Door corona toegetakeld The Passion toch kijkcijferhit


De kijkcijfers van donderdag 10 april 2020 (SKO)

Het had het grote spektakel moeten worden waar we na negen edities aan gewend zijn geraakt: het jaarlijkse The Passion op Witte Donderdag. Vanwege het coronavirus werd de processie door Roermond afgelast en bleef er een ietwat toegetakelde versie achter: er was geen liveband, geen publiek, er waren geen nieuwe optredens, maar wel een online processie, het Passion-kruis en een live-vertelling door presentator Johnny de Mol. Het resultaat? Meer kijkers dan vorig jaar.

The Passion kwam donderdagavond uit op een torenhoge 2,8 miljoen kijkers (42 procent) op NPO 1. Ter vergelijking: vorig jaar keken er 2,4 miljoen mensen (40 procent).

Er zijn nu tien edities van The Passion geweest. De eerste editie tot en met de editie van gisteren scoorden respectievelijk 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen, 3,2 miljoen, 3,1 miljoen, 3,2 miljoen, 2,4 miljoen en 2,8 miljoen kijkers.

Het meest bekeken alternatief voor The Passion volgde op afstand: de behind-the-scenes-aflevering van De TV Kantine kwam uit op 816.000 kijkers (12 procent). Daarna trok Jinek 692.000 kijkers (13 procent).

Het brons is voor SBS 6, dat met Mr. Frank Visser Rijdt Visite 646.000 kijkers (10 procent) scoorde. Gestalkt trok direct ervoor 530.000 kijkers (8 procent).

Verder was NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde het meest in trek met 519.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 506.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 287.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 231.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 227.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Arbitrage: 197.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Internship: 138.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,3 miljoen), M (1 miljoen), RTL Boulevard (908.000), GTST (875.000), Editie NL (805.000), Met het mes op tafel (706.000) en Tijd voor MAX (582.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (1 miljoen), Hart van Nederland (618.000), Frontberichten (586.000) en het late RTL Nieuws (487.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.810.000
02. The Passion (NPO1) 2.756.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.455.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.360.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.315.000

06. Op1 (NPO1) 1.304.000
07. Gesprek met premier (NPO1) 1.295.000
08. Journaal laat (NPO1) 1.048.000
09. M (NPO1) 1.015.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 908.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 875.000
12. TV Kantine (RTL4) 816.000
13. Editie NL (RTL4) 805.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 706.000
15. Jinek (RTL4) 692.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.6%
2. RTL4 / 15.6%
3. SBS6 / 8.6%
4. NPO2 / 6.1%
5. NPO3 / 3.8%

6. RTL5 / 3.7%
7. RTL8 / 3.0%
8. Vero / 3.0%
9. RTL7 / 2.6%
10. NET5 / 2.5%


11. Comedy / 1.0%
12. Discov / 1.0%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 0.9%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,5%
2. RTL Nederland 24,9%
3. Talpa TV 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: EO

116 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
AdB
april 11, 2020 22:23

Ik vond de Passion een hele mooie uitzending vooral de laatste 5 minuten. Ook Johnny deed het uitstekend

Gast
ikweethetbeter
april 11, 2020 18:39

Johnny deed het uitststekend ,DIKKE PLUIM .

Gast
Denise
april 11, 2020 14:55

Ontzettend genoten van the Passion. De nummers zijn zo toepasselijk voor deze rare tijd. Johnny deed het fantastisch en het einde was prachtig. Ik ga de herhaling vanavond nogmaals bekijken.

Gast
Jinek, zelfs in corona tijden niet meer kijkers
april 11, 2020 07:59

Vrijdag 10 april 2015 – Late Night 1.144.000 kijkers
Vrijdag 10 april 2020 – Jinek 1.021.000 kijkers

Zelfs in deze tijden dagelijks lagere scores.

Gast
J
april 11, 2020 00:18

Vanaf 21 april bij SBS6: Herman Helpt een Handje.

Herman gaat daarin koken voor mensen met een vitaal beroep.

Gast
60+
april 10, 2020 20:06

W.b.t. the Passion:9 van 10 mensen geloven niet in God noch verbod.Maar als die bn er s met hun smoel op tv kunnen komen zijn het
ineens gelovige mensen.Huichelaars. Wanstaltige vertoning gelovig of niet.

Gast
Mart
april 10, 2020 19:48

Ton van Hagen, niet zo klagen

Gast
Ton van Hagen
april 10, 2020 18:51

Was weer een mooie uitzending van de Passion 2020, en mijn KPNkastje blokkeer de Nederlandse commerciële zenders behalve als NCIS komt.

Gast
Frans
april 10, 2020 17:59

Hillary Jinek, had gisteren voor de eerste keer geen Trumpje

Gast
X
april 10, 2020 17:43

Van mij mag elke CO omvallen, ik kijk deze programma’s en bijbehorende griezel BN’ers zo goed als nooit
All together now vond ik wel leuk evenals HGT, dan houdt het wel op.
Anderzijds vind ik dat iedereen wat te kiezen moet hebben.
Er zit een knop op mn tv en als bejaarde 50plusser staat die veelal op NPO 2 en 3 en comedy central. Daarnaast moet ik ook nog werken zo’n jaar of 10. En dan mag ik volgens velen hier doodgaan.
Trieste bende hier.

Gast
Derhal Flynn
april 10, 2020 15:24

:56
In reactie op jouw schrijven kan ik jou en iedereen onthullen dat het me geen zier interesseert of er één of meer commerciële omroepen omflikkeren en op zwart gaan. Wat mij betreft is dat hele experiment van frequenties veilen en zenders toelaten op de kabel cq etherfrequenties volledig mank gegaan toen studiosport het voetbal kwijtraakte 109 jaar geleden, dat was het moment dat de CO zijn ware gezicht liet zien: Alles maar dan ook Alles voor de poen.
Dan het kleine groepje ons-kent-ons dat te pas en te onpas z’n mening over ons uitstort mag van mij ook gelijk in quarantaine en al die debiele sneeuwvlokken die momenteel als ‘dj’ bij de radio werken mogen wat mij betreft terug naar school om een vak te leren, van hetgeen ze uitkramen ben ik nog nooit een seconde wijzer geworden, wat een bedroevend intellect hebben die gasten.
En de randverschijnselen van dit alles waarover we hier dagelijks de ins en de outs mogen vernemen zouden wmb in een ambulance naar huize avondrood gebracht mogen worden om verder te leven in een dwangbuis en met sondevoeding. Behalve Bridget en Katja natuurlijk.da’s logisch. Dus. Resumerend. Van mij mogen ze sluiten en de stekker eruit trekken, ik zal er geen traan om laten, en als ze dan alleen via de schotel binnenkomen dan bepaal ik zelf wat ik kijk maar ik zal er niet aan meebetalen. Iemand nog aanvullingen? Jan?

Gast
Derhal Flynn
april 10, 2020 15:22

@09:56
In reactie op jouw schrijven kan ik jou en iedereen onthullen dat het me geen zier interesseert of er één of meer commerciële omroepen omflikkeren en op zwart gaan. Wat mij betreft is dat hele experiment van frequenties veilen en zenders toelaten op de kabel cq etherfrequenties volledig mank gegaan toen studiosport het voetbal kwijtraakte 109 jaar geleden, dat was het moment dat de CO zijn ware gezicht liet zien: Alles maar dan ook Alles voor de poen.
Dan het kleine groepje ons-kent-ons dat te pas en te onpas z’n mening over ons uitstort mag van mij ook gelijk in quarantaine en al die debiele sneeuwvlokken die momenteel als ‘dj’ bij de radio werken mogen wat mij betreft terug naar school om een vak te leren, van hetgeen ze uitkramen ben ik nog nooit een seconde wijzer geworden, wat een bedroevend intellect hebben die gasten.
En de randverschijnselen van dit alles waarover we hier dagelijks de ins en de outs mogen vernemen zouden wmb in een ambulance naar huize avondrood gebracht mogen worden om verder te leven in een dwangbuis en met dindevoefing. Behalve Bridget en Katja natuurlijk.da’s logisch. Dus. Resumerend. Van mij mogen ze sluiten en de stekker eruit trekken, ik zal er geen traan om laten, en als ze dan alleen via de schotel binnenkomen dan bepaal ik zelf wat ik kijk maar ik zal er niet aan meebetalen. Iemand nog aanvullingen? Jan?

Gast
anoniem
april 10, 2020 15:01

Het is wellicht een troost dat de hoofdpersoon, zondaars niet zomaar afwees… :-)

Gast
Godefroy - France
april 10, 2020 14:50

BNers, beeld en geluidsvervuiling, te stom om te schijten!

Gast
Bart
april 10, 2020 14:03

Na Timur Perlin ook Roosmarijn Reijmer terug bij 3FM.

Gast
Plien
april 10, 2020 13:44

Knappe score van tv kantine met een making of tegenover passion geweld. Ik vond het geweldig om te zien hoe gepassioneerd die tv makers werken.

Gast
Baudet For President
april 10, 2020 13:21

Voor 12 uur reageren hier 1 en dezelfde persoon steeds onder verschillende namen, word tijd dat er een inlog systeem komt waardoor de reacties hier wat inhoudelijker worden

Gast
Dion
april 10, 2020 12:56

Prachtig al die nerds hierboven die zich enorm druk maken om programma’s als Jinek. Ik zie ze helemaal voor me met hun brilletjes voor de laptop. Wat moet je dan een vreselijk leven hebben. En het ergste komt nog ze doen het al jaren.

Gast
Duck
april 10, 2020 12:15

Commerciële Yoghurt Weg Ermee.

Gast
Sookie Stackhouse
april 10, 2020 12:09

Kunnen al die tv poppetjes eens stoppen met dat irritante gepraat met hun handen? Johnny de mol deed het gisteren ook al zo irritant….niet om naar te kijken…..Waarom doet iedereen dat tegenwoordig?

Gast
johm
april 10, 2020 12:03

Bedankt voor jullie aandacht voor @Eibertje. Hij gaat nu naar dagbesteding om een tekening te maken voor Jinek

Gast
X
april 10, 2020 11:47

Ach, hoe vaak worden hier nicknames gekopieerd, maak je niet druk.
En neem deze site niet zo serieus evenals jezelf.

Gast
zorro
april 10, 2020 11:46

Ik heb na 45 minuten afgehaakt vond het niet om aan te zien.

Gast
Gwendolyn
april 10, 2020 11:30

Mensen, niet zo ruziën!

Gast
Ron
april 10, 2020 11:21

is=vind

Gast
Ron
april 10, 2020 11:20

Weer die Ali bralbak bij Jinek….Johan, kom er maar in vanavond…Verder weer een te missen show gisteren, meer van hetzelfde, en Ann Vossen die ik overigens wel goed is en niet van de hak op de tak schiet zoals een Ab Winehaus…

Gast
Stephan Roos
april 10, 2020 10:55

@firestone.
Het is nogal bout om Ladies Night te vergelijken met Promenade.
Dat is net zoals een ontplofte diepvries kroket vergelijken met een perfect gegaarde black Angus steak.

Gast
J
april 10, 2020 10:51

@Bart: Laat ze lekker gaan. Sommige mensen die hier reageren, hebben eigenlijk niks te zoeken hier.

Gast
Bart
april 10, 2020 10:49

@Henk Ja ik ga eerst iets over Humberto zeggen. Dan mezelf als nep J aanvallen en er dan weer als mezelf uitleggen met nog een sneer naar de gene die hier de boel verzieken (zoals jij nu want je bent niet de echte Henk) en mc. Je bent niet alleen kansloos maar ook nog dom!

Gast
Bart
april 10, 2020 10:46

@Jan Je zou beter moeten weten. Ik kijk veel en vaak nieuwe dingen om er over te kunnen praten. Zou jij misschien ook eens moeten doen.

Gast
Apfelflapf
april 10, 2020 10:45

The Passion is nog gay-er dan het eurovisie songfestival.

Gast
NPO kwaliteit!
april 10, 2020 10:39

Vroeg of laat (meestal te laat) wordt ”bagger” tv (nivo RTL/SBS) door de kijkers afgestraft!!!

Gast
Derhal Flynn
april 10, 2020 10:35

Ik vind dat Firestone well een punt heeft.
Als je niet zou mogen klagen dan zou alles SBS6 niveau worden.
Zou Gerard Joling verscholen zitten achter die nickname?
Die wil de mensen dwingen de hele dag naar Nederlandstalig te luisteren, da’s ook zo’n Kim Jung Oen in de dop.

Gast
NPO kwaliteit!
april 10, 2020 10:31

Ik bedoel Firestone!!

Gast
NPO kwaliteit!
april 10, 2020 10:30

First one, 100% mijn gelijk!!!

Gast
NPO kwaliteit!
april 10, 2020 10:27

Wil je, dat je als artiest/presentator naar je gekeken wordt?? Dan moet je zorgen dat je bij de NPO wordt uitgezonden!!!

Gast
~firestone~
april 10, 2020 10:26

@Jan 09:56
Laten we stoppen met zeiken over mensen die hier komen zeiken.
Deze mensen smoren zoals jij wil is een aanslag op de vrijheid van meningsuiting.
Bekijk het eens vanaf de andere kant: het door jou bejubelde televisiebedrijf produceert benedenmaatse bagger en de consument geeft daar een mening over.
Als jij met je partner uit eten gaat dan mag je daar ook een mening over hebben en op internet publiceren en dan komt er ook geen ‘Jan’ of alleman vertellen dat je toch alsjeblieft moet denken aan het restaurant of de chef of het personeel mocht jouw recensie niet zo lovend zijn…
Jan, die zenders kúnnen niet 24/7 goede programma’s maken, dat onderkennen ze zelf ook, maar het kaf wordt van het koren gescheiden door zowel de kijkcijfers als de recensies.
Vergelijk in deze het programma Promenade met Ladies Night …
Kijkcijfercurve is bijna tegengesteld, recensies deden het werk.
Need I say more?
Prettige dag allemaal, geniet van het eierfeest!

Gast
NPO kwaliteit!
april 10, 2020 10:21

Bart, heel slim van Johnny, bij de NPO wordt er naar hem gekeken en op die zenders van z’n vader kijkt niemand naar hem!!! ( Dat talent moet ie van z’n tante hebben!) By the way, wat ’n totaal ander persoon is hij dan z’n vader!!!

Gast
Rob
april 10, 2020 10:14

Gewoon nog vaker Ali B. bij Jinek, dan stort het vanzelf verder in wat de kijkcijfers betreft

Gast
Geox
april 10, 2020 10:12

Op MC noemen ze Jan gewoon WEST

Te herkennen aan zijn pedante toontje en zijn gebrekkige taalbeheersing.

Gast
robb
april 10, 2020 10:12

Daar stond een volwassen Johnny de Mol goed gedaan .

Gast
Jan
april 10, 2020 10:10

@Bart Jij bent èèn van de vele die dagelijks kijken naar programma`s die ze vreselijk vinden, en dan hier lopen klagen . Jullie zijn geen knip voor de neus waard, en zullen in het dagelijke leven ook niet hoog op de maatschappelijke ladder staan!
In de U.K noemen ze deze lui ~the spaghetti parade ~ !

Gast
X
april 10, 2020 10:07

@Piet Zwarte: Hoop echt dat de NPO verstandiger is.

Gast
Henk
april 10, 2020 09:57

De J die ik ken, maakt niet van deze spellingsfouten, dus dit zal ook wel een ander zijn. Bart zelf?

Gast
Jan
april 10, 2020 09:56

Of je nu de programma`s nou leuk vind of niet, laat ik in het midden , gun ieder diertje zijn pleziertje, op welke zender dan ook !
Maar dat een tv bedrijf zware klappen krijgt door deze crisis ,is ook heel slecht voor de hele branche in omroepland . Laten we eens ophouden om een tv station de grond in te boren , en eens denken aan die gezinnen die hun brood verdienen bij de omroep. Wat heb je er aan om te wensen dat de stekker eruit gaat bij Talpa, of RTL Nederland. Oke er zal weer een andere zender voor in de plaats komen, maar in deze tijd is het veel te riskant om een zender te starten !
En zal tegen dezelfde problemen oplopen

In een tijd van crisis die wel eens twee jaar kan duren ,moeten we alle zenders en medewerkers steunen en niet bekritiseren! Ook RTL en TALPA zijn er voor U
en werken zich in het zweet voor U , en zorgen dat het beeld niet op zwart gaat voor U ! En als u een programma u niet aanstaat heeft u de vrije keuze om iets anders op te zetten . Niet iedereen wenst het huismerk van AH
waardoor volle schappen vol blijven, moet de stekker er dan ook maar uit omdat
produken niet verkocht worden ?
Gewoon positief blijven denken, ook als het om de NPO gaat,want er tegen aan schoppen is zo makkeklijk achter je computer!

Gast
Piet Zwarte
april 10, 2020 09:54

Jinek gaat weer terug naar NPO..

Gast
J
april 10, 2020 09:52

@Bart: Dat was een andere ‘J’ doe op jou reageerde dan ik, die wel vaker met jou berichten/ideeën/nieuwtjes wisselt.

Gast
Bart
april 10, 2020 09:49

Johnny naar de NPO!

Gast
MM
april 10, 2020 09:31

Journaal 20:00 (NPO1) 2.810.000
Jinek (RTL4) 692.000
Dus 2.118.000 journaalkijkers keken niet naar Jinek.

Gast
EikeltjesPyjama
april 10, 2020 09:27

De hh gezien, maar Op1 was weer dramatisch slecht gisteren!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen