Candidshow Wendy van Dijk was een succes op SBS 6


De kijkcijfers van vrijdag 10 april 2020 (SKO)

Het verborgen-cameraprogramma Wie Het Laatst Lacht heeft vrijdagavond afscheid genomen met 645.000 kijkers (10 procent) op SBS 6. Hoewel het de minst bekeken aflevering van de serie was, haalde de Wendy van Dijk-show wél voor het eerst de kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Er zijn zes afleveringen uitgezonden van de studioshow van Van Dijk: op het hoogtepunt keken er 797.000 mensen, terwijl het gemiddelde uitkomt op 707.000 kijkers.

Aan dit soort kijkcijfers is Van Dijk natuurlijk niet gewend – met de Voice-franchise noteerde ze miljoenenscores – maar voor SBS 6 is dit een succesverhaal. Voordat ze van start ging met haar show, scoorde de zender zo’n 200.000 kijkers op vrijdagavond.

Wie Het Laatst Lacht wordt volgende week vrijdag opgevolgd door een nieuw seizoen van Kim-Lian van der Meij’s Thank You For The Music. Dat programma is al opgenomen vóór de coronacrisis.

Overigens ging het nieuwe programma Kijkbuis Kids na het programma van Van Dijk van start met een voorzichtige 402.000 kijkers (7 procent).

De grote winnaar op prime time was de première van de Youp van ’t Hek-voorstelling Met De Kennis Van Nu, goed voor 1,7 miljoen kijkers (26 procent).

RTL 4 pakte zilver met The Voice Kids (1,5 miljoen kijkers en 23 procent) en Jinek (1 miljoen en 19 procent).

Het brons gaat naar NPO 2, dankzij het door 675.000 mensen (10 procent) bekeken Verborgen Verleden. Aansluitend kwam Nieuwsuur uit op 566.000 kijkers (10 procent).

De vierde plek is voor SBS 6.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 567.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 207.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Double: 189.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 186.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Koppensnellers: 140.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Septembers of Shiraz: 102.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), M (924.000), RTL Boulevard (788.000), Editie NL (771.000), Zes uur nieuws (647.000), BinnensteBuiten (599.000) en Tijd voor MAX (538.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (909.000), Frontberichten (561.000), Beau blijft binnen (541.000), Hart van Nederland (513.000) en Shownieuws (410.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.347.000
02. Youp: Met de kennis van nu (NPO1) 1.669.000
03. The Voice Kids (RTL4) 1.505.000
04. Op1 (NPO1) 1.335.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.320.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.242.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.163.000
08. Jinek (RTL4) 1.021.000
09. M (NPO1) 924.000
10. Journaal laat (NPO1) 909.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 788.000
12. Editie NL (RTL4) 771.000
13. Verborgen Verleden (NPO2) 675.000
14. Zes uur nieuws (RTL4) 647.000
15. Wie het laatst lacht (SBS6) 645.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.6%
2. RTL4 / 20.1%
3. SBS6 / 7.7%
4. NPO2 / 7.4%
5. Vero / 4.5%


6. NPO3 / 3.5%
7. NET5 / 3.2%
8. RTL5 / 3.2%
9. RTL7 / 2.2%
10. RTL8 / 1.9%


11. N.geog / 1.2%
12. Discov / 1.0%
13. TLC / 0.9%
14. Spike / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,5%
2. RTL Nederland 27,4%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen