Wendy van Dijk blijft Eva Jinek op de hielen zitten

Geplaatst op do 30 apr 2020 om 8:05


De kijkcijfers van woensdag 29 april 2020 (SKO)

Wendy van Dijk blijft Eva Jinek op de hielen zitten met haar speciale serie corona-afleveringen van Hart in Aktie. Het verschil was woensdagavond wederom nog geen 100.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 694.000 kijkers (12 procent), 565.000 kijkers (11 procent) en 722.000 kijkers (14 procent), trok de vierde aflevering van Hart in Aktie woensdagavond om half tien 688.000 kijkers (13 procent) en dat is een prima score voor een zender als SBS 6.

Ter vergelijking: de grote concurrent RTL 4 trok op hetzelfde moment 768.000 kijkers (16 procent) met de talkshow van Eva Jinek. Het lukte SBS 6 om half negen wél om RTL 4 te verslaan: Steenrijk Straatarm trok 744.000 kijkers (12 procent), terwijl Help Mijn Man Is Klusser er 725.000 (12 procent) had.

Alleen NPO 1 deed het beter op prime time. De herhaling Sonja 80 was goed voor 1,4 miljoen kijkers (25 procent), waarna Jouw Stad Ons Dorp 799.000 kijkers (15 procent) neerzette.

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 743.000 kijkers (14 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met London Has Fallen: 562.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sniper Special OPS: 295.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 277.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met 3DOC: 248.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bridget Jones’s Diary: 222.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met What to expect when you’re expecting: 168.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), M (1,2 miljoen), RTL Boulevard (811.000), GTST (805.000), Editie NL (790.000) en Met het mes op tafel (729.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (761.000), Hart van Nederland (722.000) en Shownieuws (525.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.576.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.701.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.513.000
04. Sonja 80 (NPO1) 1.435.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.375.000


06. M (NPO1) 1.164.000
07. Op1 (NPO1) 1.120.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 811.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 805.000
10. Jouw stad ons dorp (NPO1) 799.000


11. Editie NL (RTL4) 790.000
12. Jinek (RTL4) 768.000
13. Journaal laat (NPO1) 761.000
14. Steenrijk Straatarm (SBS6) 744.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 743.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.9%
2. RTL4 / 15.5%
3. SBS6 / 9.6%
4. NPO2 / 8.1%
5. Vero / 6.0%


6. RTL7 / 4.3%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL5 / 3.5%
9. NET5 / 3.1%
10. RTL8 / 2.6%


11. Comedy / 1.6%
12. TLC / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 0.9%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,7%
2. RTL Nederland 25,9%
3. Talpa TV 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








72 Reacties op “Wendy van Dijk blijft Eva Jinek op de hielen zitten”


  1. ome H

    Help mijn man verdubbelt t.o.v. vorige week, knap gedaan Peter 😉

  2. Sophie

    Help mijn man is klusser stijgt behoorlijk t.o.v. vorige week!

  3. Anne

    De gemiddelde leeftijd van de kijkers naar de herhaling van ‘Sonja 80’ op NPO1 was gisterenavond 104

  4. Geen 1 kijker extra

    Late Night, woensdag 29 april 2015: 890.000 kijkers.

    Jinek Late Night, woensdag 29 april 2020: 768.000 kijkers.

    In corona tijden zelfs geen 1 kijker extra.

  5. 💭

    Gėnoten van Jinek.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  6. 39,7%

    Wat valt er geleidelijk aan nog van dat klein beetje rest te zeggen…..

  7. Wim

    Anne hou eens op met NPO kijkers hoogbejaard te noemen. Ja ze zijn oud , maar ook hoogbejaarde mensen verdienen amusement.
    Wat jij doet is teveel nadruk er op leggen.

  8. Jos

    Op1 walst weer over Jinek heen. 400.000 kijkers verschil.

  9. Isabella

    Dagelijks meer dan 1 miljoen kijkers voor Op1

    Alle 6 duo’s en de redactie verdienen een pluim.

  10. Wim

    Anne, ik heb nog een touw liggen voor jou.

  11. TVjunkie

    Wederom zeer matige score voor Op1. Dit zou toch minimaal 2 miljoen moeten zijn in deze tijd. #gemistekans

  12. Wim

    Anne heeft ook geen contact meer met haar ouders, omdat ze een hekel heeft aan bejaarde mensen.

  13. Anne

    @Wim
    Mag ik niet zeggen dat de NPO een bepaald gedeelte van de bevolking uitvoeriger bedient dan de rest van de bevolking? Ik vind het best dat ik betaal voor amusement voor bejaarde mensen, maar de NPO moet daar wel eerlijk over zijn.
    De NPO is er niet voor iedereen, maar vooral voor linkse en bejaarde mensen.
    Babyboomer+ tv

  14. Sophie

    Geen 1 kijker extra
    do 30 apr 2020 om 8:14

    Late Night, woensdag 2 mei 2018: 414.000 kijkers.
    Jinek Late Night, woensdag 29 april 2020: 768.000 kijkers.

    Het is maar net waar je mee vergelijkt!

  15. Klaas

    2 Verschillende soorten programma’s, het is appels met peren vergelijken.

  16. Kusje

    Ik ben heel benieuwd wat beau volgende week doet.

  17. Curryworst

    De kijkersaantallen voor Sonja 80 zegt genoeg over de gemiddelde leeftijd van het NPO1 publiek.

  18. Wyatt

    En wanneer het nieuws begint heeft Jinek meer dan 100.000 extra kijkers erbij maar en wordt het verschil met Hart in Aktie nog groter (wat een vergelijking een talkshow vergelijken met SBS pulp) maar goed dat wordt weer genegeerd hier he.

  19. Peter

    Top 3 talkshow: 1: M
    2: OP1

    3: Jinek.

  20. Tom

    @Curryworst
    80% van de bevolking kent heel die Sonja niet.

  21. Gaat nog lachen, gillen, brullen worden op JTL4

    Telegraaf, 24 september 2019

    Beau van Erven Dorens blijft moeite hebben de kijker in te pakken met zijn latenighttalkshow Beau. Maandagavond stemden slechts 280.000 mensen af op het RTL 4-programma. Nooit eerder trok Beau zo weinig bekijks, bevestigt Stichting KijkOnderzoek.

  22. Jan

    Men vergeet dar er 570.000 kijkers weg zapten na GTST daar waren ook veel ouderen bij die naar Ssonja 80 gingen kijken . Jongelui , 30 en veertigers hebben niets met Sonja .@ANNA En als men dacht dat RTL over het algemeen geen senioren kijkers had , heeft het goed mis ! Zeker de helft van alle RTL kijkers is 65 of ouder

  23. Peter

    De NPO is er voor alles en iedereen, dat heeft ze in deze tijd zeer nadrukkelijk bewezen.
    Zowel voor jong als oud

  24. Alfonso

    688.000 kijkers (13 procent) en dat is een prima score voor een zender als SBS 6.

    Eigenlijk te triest voor woorden dat we dit soort cijfers al prima gaan noemen voor een moederzender van Talpa. Er waren tijden dat SBS met gemak een miljoen haalde…

  25. Wim

    Op primetime op de hoofdzender een programma uitzenden dat specifiek gericht is op hoogbejaarde mensen is daar geen voorbeeld van, Peter.

  26. flop6

    SBS6 wederom niet te vinden in de Top 10. Gaat goed John. Zelfs toenmalig topper HvN is nergens meer

  27. Genietgriet

    Gisteren Sonja gekeken. Wat een bijzondere vrouw. Ik denk niet dat een dergelijke talkshow ooit nog zal verschijnen op tv. Viel van de ene verbazing in de andere. Wat een impact moet die vrouw hebben gehad in die tijd.

  28. Anne

    @Genietgriet

    Veel te doorzichtige poging om te doen alsof je jonger bent en Sonja niet kende.
    Je bent gewoon bejaard en niemand trapt erin.

  29. Jan

    @ TOM Kan je na gaan , wat er een gaten in hun TV cultuur zitten !
    Hoe zou dat dan zijn met Willem Duis , Fred Oster, Hans van Wilgenburg, Ted de Braak , Rene van Vooren , Piet Bambergen Ellis Berger , Joop van Zijl,
    Pim Jacobs , Loes Haasdijk , Henk Terlingen , Rogier van Otterloo, Mary Schuurman, Joop Smits Sonja Oosterman Meta de Vries Jan Boots , Gerrit de Braber , Kees Schilperoort, en de vele, vele andere die zo bekend waren in een tijd dat er leuke radio en tv gemaakt werd!

  30. Jan

    ja alleen MIES die kennen ze allemaal ,

  31. Peter

    Leeft er van die mensen nog iemand, Jan?

  32. tim

    En daar is het jubelbericht over SBS6 weer, een heel artikel besteden over de schamele minder dan 700.000 kijkers voor Verwendy. Terwijl er honderden programma’s beter scoren wordt er een artikel aan Wendy gewijd. Triest hoor MC, hoeveel heeft John betaald voor deze propaganda.

  33. Nou ja zeg..

    Hart in Aktie niet eens in de Top15, waarom zo’n positieve kop boven dit bericht.

    *Sonja 80 scoort 1,5 miljoen kijkers*

    was een eerlijkere opener geweest!

  34. max

    Sonja was een bloedirritante en linkse talkshow host….

  35. Jan

    @Wim The de voice of senioren op RTL 4 dat kan natuurlijk wel
    of CAMPING LIFE Ook RTL richt zich steeds meer op oudere net zoals SBS 6 dat ook doet

  36. Wim

    @Jan

    RTL en SBS richten zich op de doelgroep waar zij denken het meeste geld aan kunnen te verdienen. Het zijn commerciële bedrijven.

    De NPO is een sstaatsbedrijf dat teert op belastinggeld en dat in zich naam evenveel hoort te richten op alle groepen. En dat niet doet.

    Vergeet dat essentiële verschil niet!

  37. Jan

    jazeker sommige krasse knarre die er nog zijn , leven nog en doen nog wel een een programma !

  38. bas

    Op1 – Jinek: 105 – 12

  39. Jan

    @ Wim rot toch op met je staats bedrijf HEEL VEEL SECTOREN KRIJGEN GELD, VAN ONS BELASTINGGELD , Zijn de schouwburgen concertzalen , dan ook staatstheaters? De sport, zijn dat dan staatssportclubs , of bibliotheken, ook van de staat, en zo zijn er tal van voorbeelden !
    wordt hier niet goed van elke dag!

  40. Jan

    en RTL /TALPA krijgt ook geld van ons belastinggeld, uw kijkgeld via belasting, wordt gelijk doorgesluisd naar ziggo en dergelijke, daar kunnen ze distributie gelden van betalen EN VOOR DE VELE DIE HET NIET WISTEN U betaald eigenlijk 2 x kijk en luistergeld !

  41. Wim

    Tja Jan, de waarheid en de realiteit dat de NPO geen dag zonder belastinggeld kan is hard voor sommige mensen.

    Dat maakt het niet minder waar.

  42. Peter

    Jan 9.12
    Groot gelijk, dan heb je ook staatshypotheekaftrek, staatshuursubsidie
    en staatskinderopvang.

  43. Grover

    @Wim
    Wij betalen toch ook jouw uitkering van ons belastinggeld.. Wat zeur je dan.

  44. Arjan

    Mark,Henk,enz

    Volgende week heeft rtl 4 om 21:30 probleem denk ik met Beau, rond 400.000 a 500.000 kijkers of nog minder ben ik bang voor jullie ??
    Zit niemand op te wachten

  45. Wim

    En je hebt ook een leger, politie en onderwijs. Allemaal gefinancierd door de staat en dus door de belastingbetaler.

    Maar wat heeft dat in hemelsnaam te maken met de amusementssector waar televisie onder valt? En waar bovendien talloze alternatieven voor bestaan.

    Discuszeuren met dombo’s…zucht

  46. Peter

    Wim 9.17
    Als de NPO net zoveel reclame mocht uitzenden, en na elk programma ook de tekst – – – dit programma’s werd mede mogelijk gemaakt door—
    mocht laten zien, dan hadden ook geen belasting nodig.

  47. Jan

    Neen u draait om de pot , en u heeft ook geen antwoord op andere subsidie gerichte instellingen , en trouwens zijn de p.o. omroepen inEuropa die onder de EBU vallen dan ook staats omroepen ?, en de regionale die ook onder de NPO vallen
    plus de omroepen overzee? Ga eens een dagje bij een echte staatsomroep werken, dan weet je pas wat een staatsomroep is . maar de NPO zeker niet

  48. StefanV

    Het is maar net hoe je het nieuws brengt. Je kunt ook zeggen dat de kijkers om 21:30 uur behoorlijk gelijkmatig waren verdeeld over NPO1, NPO2, RTL4 en SBS6. En je kunt ook zeggen dat Jinek maar 31.000 kijkers verwijderd bleef van het best bekeken programma op dat tijdstip.

    Jinek zit NPO1 dichter op de hielen dan dat Wendy van Dijk haar op de hielen zit.

  49. Wim

    De staat hoort zich helemaal niet op de televisiemarkt te begeven.
    Televisie en amusement zijn geen taken voor een moderne overheid!

  50. Jan

    @Wim je llllt uit je nek ga je eens verdiepen in ons Europees PUBLIEKE omroepbestel!

  51. dennis h.

    De Wendy verheerlijking gaat hier ongegeneerd door, een programma dat niet eens in de Top 15 voortkomt krijgt een compliment terwijl er meer dan 15 programma’s beter scoren. Wat een onzin. SBS6 is een blijft een flop. Hou er gewoon mee op John. Maar ja, geld schuiven naar MC voor dit soort jubelberichten !!

  52. Wim

    Dat publieke stelsel had een taak in de begindagen van de televisie. Absoluut!

    Maar tegenwoordig zijn er zoveel alternatieven in amusement en online nieuws dat de overheid zich terug hoort te trekken uit deze sector.

  53. Robert

    Heb het gevoel dat Jan bij de publieke omroep werkt.

  54. JobF

    Heel vreemd dat help mijn man is klusser van 300k vorige week nu naar 700k gaat. Misschien een deel kijkers van steenrijk straatarm omdat dat vanaf nu ook herhalingen zijn. Maar alsnog is het een hele harde stijging zonder reden.

  55. Peter

    Ze zouden eens een onderzoek moeten instellen of de mensen bereid zijn om die kleine bijdrage die we nu betalen(nog geen 100 euro per jaar) willen blijven betalen.
    Ik denk dat de uitkomst verrassend zal zijn gezien het feit dat de NPO de meest bekeken TV van Nederland is.
    En ja ook ik betaal graag belastinggeld en ook voor amusement.

  56. Peter

    Jobf
    Er was gisteren geen Tussen Kunst en Kitsch.

  57. Wim

    @Peter

    Maak er idd een abonnementvorm van !! Prima!
    Wie NPO wil kijken neemt een abo. Alles opgelost.

  58. Peter

    Wim
    Dat telt dan ook voor de commerciële, ook daar betalen aan, door de boodschappen, en doorgifte aan de providers.

  59. Wim

    De overheid helemaal weg uit televisieland.

    Deal!

  60. Peter

    Wim.
    Het moet er dan zo uitzien.
    Abonnement afsluiten bij je provider voor elke omroep die je wil ontvangen.
    Dus NPO, RTL, TALPA en alle overige zenders die je nu kan kijken.

  61. Wim

    Welnee Peter

    Gewoon het onafhankelijke netflix-model via internet natuurlijk.

  62. Jan

    Het laaste wat ik er over wil schrijven , ja heb 25 jaar programma`s voor de radio gemaakt en nog steeds actief bezig ,en weet er wel iets van , maar elk beschaafd democratisch land heeft een P.O, al dan niet met omroep verenigingen,

    Maar ik blijf erbij dat… als je zou weten wat een staats omroep is ,en daar zelf had gewerkt . nooit meer zo negatief over onze eigen NPO zou reageren!
    Einde discussie

  63. Wim

    Wanneer het einde discussie is bepaal jij niet.

    En je praat vanuit emoties. Probeer ook eens te denken vanuit ratio en rede.

  64. Marko

    Anne Je kunt beter bejaard als ’n vals gemeen mens als jij!!!!!!!!!!!!!!!

  65. Erro Enn

    Wat ik zie is dat er Continu appels met peren worden vergeleken. En dat er iedere dag Jinek in de kop staat. NPO1 begint met 2 mlj met het journaal. Vervolgens wordt het per programma minder en eindigt Op1 met 1 mlj. RTL begint met 1 mlj met het nieuws kakt dan in en krijgt een kleine opleving met de start van Jinek 700000 en nog wat. De enige conclusie die hier uit kan worden getrokken dat er ruim 100000 mensen iedere dag naar speciaal naar Jinek gaan kijken. En dat er iedere dag ruim 100000 mensen niet naar Op1 willen kijken.

  66. Jeroenm

    Erro Enn
    Maar het feit blijft wel dat Jinek avond na avond blijft verliezen van OP1.
    En dat is iets wat ze zelf niet voor mogelijk hield, zeker niet na haar uitspraak—Als ik maar win—.

  67. greet

    MC hou nu eens op om elke dag de cijfers te vergelijken met Jinek. Welk programma het ook is, het wordt vergeleken met Jinek. Hart in Aktie is een totaal ander soort programma dan Jinek maar toch worden de kijkcijfers vergeleken, wat een onzin. Je gaat ook geen soapserie met een natuurdocumentaire vergelijken qua kijkcijfers bijvoorbeeld.

  68. Jimmy

    Wendy Jinek op de hielen zitten,laat mij niet lachen.Zij is gewoon niks en zal ook nooit wat worden.Nu niet,dan niet en nooit wordt het wat!

  69. Bart

    @Wim Wat mij betreft gaat er nog veel meer belastinggeld naar de NPO.

  70. NO verpulvert elke dag de zenders van Pulpa en RTL

    Geweldige cijfers voor de NpO.

    Niemand zit te wachten op de bagger va Pulpa en RTL.

    De geldgraaiers die daar de bedrijven managen zullen binnenkort net als de gewone werknemers, die meegesleurd worden in de bedroevende bedrijfsvoering, echt naar de bijstand moeten.

  71. patriesia paai

    NO verpulvert …………………………………pulpa en rtl nee wij moeten die geld wolven van de npo blijven steunen gewoon geen belasting geld meer . maar kijkgeld en achter de decoder weg met die troep van linkse uitzuigers

  72. Piet Lut

    Tsja… als we in deze interessante tijden iemand kunnen missen dan is het Wendy wel.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.