Door corona toegetakeld The Passion toch kijkcijferhit
De kijkcijfers van donderdag 10 april 2020 (SKO)
Het had het grote spektakel moeten worden waar we na negen edities aan gewend zijn geraakt: het jaarlijkse The Passion op Witte Donderdag. Vanwege het coronavirus werd de processie door Roermond afgelast en bleef er een ietwat toegetakelde versie achter: er was geen liveband, geen publiek, er waren geen nieuwe optredens, maar wel een online processie, het Passion-kruis en een live-vertelling door presentator Johnny de Mol. Het resultaat? Meer kijkers dan vorig jaar.
The Passion kwam donderdagavond uit op een torenhoge 2,8 miljoen kijkers (42 procent) op NPO 1. Ter vergelijking: vorig jaar keken er 2,4 miljoen mensen (40 procent).
Er zijn nu tien edities van The Passion geweest. De eerste editie tot en met de editie van gisteren scoorden respectievelijk 979.000, 1,7 miljoen, 2,3 miljoen, 3,2 miljoen, 3,6 miljoen, 3,2 miljoen, 3,1 miljoen, 3,2 miljoen, 2,4 miljoen en 2,8 miljoen kijkers.
Het meest bekeken alternatief voor The Passion volgde op afstand: de behind-the-scenes-aflevering van De TV Kantine kwam uit op 816.000 kijkers (12 procent). Daarna trok Jinek 692.000 kijkers (13 procent).
Het brons is voor SBS 6, dat met Mr. Frank Visser Rijdt Visite 646.000 kijkers (10 procent) scoorde. Gestalkt trok direct ervoor 530.000 kijkers (8 procent).
Verder was NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde het meest in trek met 519.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 506.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 287.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 231.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 227.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Arbitrage: 197.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Internship: 138.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,3 miljoen), M (1 miljoen), RTL Boulevard (908.000), GTST (875.000), Editie NL (805.000), Met het mes op tafel (706.000) en Tijd voor MAX (582.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (1 miljoen), Hart van Nederland (618.000), Frontberichten (586.000) en het late RTL Nieuws (487.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.810.000 02. The Passion (NPO1) 2.756.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.455.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.360.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.315.000 06. Op1 (NPO1) 1.304.000 07. Gesprek met premier (NPO1) 1.295.000 08. Journaal laat (NPO1) 1.048.000 09. M (NPO1) 1.015.000 10. RTL Boulevard (RTL4) 908.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 36.6% 2. RTL4 / 15.6% 3. SBS6 / 8.6% 4. NPO2 / 6.1% 5. NPO3 / 3.8% 6. RTL5 / 3.7% 7. RTL8 / 3.0% 8. Vero / 3.0% 9. RTL7 / 2.6% 10. NET5 / 2.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,5% 2. RTL Nederland 24,9% 3. Talpa TV 15,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: EO