Grote finale Lego Masters is winnaar op prime time


De kijkcijfers van zaterdag 30 mei 2020 (SKO)

De grote finale van Lego Masters wist zaterdagavond 1,4 miljoen kijkers (29 procent) te boeien op RTL 4. Daarmee was de Ruben Nicolai-show de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Lego Masters was de afgelopen weken zo’n succes dat er nu al een tweede seizoen is aangekondigd. Die zal komend seizoen op de buis verschijnen. Voor Nicolai is het een flinke opsteker: na Ik Weet Er Alles Van en The Masked Singer heeft hij wéér een hit te pakken.

Direct na Lego Masters werd de laatste All You Need Is Love met 903.000 kijkers (19 procent) ook prima bekeken. Het programma kende dit seizoen vele extra afleveringen vanwege de coronacrisis.

De tweede zender op prime time was NPO 1. De Grote Generatieshow kwam uit op 882.000 kijkers (19 procent) en Even Tot Hier kon rekenen op 1,2 miljoen kijkers (24 procent).

Het brons gaat naar NPO 3: Sommerdahl was goed voor een score van 629.000 kijkers (13 procent). Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur, namelijk 532.000 (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met De Beste Liedjes Van: 437.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 226.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Revenant: 213.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 212.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Luchtpolitie: 173.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Kick Als: 82.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (907.000), Half acht nieuws (816.000), Achter de deuren van Koninklijk Paleis Amsterdam (757.000), RTL Boulevard (429.000) en Eigen huis en tuin (396.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Hart van Nederland (672.000), Frontberichten (587.000) en Shownieuws (506.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.817.000
02. Lego Masters (RTL4) 1.380.000
03. Op1 (NPO1) 1.224.000
04. Even tot hier (NPO1) 1.212.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 907.000


06. All you need is love (RTL4) 903.000
07. De Grote Generatieshow (NPO1) 882.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 816.000
09. EenVandaag (NPO1) 800.000
10. Koninklijk Paleis Amsterdam (NPO1) 757.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 672.000
12. Sommerdahl (NPO3) 629.000
13. Frontberichten (NPO1) 587.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 532.000
15. Shownieuws (SBS6) 506.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.8%
2. RTL4 / 18.9%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 6.9%
5. NPO3 / 6.7%


6. Vero / 3.9%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL8 / 2.9%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL7 / 1.9%


11. N.geog / 1.3%
12. RTLZ / 0.9%
13. FS1 / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. BBCfirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,4%
2. RTL Nederland 26,5%
3. Talpa TV 17,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen