Wederom record voor Op1, talkshow ook in zomer door


De kijkcijfers van woensdag 18 maart 2020 (SKO)

De animo voor de late talkshow Op1 is erg groot in coronatijd. Het programma verbeterde woensdagavond zijn record: er keken ruim 1,3 miljoen mensen (33 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO-bazin Shula Rijxman maakte gisteren in het programma bekend dat de talkshow nog de hele zomer doorgaat. “Ik hoop dat mensen die sociaal moeilijk in contact komen, in de publieke omroep steun kunnen vinden.

Het presentatieduo Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel was verrast over de mededeling van Rijxman. Of Op1 in de zomer verdergaat met dezelfde presentatoren is nog niet duidelijk. “Hoe dat verder wordt ingevuld, daar komen we nog op terug.

Op1 is sinds deze week zeven dagen per week te zien. Concurrent Eva Jinek maakt in elk geval dit weekend nog geen extra uitzendingen. Haar programma begint deze week, behalve op vrijdag, om 21.30 uur. Gisteren keken er 808.000 mensen (15 procent).

Tussen Kunst en Kitsch was de meest bekeken titel op prime time. Daar keken 2,1 miljoen mensen (31 procent) naar. Aansluitend trok De Rijdende Rechter 1,6 miljoen kijkers (28 procent).

Het zilver gaat naar SBS 6: Steenrijk Straatarm was goed voor 954.000 kijkers (14 procent). Het programma erna, De Sollicitatie, deed het met 339.000 kijkers (6 procent) veel slechter.

Dankzij Jinek staat RTL 4 op nummer drie. Voorafgaand aan Jinek trok de Frans Bauer-show Goed Voor Elkaar slechts 502.000 kijkers (8 procent).

Daarna volgt NPO 2: De Zware Jas van Beatrix scoorde 775.000 kijkers (12 procent) en Nieuwsuur had er 754.000 (13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Knight and Day: 385.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Beverly Hills Top 2: 348.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 236.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ladies Night: 189.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 185.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Prison Girls Life Inside: 133.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,2 miljoen), DWDD (1,8 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), RTL Boulevard (983.000), GTST (874.000), Editie NL (795.000) en Tijd voor MAX (759.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (888.000) en Hart van Nederland (480.000) het meest in trek. In het Hart van Nederland trok erna 437.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.176.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 2.069.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.760.000
04. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.616.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.604.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.600.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.569.000
08. Op1 (NPO1) 1.324.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 983.000
10. Steenrijk Straatarm (SBS6) 954.000


11. Journaal laat (NPO1) 888.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 874.000
13. Jinek (RTL4) 808.000
14. Editie NL (RTL4) 795.000
15. Zware Jas van Beatrix (NPO2) 775.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 33.1%
2. RTL4 / 14.3%
3. SBS6 / 8.7%
4. NPO2 / 8.0%
5. NPO3 / 4.3%


6. Vero / 4.3%
7. RTL7 / 3.9%
8. RTL8 / 2.8%
9. NET5 / 2.6%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.3%
12. BBCfirst / 1.2%
13. TLC / 0.9%
14. Spike / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 45,4%
2. RTL Nederland 23,6%
3. Talpa TV 16,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen