Hiphoppen met BN’ers erg slecht van start op NPO 1


De kijkcijfers van zaterdag 21 maart 2020 (SKO)

Het nieuwe programma Hiphop Stars, waarin BN’ers een samenwerking aan gaan met hiphopartiesten, is zaterdag heel erg teleurstellend van start gegaan op NPO 1. Waar het Achtuurjournaal vanwege de coronacrisis maar liefst 3 miljoen kijkers (45 procent) trok, kwam Hiphop Stars aansluitend niet verder dan 694.000 kijkers (11 procent). Als je in één klap miljoenen mensen aan het wegzappen krijgt, dan is er echt iets goed mis. Zowel RTL 4 als SBS 6 trokken gelijktijdig meer kijkers.

De toppers om half negen waren All You Need Is Love met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4 en Deze Quiz Is Voor Jou met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) op SBS 6.

Gedurende de tweede helft van prime time keken de meeste mensen naar BankGiro Miljonairs met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) op RTL 4, Dit Was Het Nieuws met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1 en De Alleskunner met 882.000 kijkers (15 procent) op SBS 6.

Verder wist vooral NPO 3 veel kijkers te bekoren. Hamilton wist op die zender 607.000 kijkers (10 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 559.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Men in Black: 297.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 227.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 209.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Godfather Part 2: 190.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 155.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Half acht nieuws (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,6 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Kees en Co (1,1 miljoen), RTL Boulevard (968.000) en Eigen huis en tuin (681.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,4 miljoen), Hart van Nederland (890.000), In het hart van Nederland (861.000) en De Kwisconcert (662.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.030.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.747.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.714.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.624.000
05. Kassa (NPO1) 1.438.000


06. Op1 (NPO1) 1.423.000
07. All you need is love (RTL4) 1.375.000
08. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.136.000
09. Dit was het nieuws (NPO1) 1.125.000
10. Deze quiz is voor jou (SBS6) 1.102.000


11. Kees en Co (RTL4) 1.054.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 968.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 890.000
14. De Alleskunner (SBS6) 882.000
15. In het hart van Nederland (SBS6) 861.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.6%
2. RTL4 / 18.9%
3. SBS6 / 14.6%
4. NPO3 / 4.5%
5. NPO2 / 4.5%


6. Vero / 3.9%
7. NET5 / 3.0%
8. RTL7 / 2.9%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL8 / 2.4%


11. Comedy / 1.4%
12. Spike / 1.2%
13. FOX / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,6%
2. RTL Nederland 26,7%
3. Talpa TV 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA, Wessel de Groot

88 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
StefanV
maart 23, 2020 10:48

Zoals uit de reacties al blijkt, zijn weinig mensen verbaasd over dit fiasco. De tv-kijker zit niet te wachten op deze anti-muziek. BNNVARA wil dit echter toch graag bij de kijker door de strot duwen. Dat programma van Ali B. werd destijds op NPO 3 uitgezonden, maar dit moest zo nodig weer op NPO 1 natuurlijk….

Face it: hiphop is iets voor een beperkt publiek, niet iets voor een breed publiek en zeker niet iets dat je zaterdagavond op prime-time programmeert op je familiezender. En al helemaal niet in een tijd als deze, waarbij extra veel mensen verplicht thuis zijn.

Gast
El
maart 23, 2020 08:01

@toxilogic Niet zo moeilijk, niveau van DWHN ligt niet zo hoog.

Gast
toxilogic
maart 23, 2020 06:16

Dit Was Het Nieuws had z’n veruit beste uitzending van het seizoen, kijken of the heren dit vol kunnen houden.

Gast
Bastiaan
maart 22, 2020 23:22

NPO onwaardig programma! hoort hier niet thuis

Gast
Piet Pannelap
maart 22, 2020 22:38

@wuhan…
De ‘kandidaten’ waren vermoedelijk ook voor het laatst ’succesvol’ in 2010?

Gast
Wuhan ontsmetter
maart 22, 2020 22:11

We leven nu inmiddels in 2020. Dit soort troep was in 2010 al niet meer ‘cool’.
Laat hiphop bovendien over aan de echte artiesten die er hun hart en ziel in stoppen, echte musici. Nederlandse ‘hiphop’ is over het algemeen zo cringe.

Gast
Waarom worden mijn berichten tegengehouden?
maart 22, 2020 19:05

Links hobbyprojectje met een hoog deuggehalte.

Gast
Edwin M
maart 22, 2020 17:48

Zowel RTL4 als SBS6 mogen zeer tevreden zijn en met iets minder concurrentie toch boven de miljoen kijkers voor de quiz van Linda. All you need is Love heeft zich al sinds de jaren 90 bewezen en die nieuwe hip hop show is echt een enorme programmeer fout. Wie plaatst dat op NPO1 zaterdagavond? Een show voor NPO3 of zet het desnoods op vrijdagavond na Flikken op NPO1.

Gast
Wjd
maart 22, 2020 17:27

Mooi cijfers voor rtl en ook mooie cijfers vpor sbs6.
De cijfers op zaterdag van sbs6 zijn sowieso de afgelopen weken 2x zo hoog als voor de zomer vorig jaar. Denk dat John daar heel blij mee mag zijn. De vrijdag gaat tot nu toe met wendy ook goed.. dat zijn dus al 3 nieuwe progammas die sbs6 volgend jaar weer mee kan nemen. Plus 100 jaar jong, chauteux meiland, steenrijk straatarm, meester frank visser, Ik hou van holland, urk, huis voor een prikkie. Lang leven de liefde en lingo gaan ook goed. Ik denk dat sbs6 heeel tevreden is op een paar na.

Gast
Een aflevering Opsporing Verzocht heeft meer kijkers AYNIL
maart 22, 2020 17:18

Even de feiten!

Gast
aammehoela
maart 22, 2020 17:16

Hiphop-stars. De lage kijkcijfers had ik zo kunnen voorspellen en iedereen die weet wat er met 3FM gebeurde toen ze die walgelijke irritante k u t muziek gingen draaien. Neen, gelukkig was er op NPO 3 de Zweedse serie “Hamilton”. Mooi alternatief nu we toch weken niet meer buitenshuis kunnen vertoeven. Ga er zelf vanuit dat die 6 april wordt verlengd met minimaal 1 week, maar verwacht zelf tot 24 april. Hopelijk kan er dan toch nog wat ontspannends gebeuren voor hen die Koningsdag willen vieren of de meivakantie hadden geboekt in Nederland zelf. Buitenland lijkt me nog steeds niet mogelijk. En hopelijk kan in mei de sport deels weer beginnen. Maar ik heb nog steeds in mijn achterhoofd Spanje en de Italianen zitten. Hun “lock-down” werkt niet en dat geeft grote zorg……………..

Gast
Bart
maart 22, 2020 16:24

@Henk Ik denk dat het wel mee valt met die reclame inkomsten. Daar moet je dan andere dingen voor laten. Sommige dingen kunnen nu niet. Een beetje een goede manager maakt een heel nieuwe indeling van werk zodat het wel kan. Hoeft allemaal niet zo moeilijk en duur te zijn. Ze kiezen niet voor de kijker maar voor makkelijk en goedkoop. Talpa helemaal.

Gast
Knegt
maart 22, 2020 15:29

Tis net zoiets als haring met slagroom.

Gast
Henk
maart 22, 2020 14:18

@Mick herhalingen of nieuwe uitzendingen?

Gast
Gerda
maart 22, 2020 13:58

Wie bedenkt deze onzin.!!!

Gast
Commerciële Yoghurt
maart 22, 2020 13:41

Mooie avond voor zowel RTL4 als SBS6.
Genoten van AYNIL.

NPO 3 scoorde goed met Hamilton!
DWHN (Ned1) op eigen kracht naar 1,1 miljoen.

NPO1 met het gejatte Ali B/NPO3 format toch nog bijna 700.000 “kijkers”, waarvan er zo wie zo 500.000 zijn die nooit verder zappen dan NPO1.
Ik ben benieuwd of commerciële alles voor de kijkcijfers zender NPO1 deze flop laat staan.

Gast
Albert
maart 22, 2020 13:38

Ik hoop dat peter gaat kijken hoe ze all you need is love in deze crisis kunnen blijven uitzenden de komende weken nu NL dit nodig heeft

Gast
Siem
maart 22, 2020 13:38

Hiphop is weerzinwekkende zwarte straatcultuur waarin in de regel geweld en haat tegen vrouwen verheerlijkt wordt. Zelfs op sommige scholen schijnt hiphop onderwezen te worden. Verbijsterend dat mensen zo diep kunnen zinken en dit op een nationale TV zender uitzenden.

Gast
Leo knots
maart 22, 2020 13:09

Programma op zuch niet slecht, maar… Niet bij de publieke en niet in deze tijd.

Gast
Actries van Houten
maart 22, 2020 12:35

De naam Hiphop Stars slaat natuurlijk nergens op, als je in de promo meteen Karin Bloemen voor je kiezen krijgt die over haar incestverleden wil gaan rappen. Ammel harstikke errag natuurlijk. Maar daar win je de kijker niet mee. Die wil feelgood in tijden van de coronacrisis.

Gast
Henk
maart 22, 2020 12:31

En Beau weet ook te vertellen dat hij wel iet nu wil doen in deze tijden op tv en RTL in principe ook wel maar te kostbaar met dalende advertentie inkomsten

Gast
Tessa
maart 22, 2020 12:26

Wat was All You Need toch prachtig gedaan! Chapeau!

Gast
Henk
maart 22, 2020 12:10

Beau van Erven Dorens verteld in TV Quarantine met Paul de Leeuw dat hij bezig is met een docuserie in Floradorp in Amsterdam Noord. Naar omstandigheden lopen de opnames door.

Gast
Bart M.
maart 22, 2020 12:01

Misschien heeft het ermee te maken dat hiphop geen muziek, is maar herrie.

Gast
Zonder Unilever, geen RTL
maart 22, 2020 11:41

De verwevenheid tussen Unilever en RTL is beangstigend.

Mag hopen dat deze gedateerde samenwerking door de Corona crisis ten einde komt.

Marketingstrategieen uit de oude doos.

Gast
Mick
maart 22, 2020 11:28

@Max Ik hou van Holland wordt vanaf volgende week uitgezonden op het tijdslot van We Want More.

Gast
Max
maart 22, 2020 10:49

En wordt “we want more” uitgesteld!? Wat gaat SBS nu uitzenden?

Gast
Max
maart 22, 2020 10:48

Genoten van Linda en OP1, RTL laat ik maar links liggen want die doet op zijn eigen manier aan Troost tv. Ook het kwis concert was een toppertje, moet je echt even terugkijken!

Gast
Sabine
maart 22, 2020 10:45

Sander is idd. niet zo best, maar Welmoed doet het wel goed toch?!(goed voorbereid, heeft kennis van zaken)

Gast
Guttegut
maart 22, 2020 10:44

Nederlandse hiphop heeft ook het niveau van een natte scheet.

Gast
Sabine
maart 22, 2020 10:43

Iedereen die niet naar Hip hop stars heeft gekeken moet er niet over oordelen!

Gast
Eric Kip
maart 22, 2020 10:43

Wie bedenkt om hiphop stars in deze tijd uit te zenden? en dan ook nog eens primetime op npo 1 , zet daar een leuk muziek programma neer maar niet deze meuk

Gast
Ron
maart 22, 2020 10:42

Nee, dat is ook geen rocket science. Dit is meer voor NPO3 en bovendien is dat Nederrappen zwaar overschat en om het NPO1 hier mee te vervuilen op zaterdagavond. De streaming diensen varen er echter wel bij…

Gast
animo
maart 22, 2020 10:36

Rtl zit natuurlijk met het probleem dat ze de locatie voor 5 dagen huren .

Gast
Jos
maart 22, 2020 10:33

Zet op zaterdagavond Troost TV met Matthijs

Gast
Mick
maart 22, 2020 10:26

SBS6 zou er goed aan doen Celine Huijsmans een leuke show te geven op primetime.

Gast
Bart
maart 22, 2020 10:24

Zag bij DWDD Troost tv ook Villa Felderhof met Herman Brood en Majoor Boszhard voorbij komen. Daarvan meer afleveringen uitzenden op zaterdagavond om 20.30 is beter dan doorgaan met Hiphop stars.

Gast
Mick
maart 22, 2020 10:20

SBS6 / 14.6%

Misschien maar beter dat dat achterlijke – alweer een talentenjacht – We Want More is uitgesteld. Wordt een flop. Stop ermee en maak/bedenk entertainmentshows.

Gast
Bart
maart 22, 2020 10:15

@Henk Helemaal mee eens. In de ochtend misschien ook wat oude kinderprogramma’s. Journaal met gebarentolk kan ook prima op NPO1.

Gast
Bas
maart 22, 2020 10:15

Ik heb sinds lange tijd gekeken naar All You Need is Love. En dat was geen straf. Mooie televisie en precies in het gevoel. Als maker zie ik hoeveel werk erin zit. Goed gedaan!

Gast
Henk
maart 22, 2020 10:11

2 Bart: ik zie inderdaad vrij weinig nog in de schema’s. NPO2 heeft overdag Journaals en herhalingen van avond ervoor. kan makkelijk elke middag van 13.10-17.00 met Troost Tv. herhalingen van avond ervoor tussen 0900-1300. NPO1 hele dag Journaal (en herhalingen ervan)

Gast
Bart
maart 22, 2020 10:05

@Henk Inderdaad mooie uitzending van All you need is Love. Mag wel door gaan na het seizoen en wacht even met die andere programma’s.

Gast
Bart
maart 22, 2020 10:04

@Sendee Voor altijd natuurlijk niet maar voor nu tijdens de corona crisis had Troost tv allang de hele dag op NPO2 gekund. Frans Klein heeft het aangekondigd afgelopen dinsdag bij Tijd voor MAX maar ik zie er nog vrij weinig van in de programmering.

En wat Paul Heanen zei RTL en SBS sla de handen in een en maak RTL5 en NET5 vrij. De meesten zitten thuis en moeten een beetje vermaakt worden nu alles dicht is.

Gast
Henk
maart 22, 2020 10:03

Overigens nette score voor RTL4 en SBS. Drama voor NPO1. kom je van ruim 3 miljoen naar nog geen 700.000 op zaterdag prime time. Slecht

bijzondere versie van AYNIL. knap gedaan. mag inderdaad wel door in April als NL zo lam blijft liggen.

Overigens; iedereen loopt dat Jinek ook in het weekend moet. Dan word het 23.00 op zaterdag (of Bankgiro Miljonairs uitstellen in combi met Lego Masters) en zondag 22.45 uur. (of misschien ipv meisje van plezier)

Gast
Even reageren
maart 22, 2020 10:01

Dit lijkt mij ook eerder een programma voor NPO 3.

Gast
wg
maart 22, 2020 10:00

Boulevard scoort weer top!

Gast
Bart
maart 22, 2020 09:59

Een programma als Hiphop Stars hoort niet bij de NPO thuis!
Direct van de buis ermee.
Zet daar Wie is de Mol België neer en zoals iemand hierboven al noemt Ik Vertrek.

Gast
JobF
maart 22, 2020 09:59

John is blij met de zaterdagavond dit tv seizoen op SBS 6. Kijk effe naar de zaterdagavonden van voor afgelopen zomer. Films die slecht scoorde en programma’s als Dance as one die totaal flopte. En nee het doel is niet om RTL 4 in te halen als 2e zender van Nederland. Het doel is om dichterbij RTL 4 te komen. En dat is zeker gelukt dit tv seizoen.

Gast
Henk
maart 22, 2020 09:58

wat mij betreft kunnen ze NPO2 overdag invullen paar uurtjes met troost tv. nu zenden ze op NPO1 en NPO vaak het journaal uit. Doe dat op NPO1, kun je ook gelijk live bij breaking news.

Gast
Jinek en RTL volledig overvallen door Corona
maart 22, 2020 09:55

Urgentie, inspelen op, vernieuwing etc.

RTL is het spoor volledig bijster in deze tijden.

Zender met zeer smal profiel en weinig veelzijdig talent in huis.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen