Beau opgelucht: RTL 4 stort niet in zonder Eva Jinek


De kijkcijfers van maandag 4 mei 2020 (SKO)

Beau van Erven Dorens kan opgelucht ademhalen op deze Bevrijdingsdag. De kijkcijfers van RTL 4 zijn niet compleet ingestort nu hij Eva Jinek en haar talkshow heeft afgelost. Het nieuwe seizoen van Beau is maandagavond prima van start gegaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Jinek de afgelopen weken op zo’n 800.000 kijkers zat, is het nieuwe Beau-seizoen begonnen met 848.000 kijkers (17 procent). Daarmee maakt hij een veelbelovende start.

Veel mensen, inclusief Beau zelf, gingen ervan uit dat de kijkcijfers van RTL 4 zouden dalen nu Jinek is ingeruild voor Beau. Vóórdat Jinek naar RTL 4 kwam ging het immers ook niet denderend met de kijkcijfers van Beau.

Eén zwaluw maakt natuurlijk geen zomer, dus de komende weken moet Beau zich gaan bewijzen, al wordt het wel steeds lastiger om te vergelijken met Jinek. Het blijft steeds langer licht, het wordt steeds warmer buiten en dat leidt automatisch tot lagere kijkcijfers.

De late talkshow van Op1 blijft oppermachtig: daar keken ditmaal 1,2 miljoen mensen (26 procent) naar. Vanwege de Dodenherdenking was de talkshow M ditmaal niet te zien.

De Nationale Dodenherdenking was met 3,5 miljoen kijkers (52 procent) veruit het meest bekeken programma van de avond. De Dodenherdenking op Waalsdorpervlakte op RTL 4 kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (12 procent).

Prime time

Door naar prime time: daar was het Bevrijdingsjournaal Mei 1945 het meest in trek met 1,9 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1. Na De Dam trok erna 927.000 kijkers (14 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Kopen Zonder Kijken (1,2 miljoen en 16 procent) en dus de talkshow Beau.

Het brons gaat naar NPO 2, waar 75 Jaar Bevrijding: De Oorlog in 100 Foto’s 990.000 kijkers (13 procent) scoorde en Nieuwsuur er 860.000 (14 procent) had.

Verder keken de meeste mensen naar de film Dunkirk op SBS 6, goed voor 781.000 kijkers (11 procent). Chateau Meiland was door de film eenmalig niet op zender.

Vooravond en late avond

De Nationale Dodenherdenking (3,5 miljoen), Achtuurjournaal (3,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Waalsdorpervlakte (1,1 miljoen), Half acht nieuws (983.000) en GTST (824.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen, Journaal laat (859.000) en Hart van Nederland (624.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 3.496.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.179.000
03. Bevrijdingsjournaal Mei 1945 (NPO1) 1.920.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.393.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.332.000


06. Op1 (NPO1) 1.171.000
07. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.155.000
08. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 1.060.000
09. 75 Jaar Bevrijding De Oorlog in 100 (NPO2) 990.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 983.000


11. Na De Dam (NPO1) 927.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 860.000
13. Journaal laat (NPO1) 859.000
14. Beau (RTL4) 848.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 824.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.4%
2. RTL4 / 14.4%
3. NPO2 / 8.8%
4. SBS6 / 8.6%
5. NPO3 / 7.4%


6. NET5 / 3.4%
7. RTL7 / 3.2%
8. Vero / 3.2%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL8 / 1.5%


11. TLC / 1.0%
12. Discov / 1.0%
13. RTLZ / 0.8%
14. BBCfirst / 0.8%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 50,6%
2. RTL Nederland 21,6%
3. Talpa TV 15,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen