Historisch laagterecord: Voice Kids duikt onder miljoen


De kijkcijfers van vrijdag 29 mei 2020 (SKO)

Het RTL 4-programma The Voice Kids is vrijdagavond voor het eerst in de historie onder de grens van één miljoen kijkers gezakt. De een na laatste aflevering van het negende seizoen bleef steken op 966.000 kijkers (18,7 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De fors lagere kijkcijfers van The Voice Kids zullen meerdere redenen hebben. Aan de ene kant zal het mooie weer een rol spelen, maar ook is het huidige seizoen vanwege het coronavirus behoorlijk uitgekauwd.

RTL 4 hoopte aanvankelijk alsnog op een live finale in juni en besloot daarom een maand langer door te gaan met The Voice Kids, maar die hoop is definitief vervlogen. Er is volgende week een uitgeklede versie van de finale te zien en die is semi-live.

De top drie van minst bekeken The Voice Kids-afleveringen ooit wordt afgemaakt door die van vorige week met 1,015 miljoen kijkers en die van 5 april 2019 met 1,223 miljoen kijkers.

Direct na The Voice Kids hield Beau nog aardig wat kijkers over. Hij kon rekenen op een publiek van 803.000 kijkers (19 procent).

Alleen NPO 1 deed het beter op prime time: Bed en Breakfast scoorde 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Daarna stortte de zender wederom in dankzij Flikken Rotterdam: 584.000 kijkers (13 procent).

Het brons op prime time is voor NPO 2: Twee voor Twaalf trok 807.000 kijkers (15 procent) en Nieuwsuur 487.000 (11 procent).

Verder was Veronica Inside het meest in trek met 564.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Thank you for the music: 405.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 249.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met 3DOC: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Security: 222.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 202.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 144.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Gesprek met premier (991.000), EenVandaag (937.000), Half acht nieuws (914.000), M (707.000), Editie NL (627.000) en RTL Boulevard (559.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (900.000), Journaal laat (755.000), Hart van Nederland (605.000) en Shownieuws (444.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.815.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.232.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.079.000
04. Gesprek met premier (NPO1) 991.000
05. The Voice Kids (RTL4) 966.000


06. EenVandaag (NPO1) 937.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 914.000
08. Op1 (NPO1) 900.000
09. Twee voor twaalf (NPO2) 807.000
10. Beau (RTL4) 803.000


11. Journaal laat (NPO1) 755.000
12. M (NPO1) 707.000
13. Editie NL (RTL4) 627.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 605.000
15. Flikken Rotterdam (NPO1) 584.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.5%
2. RTL4 / 17.8%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 8.2%
5. Vero / 6.8%


6. NPO3 / 4.0%
7. RTL5 / 3.6%
8. RTL8 / 3.3%
9. RTL7 / 3.1%
10. NET5 / 3.0%


11. TLC / 1.4%
12. N.geog / 1.4%
13. Discov / 1.4%
14. BBCfirst / 1.3%
15. RTLZ / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,7%
2. RTL Nederland 27,8%
3. Talpa TV 19,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen