BN’ers op gevaarlijke wegen terug op tv als kijkcijferhit
De kijkcijfers van zondag 26 april 2020 (SKO)
Het nieuwe seizoen van De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld, voor het eerst onder de vlag van omroep PowNed, is zondagavond met 624.000 kijkers (11 procent) van start gegaan op NPO 3. Alleen NPO 1 en RTL 4 wisten op prime time meer kijkers te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Guido Weijers en actrice Abbey Hoes reisden in de seizoensopener door Zuid-Afrika. Volgende week zijn Steven Brunswijk en actrice Melody Klaver aan de beurt.
Draadstaal, dat na De Gevaarlijkste Wegen werd uitgezonden, was met 666.000 kijkers (13 procent) ook een publiekstrekker. Toch verliest NPO 3 veel kijkers ten opzichte van de week ervoor, toen Zondag Met Lubach nog 1,9 miljoen kijkers noteerde.
NPO 1 was de grote winnaar op prime time dankzij Boer Zoekt Vrouw, waar 3,5 miljoen mensen (52 procent) naar keken. Dragons’ Den trok direct erna 1,2 miljoen kijkers (21 procent).
Het zilver was voor RTL 4 dankzij de Weet Ik Veel-herhaling, die 654.000 kijkers (11 procent) scoorde. Het Zijn Net Mensen trok erna 610.000 kijkers (12 procent).
NPO 3 pakt de derde plek, terwijl SBS 6 nét niet op het erepodium staat: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak kwam uit op 576.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met De Slag om Texas: 446.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 416.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Batman Begins: 372.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Drive Angry: 226.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Dierenkliniek: 178.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 115.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Studio Sport (918.000), RTL Boulevard (565.000) en vtwonen (410.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,5 miljoen), Hart van Nederland (709.000), Draadstaal (666.000), Shownieuws (607.000) en Jaar op Overkempe (527.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.483.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.558.000 03. Op1 (NPO1) 1.518.000 04. Dragons’ Den (NPO1) 1.184.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.153.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 35.3% 2. RTL4 / 11.6% 3. SBS6 / 8.1% 4. Vero / 6.5% 5. NPO2 / 6.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 47,5% 2. Talpa TV 20,2% 3. RTL Nederland 19,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NPO