Angela de Jong over corona is enorme kijkcijferflop


De kijkcijfers van dinsdag 26 mei 2020 (SKO)

De Nederlandse tv-kijker liep gisteren niet warm voor de eenmalige coronatalkshow op SBS 6. Hoewel een heel sterrenteam was uitgerukt om te praten over de crisis waarin we zitten, namelijk Angela de Jong, Jort Kelder en Johan Derksen, haalde het programma niet eens de kijkcijfer top 25. De Toekomst van Nederland: Ons Leven Na Corona, zoals het door Merel Westrik en Hidde van gepresenteerde programma heette, bleef steken op een magere 298.000 kijkers (5,9 procent).

Het lukte SBS 6 niet om daarmee een plekje in het kijkcijferoverzicht te veroveren. Daarvoor waren minstens 370.000 kijkers nodig. Al met al was SBS 6 niet de gebruikelijke nummer drie op prime time, maar de nummer zes.

De meeste mensen kozen op prime time voor tv-klassieker Opsporing Verzocht, goed voor 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend had Misdaadcollege er 772.000 (16 procent).

Het zilver gaat naar NPO 2, dankzij de Özcan Akyol-show De Geknipte Gast, goed voor 822.000 kijkers (15 procent). Nieuwsuur trok aansluitend 611.000 kijkers (12 procent).

De derde plek op het erepodium is voor NPO 3 dat met Dream School 497.000 kijkers (10 procent) neerzette en verder was de Veronica-film Deadpool 2 het meest in trek met 478.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Deadpool 2: 478.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De Toekomst van Nederland: 298.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 294.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 273.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Lift: 229.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Ciske de Rat: 162.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (744.000), M (671.000), RTL Boulevard (670.000) en Editie NL (611.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (968.000), Hart van Nederland (555.000) en Shownieuws (512.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.985.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.193.000
03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.192.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.145.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.080.000


06. Op1 (NPO1) 1.026.000
07. Journaal laat (NPO1) 968.000
08. De Geknipte Gast (NPO2) 822.000
09. Beau (RTL4) 783.000
10. Beter laat dan nooit (RTL4) 783.000


11. Misdaadcollege (NPO1) 772.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 744.000
13. M (NPO1) 671.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 670.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 611.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.6%
2. RTL4 / 16.6%
3. NPO2 / 8.1%
4. SBS6 / 6.9%
5. Vero / 6.6%


6. NPO3 / 5.7%
7. RTL5 / 4.2%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL7 / 3.2%
10. RTL8 / 2.4%


11. FS1 / 2.2%
12. SBS9 / 1.4%
13. FOX / 1.1%
14. BBCfirst / 1.0%
15. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,4%
2. RTL Nederland 26,4%
3. Talpa TV 18,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen