Groot deel DWDD-kijkers verhuist niet mee naar M


De kijkcijfers van maandag 30 maart 2020 (SKO)

Het nieuwe seizoen van de dagelijkse talkshow M van Margriet van der Linden is maandagavond met prima kijkcijfers begonnen. Er keken ruim 1,2 miljoen mensen (23 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. M doet het wel aanzienlijk minder goed dan De Wereld Draait Door, dat vorige week – op de uitzending na Rutte’s persco en de laatste aflevering na – zo’n 1,8 miljoen kijkers per avond scoorde. Veel DWDD-kijkers zijn dus afgehaakt.

M staat ingeklemd tussen programma’s die het veel beter doen: EenVandaag trok ervoor 1,7 miljoen kijkers (42 procent) en het Achtuurjournaal erna zelfs 3 miljoen kijkers (43 procent).

Door naar prime time: NPO 1 pakte goud met de combinatie Radar (1,6 miljoen en 22 procent) en Spoorloos (1,7 miljoen en 26 procent).

SBS 6 pakte zilver dankzij het aanhoudende succes van Chateau Meiland, waar ditmaal 1,2 miljoen mensen (17 procent) naar keken. URK trok direct erna 726.000 kijkers (11 procent).

Het brons gaat naar RTL 4: Kopen Zonder Kijken kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (26 procent), waarvan Jinek er 941.000 (16 procent) overhield.

De vierde plek gaat naar de Bond-film Quantum of Solace: daar keken 872.000 mensen (13 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 626.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 521.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Double Jeopardy: 282.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met The Big Escape: 270.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Night at the Museum: 218.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Alarmcentrale Pech onder de Zon: 204.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,8 miljoen), EenVandaag (1,7 miljoen), M (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), GTST (997.000), Tijd voor MAX (868.000), Editie NL (800.000) en Lingo (668.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,5 miljoen), Journaal laat (1,1 miljoen), Frontberichten (668.000), Hart van Nederland (617.000) en het late RTL Nieuws (539.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.036.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.797.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.760.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.687.000
05. Spoorloos (NPO1) 1.684.000


06. Radar (NPO1) 1.567.000
07. Op1 (NPO1) 1.452.000
08. M (NPO1) 1.234.000
09. Chateau Meiland (SBS6) 1.179.000
10. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.158.000


11. Journaal laat (NPO1) 1.083.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 1.062.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 997.000
14. Jinek (RTL4) 941.000
15. Quantum of Solace (RTL7) 872.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.8%
2. RTL4 / 17.5%
3. SBS6 / 10.2%
4. RTL7 / 7.4%
5. NPO2 / 5.1%


6. NPO3 / 4.2%
7. Vero / 3.8%
8. RTL8 / 3.2%
9. NET5 / 3.0%
10. RTL5 / 2.9%


11. Discov / 1.1%
12. Comedy / 1.0%
13. TLC / 0.9%
14. BBCfirst / 0.8%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,1%
2. RTL Nederland 31,0%
3. Talpa TV 17,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen