Jinek lang op vakantie: ze was succesvol, geen grote hit


De kijkcijfers van vrijdag 1 mei 2020 (SKO)

Na vier maanden heeft Eva Jinek haar eerste tv-seizoen op RTL 4 afgesloten: ze was een succes, maar geen grote hit. Al was de laatste aflevering van gisteren wél een klapper: er keken bijna 1,3 miljoen mensen (25 procent) naar de finale van Jinek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op twee na best bekeken RTL-Jinek tot nu toe. Alleen de allereerste aflevering (1,7 miljoen) en de aflevering waarin Jort Kelder het coronadebat aanzwengelde (1,3 miljoen) scoorden beter.

Zusterprogramma RTL Boulevard was niet bepaald enthousiast over de prestaties van Jinek. De tv-kenner van de showrubriek, Rob Goossens, wees op de uitspraak die Jinek in haar eerste week heeft gedaan: “Competitie tussen shows is altijd goed, ben ik voorstander van. Als ik maar win.

Tja, dat is niet gelukt: Op1 heeft haar ruim verslagen. “Als ik het even vergelijk met voetbal: als je Messi binnenhaalt, hoopt je dat hij met speels gemak elke week een hattrick scoort en dat is tot nu toe natuurlijk eigenlijk nog niet het geval geweest.”

Het speels gemak zag ik niet echt; af en toe leek het toch een heel klein beetje alsof ze aan het werk was. En ze heeft natuurlijk de meeste avonden qua kijkcijfers verloren van Op1.”

De laatste weken bleef Jinek stabiel op zo’n 800.000 kijkers per avond. Op1 zat op veel avonden boven de 1,1 miljoen, met uitschieters naar ver daarboven.

Wanneer keert Jinek weer terug? Pas na de zomer, waarschijnlijk begin september. Aankomende maandag neemt Beau van Erven Dorens het stokje over.

De grote winnaar op prime time was NPO 1: Bed en Breakfast scoorde 1,6 miljoen kijkers (26 procent) en Flikken Rotterdam hield erna 607.000 (12 procent) over.

Het zilver gaat naar RTL 4, waar The Voice Kids 1,3 miljoen kijkers (21 procent) scoorde. Veronica pakt de derde plek: 719.000 mensen (11 procent) keken naar Veronica Inside.

Verder was NPO 2 het meest in trek dankzij de combinatie Verborgen Verleden (546.000 en 9 procent) en Nieuwsuur (567.000 en 11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Thank you for the music: 401.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 289.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Unbreakable Spirit: 273.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 261.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 247.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Koppensnellers: 157.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Gesprek met premier (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), M (950.000), RTL Boulevard (884.000), Editie NL (783.000) en Tijd voor MAX (731.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (730.000), Late Nieuws (634.000) en Hart van Nederland (476.000) het meest in trek. Shownieuws trok 399.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.262.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.644.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.414.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.391.000
05. The Voice Kids (RTL4) 1.322.000


06. Gesprek met premier (NPO1) 1.282.000
07. Jinek (RTL4) 1.274.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.141.000
09. Op1 (NPO1) 1.041.000
10. M (NPO1) 950.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 884.000
12. Editie NL (RTL4) 783.000
13. Tijd voor MAX (NPO1) 731.000
14. Journaal laat (NPO1) 730.000
15. Veronica Inside (Vero) 719.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. RTL4 / 21.0%
3. SBS6 / 6.9%
4. NPO2 / 6.8%
5. Vero / 5.4%


6. NET5 / 3.8%
7. RTL5 / 3.7%
8. RTL7 / 3.5%
9. NPO3 / 3.5%
10. RTL8 / 3.3%


11. N.geog / 1.7%
12. SBS9 / 1.3%
13. TLC / 1.3%
14. RTLZ / 1.3%
15. Discov / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,1%
2. RTL Nederland 31,5%
3. Talpa TV 17,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen