Beau duikt door zomers weer alsnog ver onder Jinek


De kijkcijfers van vrijdag 22 mei 2020 (SKO)

De zegetocht van Beau van Erven Dorens leek vorige week te beginnen: hij verbeterde zowel het maandag- als het woensdagrecord van Jinek, maar deze week staan de zaken er iets anders voor. Het mooie weer heeft een heel sterk effect op de kijkcijfers, helemaal omdat RTL 4 ervoor heeft gekozen om Beau nog vóór zonsondergang te laten beginnen. Na 870.000 kijkers in week één en 911.000 kijkers in week twee, keken er deze week gemiddeld 723.000 mensen naar de talkshow.

Ter vergelijking: Jinek trok in haar laatste twee weken gemiddeld 911.000 kijkers. Die score zal Beau de komende weken naar verwachting niet meer aantikken, want de dagen lengen nog een maand en het uitzendtijdstip blijft 21.30 uur.

Overigens had Beau gisteren een mooie gastenlijst: naast een confrontatie tussen Jort Kelder en Jesse Klaver, waren ook Duncan Laurence en Louis van Gaal present. Er keken 877.000 mensen (19 procent) naar de weekafsluiter. M was de meest bekeken talkshow van de dag (922.000), Op1 de nummer twee (878.000).

NPO 1 was ook prime time de grote winnaar: Bed en Breakfast kon rekenen op 1,6 miljoen kijkers (27 procent). Daarna stortte de boel wederom in door Flikken Rotterdam, dat op 691.000 kijkers (14 procent) bleef steken.

The Voice Kids maakte van RTL 4 het meest bekeken alternatief. De talentenjacht zit wel in een kijkcijferdalletje: er keken net iets meer dan 1 miljoen mensen (18 procent).

Het brons is voor NPO 2. Nieuwsuur scoorde 735.000 kijkers (15 procent). Direct ervoor trok Verborgen Verleden 607.000 kijkers (11 procent).

Verder werd vooral Veronica Inside veel bekeken: daar keken 639.000 mensen (11 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Kijkbuis Kids: 441.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 281.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 222.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alex Cross: 179.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Koppensnellers: 110.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), M (922.000), RTL Boulevard (596.000), Tijd voor MAX (592.000) en Editie NL (531.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (878.000), Journaal laat (799.000), Hart van Nederland (577.000) en Shownieuws (387.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.956.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.586.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.316.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.172.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.065.000


06. The Voice Kids (RTL4) 1.015.000
07. M (NPO1) 922.000
08. Op1 (NPO1) 878.000
09. Beau (RTL4) 877.000
10. Journaal laat (NPO1) 799.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 735.000
12. Flikken Rotterdam (NPO1) 691.000
13. Veronica Inside (Vero) 639.000
14. Frontberichten (NPO2) 617.000
15. Verborgen Verleden (NPO2) 607.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.6%
2. RTL4 / 17.5%
3. NPO2 / 8.3%
4. SBS6 / 7.8%
5. Vero / 6.9%


6. NET5 / 3.9%
7. RTL8 / 3.3%
8. RTL5 / 2.9%
9. NPO3 / 2.8%
10. RTL7 / 2.6%


11. SBS9 / 1.8%
12. BBCfirst / 1.5%
13. N.geog / 1.2%
14. Spike / 1.2%
15. Discov / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,7%
2. RTL Nederland 26,3%
3. Talpa TV 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen