Chateau Meiland brandt bijna af: kijkcijferrecord


De kijkcijfers van maandag 20 april 2020 (SKO)

De bijna-afbranding van Chateau Meiland heeft het programma een kijkcijferrecord bezorgd. Er keken maandagavond 1,490 miljoen mensen (22,5 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De kijker werd al een week lang opgezweept om te gaan kijken met de voorvertoning van heftige beelden: Martien Meiland dreigde zijn hele kasteel op te blazen vanwege mismanagement bij de kachel. Er ontstond een behoorlijke serieuze brand in de schoorsteen.

De Meilandjes slaan normaal gesproken al veel decibel uit, maar tijdens de brand schoot het panieklevel al helemaal omhoog. Toen de brand onder controle was, was de emotie zichtbaar bij de pater familias. “Ik dacht dat alles zou gaan affikken“, zei de beroemde realityster geëmotioneerd.

Het is voor het eerst dat Chateau Meiland lineair zo dicht in de buurt van anderhalf miljoen kijkers komt. Twee keer eerder keken er tussen de 1,4 en 1,5 miljoen mensen naar het programma, dat één van de grootste hits ooit is op SBS 6.

Het lukte SBS 6 bíjna om het hele lineaire tv-landschap te domineren om half negen. Alleen Antoinette Hertsenberg, zo ongeveer het tegenovergestelde van een haardvuurtje, trok met Radar meer bekijks: 1,6 miljoen (24 procent).

Om half tien wist NPO 1 met groot gemak te winnen van SBS 6: Spoorloos scoorde 1,7 miljoen kijkers (31 procent) en Britts Gouwe Ouwen had er 590.000 (11 procent).

RTL 4 pakte brons op prime time: Kopen Zonder Kijken zette 985.000 kijkers (15 procent) neer en Jinek moest zich tevreden stellen met 821.000 kijkers (17 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, namelijk 619.000 (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 524.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Raiders of the Lost Ark: 360.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met The Big Escape: 288.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Four Brothers: 273.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Soof 2: 176.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Alarmcentrale Pech onder: 146.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), M (1,1 miljoen), RTL Boulevard (919.000), Editie NL (854.000), GTST (840.000), Met het mes op tafel (760.000), Lingo (684.000) en Tijd voor MAX (622.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Hart van Nederland (664.000), Journaal laat (656.000) en Shownieuws (521.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.539.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.738.000
03. Radar (NPO1) 1.602.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.545.000
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.490.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.387.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.265.000
08. Op1 (NPO1) 1.211.000
09. M (NPO1) 1.096.000
10. Kopen zonder kijken (RTL4) 985.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 919.000
12. Editie NL (RTL4) 854.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 840.000
14. Jinek (RTL4) 821.000
15. Met het mes op tafel (NPO2) 760.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.0%
2. RTL4 / 17.0%
3. SBS6 / 11.5%
4. NPO2 / 5.5%
5. NET5 / 4.6%


6. Vero / 4.5%
7. NPO3 / 4.1%
8. RTL7 / 4.0%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 2.4%


11. TLC / 1.1%
12. Discov / 1.0%
13. RTLZ / 0.9%
14. BBCfirst / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,6%
2. RTL Nederland 26,4%
3. Talpa TV 21,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Rob Kemps narcistisch is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen