Wendy van Dijk zit Jinek op de hielen met Hart in Aktie

Geplaatst op do 09 apr 2020 om 7:50


De kijkcijfers van woensdag 8 april 2020 (SKO)

De comeback van Wendy van Dijk met haar vroegere succesformule Hart in Aktie wist woensdagavond om half tien 694.000 kijkers (12,3 procent) te bekoren op SBS 6. Daarmee hijgde ze haar concurrente Eva Jinek in de nek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De talkshow van Jinek wist op hetzelfde moment – sinds kort wordt het programma namelijk niet om half elf maar al om half tien uitgezonden – een publiek van 721.000 kijkers (14,3 procent) te boeien bij concurrent RTL 4.

Slechts één programma deed het nog beter om half tien, namelijk De Rijdende Rechter met 1,7 miljoen kijkers (30 procent) op NPO 1.

De meest bekeken titels om half negen waren Tussen Kunst en Kitsch met 2 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 1, Steenrijk Straatarm met 979.000 kijkers (15 procent) op SBS 6 en De Zware Jas van Beatrix met 883.000 kijkers (13 procent) op NPO 2.

RTL 4 bleef om half negen steken op 527.000 kijkers (8 procent) voor de Frans Bauer-show Goed Voor Elkaar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met Poirot: 291.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hitman Agent 47: 280.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Revolut: 227.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 210.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Prison Girls: Life Inside: 161.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ladies Night: 132.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), M (1 miljoen), GTST (861.000), RTL Boulevard (794.000), Met het mes op tafel (717.000), Lingo (696.000) en Editie NL (639.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (822.000), Hart van Nederland (599.000) en Frontberichten (497.000) het meest in trek. Shownieuws trok 443.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01.Journaal 20:00 (NPO1) 2.541.000
02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.999.000
03. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.716.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.471.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.443.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.242.000
07. Op1 (NPO1) 1.187.000
08. M (NPO1) 1.029.000
09. Steenrijk Straatarm (SBS6) 979.000
10. Zware Jas van Beatrix (NPO2) 883.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 861.000
12. Journaal laat (NPO1) 822.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 794.000
14. Jinek (RTL4) 721.000
15. Met het mes op tafel (NPO2) 717.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.0%
2. RTL4 / 14.2%
3. SBS6 / 11.3%
4. NPO2 / 8.2%
5. Vero / 3.9%


6. NPO3 / 3.7%
7. RTL8 / 3.0%
8. RTL7 / 2.9%
9. RTL5 / 2.8%
10. NET5 / 2.2%


11. SBS9 / 1.5%
12. Discov / 1.4%
13. BBCfirst / 1.2%
14. FOX / 1.0%
15. Spike / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,9%
2. RTL Nederland 22,9%
3. Talpa TV 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








65 Reacties op “Wendy van Dijk zit Jinek op de hielen met Hart in Aktie”


  1. Jihals

    Wendy hijgt Ji (in haar) nek.

    Ik zie hier wat moois opbloeien!

  2. Jonas van de walvis

    Ik heb een stukje gezien wat een ziekelijk programma. Maar ja dat was te verwachten van snuifje en die molle zender op een anders gemoed in springen. Maar ja zij gaan over lijken daar op 6

  3. Zomaar

    Je moet Bauer geen programma’s laten maken, kan hij niet.
    Hadden ze (in deze tijd) De Bauertjes zitten thuis gebracht, zouden de aantal kijkers veel hoger zijn geweest.

  4. FABELTJESKRANT

    HET IS NIET MOEILIJK OM IN DEZE TIJD TE SCOREN IEDEREEN ZIT BINNEN.

  5. Snake Charmer

    Waarom alleen de kijkcijfers van het 1e gedeelte van Jinek?

    Het nieuws om 22:15 zat al op 862.000 kijkers dan zit het 2e deel van Jinek ook hoger zo lijken de kijkcijfers lager.

  6. Eibertje

    Op1 bijna 2x zoveel kijkers als Jinek

    Jinek naar 5 uur slot na de zomer?

    21.15 werkt voor geen meter en 22.30 is Op1 VEEL te sterk

  7. TVjunkie

    Beetje suf om Wendy met Jinek te vergelijken. Wendy = mayonaise en Jinek = kaviaar

  8. Jim

    Leuk voor Wendy. Programma zag er ook leuk uit en wat feel good tv. Daar zitten we nu toch allemaal op te wachten!

  9. Johm

    Dit worden weer 100+ berichten over Jinek en vergelijkingen van een paar geleden. Veel leesplezier

  10. Paul

    Eibertje
    do 09 apr 2020 om 8:05

    Heb je het er weer zwaar mee?

  11. Snake Charmer

    Is die achterlijke Frans Bauer nog niet gecanceld?

  12. 🗣

    Gėnoten van Ladies Night.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  13. WEST*

    @FABELTJESKRANT Dan zijn de cijfers in verhouding van RTL erg laag
    nu bijna iedereen thuis is zijn de cijfers voor RTL niet gestegen t. o. z.v een paar maanden geleden , ook TALPA ziet zijn kijkcijfers niet enorm stijgen
    Dus moet toch zwaar tegenvallen voor de com. tv zenders

  14. Eibertje

    Zware Jas van Beatrix (NPO2) 883.000

    Hulde aan de makers

  15. Rambo

    Is men bij SKO aan het experimenteren hoe men de kijkcijfers van Jinek meet? Gister werd er voor het eerst gemeten voor en na de RTL nieuws update en nu weer gemiddelde van 21.30 tot 23.00. Gisteren gaf het een realistischer beeld vond ik, omdat er toen goed zichtbaar werd dat Jinek tegenover op1 1 miljoen kijkers scoorde!

  16. Cijfers zeggen alles

    Woensdag 8 april 2015: Late Night – 945.000 kijkers
    Woensdag 8 april 2020: Jinek – 721.000 kijkers

    Zelfs in corona tijden 225.000 kijkers minder.

    Benieuwd wat Beau er binnenkort van gaat brouwen. Vrees het ergste.

  17. Eibertje

    NPO op eenzame hoogte.

    Verschil tussen NPO en RTL wordt per maand groter. Talpa kruipt naar RTL toe.

    Oja, RTL zakt harder dan Talpa omhoog kruipt

  18. Zware Jas van Beatrix

    Klasse.

    4 prima afleveringen.

  19. FABELTJESKRANT

    @WEST IK DENK DAT ER MEER NAAR NETFLIX EN VIDEOLAND WORDT GEKEKEN.

  20. Snake Charmer

    Cijfers zeggen alles

    Cijfer van een verschillend tijdstip vergelijken met een ander jaartal???

    08:15 is te vroeg om al aan de drank te zitten….kneus.

  21. James

    Eibertje / Cijfers zeggen alles: Dat heb je al gezegd, en dat is een onzinnige vergelijking!

    Waardoor ben je zo geobsedeerd door Jinek en zeg je niks over bijvoorbeeld HvNL en Shownieuws???

  22. WEST*

    zal mij benieuwen als de corona ellende nog twee jaar voorduurt we nog wel com. tv hebben ,want het ziet er dan somber uit voor RTL en TALPA
    Als overlevingkans zouden ze er serie en film zenders van kunnen maken
    Grote shows met publiek kunnen ze voorlopig wel vergeten

  23. Snake Charmer

    @West

    Vergeten dat de NPO dan in de avond reclame vrij is en dat NPO3 een of ander regionaal iets wordt?

  24. Rogier

    Ik vraag me wel altijd af hoe mensen als Eibertje zo kunnen ontsporen…

  25. eva

    waarom zend rtl nu overdag geen mooie klassieke films uit, b.v. film noirs en andere mooie films uit de jaren 50 en 60 inplaats heel de dag dezelfde ellende.

  26. Eibertje

    RTL 5 scoorde met Temptation Island: 210.000 kijkers,

    Wat een slechte cijfers of is het een herhaling?

  27. Frans Bauer wegsaneren

    Als we nu toch moeten gaan saneren bij RTL kan Frans op lijst voor boventalligen worden gezet.

    Vergane glorie TV uit 2003. Puur vulling.

  28. Nils Holgersson

    Wat scoren die studioshows van Talpa hè?

    Campingzender will be campingzender

  29. Pieterke

    Jinek schaart zich al dagen in het rijtje dan wel de top 10 en 15 van niet serieus te nemen programma’s zoals RTL Boulevard en Goede Tijden Slechte Tijden. Dat zegt alles.

    Zelfs in de coronatijd, nu we massaal binnen blijven, speelt ze dus geen enkele rol van betekenis.

    Vóórdat het coronavirus (hopelijk) verdwenen is in dit land is Jinek al lang verdwenen van de buis.

  30. 🖱

    529.000 kijkers haakten af toen OP1 begon op NPO1!!

  31. Peter

    16,5 miljoen mensen schakelde niet in toen Jinek op RTL 4 begon.

  32. Jack Hiemstra

    Bij gebrek aan goede presentatoren wordt v Dijk weer gebombardeerd tot grote ‘ster’ via haar slaafse volgers bij die john mol. Drammen en nog dommere programma’s erom heen zijn toch doorzichtige pogingen om een herrijzenis te forceren bij het publiek. Het ontstane beeld is dat alles in het werk wordt gezet om niet de kijker te bedienen maar voor v. Dijk zelf! Ze heeft succes nodig, desnoods door een talpa/sbs filter heen. En dat is een heilige missie geworden voor haar onzekere echtgenoot die heel goed weet dat het met beiden tegen beter weten in trekken aan een dood paard is!

  33. Broer van....

    Niet gezien.
    Laat me raden:
    Hart in Aktie voor coronaleed? Makkelijk scoren. Het sentiment bedienen van deze tijd, (lijkenpikkerij??) en eindelijk weer eens scoren, en weer beetje goodwill als zender en presentatrice binnen harken.

  34. tom

    het blijft toch vreemd die kijkcijfers…: zullen we nu opeens allemaal achter die pit kruipen en naar pulp kijken..? Ik geloof e niets van.

  35. WEST*

    @snake charmer Ben toch bang dat er veel com. bijzenders gaan verdwijnen
    dit is niet vol te houden voor com tv , de reclameinkomsten zulen steeds minder worden en verschuiven naar internet . Ook de NPO krijgt welliswaar klappen te verduren, maar zal niet zo erg zijn omdat de meerderheid van het Nederlandse volk voor de publieke omroep kiest. Dat de NPO tot 20.00 reclame vrij wordt wil niet zeggen dat die minuten naar de 2 grote com tv zenders gaan. Ook weten we nog niet hoe het NPO3 rooster wordt. Regionale zenders kunnen geen dagprogrammering verzorgen, het is nog koffiedik kijken Ook is het maar de vraag of alle regionale zenders bij iedereen op het scherm komt . of alleen in hun verzorgingsgebied wordt uitgezonden Voor NoordHolland zou RTVNH en misschien ATV5 , NPO3 moeten voorzien van programma`s
    Maar dat de potloden bij de 2 grote com tv zenders opnieuw geslepen moeten worden om de toekomst veilig te stellen is zeker, we gaan nog een onzekere tijd tegemoed !

  36. Boris

    Licht gesponsord programma was dat Hart in Aktie. Vond het contact met die oude vrouw en haar visje ook wel erg riskant in deze tijden. Zo ver stonden ze niet van elkaar af.

  37. 60+ kijker

    Waarom kan ik Jinek niet in zijn geheel opnemen? Het deel na het nieuws van 10 uur kan ik zelfs niet terugkijken bij uitzending gemist.

  38. Peter

    Ik heb het idee dat het plan om de NPO voor 20.00 uur reclame vrij te maken nu ook geen prioriteit van de regering heeft.
    Zeker nu er al minder reclametijd wordt ingekort.
    Minder geld voor de STER is ook minder geld voor de overheid.

  39. Caspar

    60+kijker.
    Waarom zou je dat willen?

  40. Peter

    Minder reclametijd wordt ingekocht.

  41. Peter

    @West*
    Zou zo maar kunnen dat als er minder reclame op de NPO mag en de commerciële evt meer reclame uitzenden dit kijkers naar de NPO lokt.
    Mensen krijgen steeds meer een hekel aan reclame.

  42. Bart

    @eva Nee dat doet RTL4 liever in het weekend s’ochtends om 6.30u

  43. robb

    60+ kijker :Daar erger ik me ook aan ik stel hem weer opnieuw als het nieuws begint .

  44. JobF

    De haters willen het niet horen maar SBS 6 doet het prima de laatste tijd. Vorige week gemiddeld 9.9% marktaandeel. Doel is 10% heeft John al vaker gezegd.
    Deze week gaat het tot nu toe alleen maar beter in % in vergelijking met vorige week dus die 10% wordt deze week weer gehaald. John is tevreden, zeker in prime time. Late avond is alleen wel erg ingezakt sinds de talkshowoorlog. Vooravond schommelt wel, maar is ook beter dan vorig jaar in het voorjaar.

  45. JobF

    Prime time SBS 6 :
    Maandag : 20:30 1.2M, 21:30 600K.
    Dinsdag : 20:30 700K, 21:30 600K.
    Woensdag : 20:30 900k, 21:30 600k.
    Donderdag : 20:30 500k, 21:30 700k.
    Vrijdag : 20:30 700k, 22:00 500k.
    Zaterdag : 20:00 900k, 21:30 800k.
    Zondag : 20:30 200k, 21:30 600k.
    Alleen zondag 20:30 is dus nog slecht. De rest is zeer prima. Zeker voor SBS 6.

  46. robb

    Ik denk dat npo3 gaat verdwijnen dat kan ook wel omdat jongeren steeds meer online gaan , het beeld laat nu zien dat de mensen nu in deze tijd niet kiezen voor de commercielen maar voor npo en youtube / netflix .

  47. willem

    Charles en Carrie zijn misschien wel als duo het beste duo. Op elkaar ingespeeld en vullen elkaar goed aan. Wederom sterke uitzendig van Op1

  48. Ron

    Iedereen is dat gewauwel over het c. woord wel beu dus gaan andere programma’s het beter doen. Morgenavond ook Youp van ’t Hek met zijn laatste show op NPO 1 deels over Jinek, dat ga je ook wel merken in de cijfers van haar.

  49. teuntje

    Is die lachende dwaas Bauer nog op TV allemaal zakkenvullers die zogenaamd goed doen

  50. Wendeline

    Hart in aktie was hartverwarmend.

  51. Denk Na

    Weer geen specialisten aan het woord die bezig zijn met een medicijn, iets wat nu toe prioriteit 1 zou moeten zijn want een vaccin gaat nog veel langer duren. Nee, we praten nu liever over een app en proberen deze aan de goegemeente op te dringen. Een app die overigens ook niet zaligmakend is want bluetooth ontvangst gaat ook door ramen en muren en waarschuwt dan ook voor de buurman die misschien corona heeft en waar je nooit contact mee hebt. Overigens Apple telefoons zijn zo goed als uitgesloten voor zo’n app want die hebben hele slechte bluetooth verbindingen. Dus daar sta je dan..met je app. Waardeloos.

  52. Mick

    Hart in Aktie zat goed in elkaar. Ladies Night is daarentegen net zo uit elkaar getrokken als Hart van Nederland. Alleen maar verslechterd door de ‘verbeteringen’. Het had wel potentie, Merel doet het leuk, de setting is leuk. Echter veel te activistisch en inhoudelijk schiet het alle kanten uit.

  53. Jaap

    Zit die wendy de snuiver nog niet in een afkickkliniek. Scoren met je mo mondkapjes.Ziek wijf.

  54. Britt Scholte Lover

    Je ziet aan de kijkcijfers dat Jinek veels te vroeg begint, om half 10 zijn mensen nog andere programma’s aan het kijken.
    Jinek kan beter om 22.00 uur beginnen

  55. Baudet For President

    Wendy van Dijk praat alsof ze het tegen 4 jarige kinderen heeft en ze geef zomaar 1000 mondkapjes weg aan de gehandicapten??
    Waar haalt ze dat vandaan? en die handschoentjes van haar de hele tijd, moeten die niet eens verwisseld worden? je zit ook overal aan met je handschoenen!

  56. Bep

    Het eerste gedeelte van Jinek scoorde laag met ongeveer 600.000 kijkers.
    Tweede gedeelte scoorde wel goed met ruim 800.000 kijkers.

  57. GoedeZet

    De Gevaarlijkste Wegen afgedankt door BNN/VARA maar dankzij PowNed
    toch behouden voor het derde net.
    26april eerste aflevering nieuw seizoen.

  58. Commerciële Yoghurt

    BTN1 is natuurlijk oubollige vertruttings tv, maar scoort erg goed in de banggemaakte 75+ doelgroep.

    @MC amateur,
    Weer een overtroffen top vergelijking.
    Jinek 21.30 – 23.00 uur, V Dijk 21.30 – 22.30 uur 👎

  59. Weg Ermee

    Vanavond kunnen 4 miljoen kastjes “kijkers” met kudde gedrag 😭 zich weer blind staren bij NSO1 en het vreselijk gehypte hypocriete Christelijke sprookje 👎

  60. Duck

    Commerciële Yoghurt Weg Ermee

  61. Leo knots

    Knap van Verwendy. Zowel Jinek als Verwendy nagemaakt en eng . Kijk naar beide liever niet. Lijkt er langzaam op dat kijkers Snuifje nog niet helemaal hebben afgeschreven

  62. max

    Leuke show met de zelfde sfeer als vroeger! Top Wendy!!

  63. J

    RTL4 (Pilot Studio) maakt Society programma met Jaïr Ferwerda.

    ”In het programma duikt Jaïr in de wereld van vermogende en welvarende Nederlanders in binnen- en buitenland.”

    Bron: FB

  64. Bart

    @J Goed idee!

  65. Lau

    @J;
    Wordt een mix van ‘Hoe heurt het eigenlijk?’ met ‘Waar is dat feestje?’.
    Alleen kan Jaïr wel beter interviewen dan Henny.
    Past goed bij Jaïr!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.