op de late avond: Hart van Nederland en Shownieuws halen allebei de kijkcijfer top 10 met respectievelijk 795.000 kijkers (20 procent) en 612.000 kijkers (19 procent).

RTL 4 heeft ervoor gekozen om de late talkshow, eerst Jinek en nu Beau, te verhuizen van 22.30 naar 21.30 uur om tijdens de coronacrisis kosten te besparen op prime time. De zender is immers van twee titels naar één titel op prime time gegaan.

In de vooravond maakte RTL 4 door het zomerweer overigens nog veel grotere brokken. GTST bleef steken op 439.000 kijkers (12 procent) en RTL Boulevard had er 395.000 (16 procent).

Prime time

Alleen NPO 1 zette mooie cijfers neer op prime time. DNA Onbekend scoorde 1,2 miljoen kijkers (34 procent) en Nick, Simon & Kees: Homeward Bound had er 976.000 (25 procent).

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Gestalkt met 348.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en Chantal Komt Werken met 275.000 kijkers (7 procent) op RTL 4. Oei.

De scores trokken om half tien iets aan: Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met scoorde met 569.000 kijkers (14 procent) precies 100.000 kijkers meer dan Beau.

Verder was NPO 2 het meest in trek: Nieuwsuur wist 410.000 kijkers (10 procent) te boeien. Danny op Straat trok ervoor 310.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met 100 dagen voor de klas: 258.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Other Woman: 254.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 220.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 195.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 189.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts Premier League Finals 2014: 46.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (787.000), M (647.000), Half acht nieuws (607.000), GTST (439.000), Editie NL (414.000), RTL Boulevard (395.000) en Per Seconde Wijzer (368.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (938.000), Hart van Nederland (795.000) en Shownieuws (612.000) het meest in trek. RTL 4 trok met het late RTL Nieuws 293.000 kijkers (9 procent).

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.564.000
02. DNA Onbekend (NPO1) 1.219.000
03. Op1 (NPO1) 1.028.000
04. Nick, Simon en Kees (NPO1) 976.000
05. Journaal laat (NPO1) 938.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 795.000
07. EenVandaag (NPO1) 787.000
08. M (NPO1) 674.000
09. Shownieuws (SBS6) 612.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 607.000


11. Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met (SBS6) 569.000
12. Beau (RTL4) 469.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 439.000
14. Editie NL (RTL4) 414.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 410.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.6%
2. RTL4 / 11.8%
3. SBS6 / 11.1%
4. NPO2 / 5.9%
5. NET5 / 5.2%


6. Vero / 4.7%
7. NPO3 / 4.0%
8. RTL5 / 3.7%
9. RTL8 / 3.3%
10. Discov / 2.0%


11. SBS9 / 1.9%
12. RTL7 / 1.7%
13. RTLZ / 1.6%
14. BBCfirst / 1.1%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. Talpa TV 22,9%
3. RTL Nederland 20,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen