Wendy van Dijk haalt SBS-vrijdag uit slijk: +247 procent


De kijkcijfers van vrijdag 6 maart 2020 (SKO)

Wendy van Dijk zet een topprestatie neer op de vrijdagavond van SBS 6. Met haar nieuwe show Wie Het Laatst Lacht trekt ze de SBS-vrijdag eigenhandig uit het slijk. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De studioshow van Van Dijk waarin de verborgen camera centraal staat kon vrijdag van 20.30 tot 21.50 uur rekenen op 691.000 kijkers (12 procent). Daarmee pakte de presentatrice de vierde plek, na Flikken Maastricht op NPO 1, The Voice Kids op RTL 4 en Twee voor Twaalf op NPO 2.

Van Dijk bezorgt SBS 6 een ongelooflijke stijging ten opzichte van vorige week, toen flopwonder Kim-Lian van der Meij nog de scepter zwaaide op vrijdagavond. Haar show Mensenkennis bleef steken op 199.000 kijkers (3 procent). Van Dijk trekt maar liefst 247 procent kijkers méér.

Wie Het Laatst Lacht is het derde programma van Van Dijk sinds haar overstap van RTL naar SBS. De eerste twee programma’s waren Flirty Dancing en Dance Dance Dance en stelden ietwat teleur.

De comeback van Henny Huisman in het programma Waar Is Dat Feestje scoorde aansluitend, van 21.50 tot 22.35 uur, iets voorzichtiger. Dat programma was goed voor 471.000 kijkers (9 procent).

De grote winnaar op prime time was dus NPO 1 dankzij het door 1,4 miljoen mensen (23 procent) bekeken Flikken Maastricht. Aansluitend kon Erica op Reis rekenen op 935.000 kijkers (18 procent).

RTL 4 pakte zilver met de seizoenspremière van The Voice Kids, dat 1,2 miljoen kijkers (22 procent) scoorde. Het brons gaat naar NPO 2: Twee voor Twaalf kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Daarna volgt dus SBS 6.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 513.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 179.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts UK Open: 177.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Kijk van Koolhoven: 151.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Andere kant van Nederland: 126.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Beautiful Mind: 40.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Gesprek met premier (954.000), RTL Boulevard (878.000), Editie NL (799.000) en GTST (708.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (913.000), Jinek (802.000), Op1 (615.000) en Hart van Nederland (537.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.150.000
02. Flikken Maastricht (NPO1) 1.383.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.286.000
04. The Voice Kids (RTL4) 1.246.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.224.000


06. Twee voor twaalf (NPO2) 1.050.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.041.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.032.000
09. Gesprek met premier (NPO1) 954.000
10. Erica op Reis (NPO1) 935.000


11. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 913.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 878.000
13. Jinek (RTL4) 802.000
14. Editie NL (RTL4) 799.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 708.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.4%
2. RTL4 / 20.6%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 8.0%
5. Vero / 5.1%


6. NPO3 / 4.1%
7. RTL7 / 3.3%
8. RTL5 / 2.8%
9. NET5 / 2.6%
10. RTL8 / 1.6%


11. FS1 / 1.5%
12. SBS9 / 1.5%
13. TLC / 1.2%
14. Discov / 1.1%
15. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 28,3%
3. Talpa TV 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, Tom Cornelissen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen