DWDD zwaait af met torenhoge kijkcijfers: 3,2 miljoen


De kijkcijfers van vrijdag 27 maart 2020 (SKO)

De aller-, allerlaatste De Wereld Draait Door ooit trok vrijdagavond bijna 3,2 miljoen kijkers (48 procent) naar NPO 1. Daarmee heeft Matthijs van Nieuwkerk zeer waardig afscheid genomen van zijn televisiekindje. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was een merkwaardig slot van DWDD, dat vanwege het coronavirus al wekenlang zonder publiek uitzendt. “Dit is de allerlaatste keer. Een hele rare laatste keer, waar we ons een totaal andere voorstelling van hadden.”

De redactie had uiteraard iets heel anders gepland. “We hadden iets heel anders georganiseerd, maar er zijn ernstigere zaken in de wereld. Dat begrijp ik natuurlijk totaal. Het is misschien voor ons een klein beetje jammer, maar we moeten de tering naar de nering zetten. We gaan het gewoon met z’n tweeën doen“, zei hij tegen tafelheer Marc-Marie Huijbregts.

DWDD heeft de twee meest bekeken uitzendweken uit zijn geschiedenis achter de rug, omdat het programma een paar keer direct na persconferenties over het coronavirus begon. De top vijf van meest bekeken DWDD’s ziet er daardoor als volgt uit:

  • 4.561.000 kijkers (afgelopen maandag)
  • 3.891.000 kijkers (vorige week maandag)
  • 3.423.000 kijkers (vorige week vrijdag)
  • 3.150.000 kijkers (gisterenavond)
  • 2.209.000 kijkers (vorige week donderdag)

Ondanks dat de kijkcijfers van NPO 1 daarna nóg verder opliepen tot 3,6 miljoen kijkers (48 procent) voor het Achtuurjournaal, was niet NPO 1, maar RTL 4 de winnaar op prime time.

De RTL 4-show The Voice Kids was goed voor 1,7 miljoen kijkers (23 procent). NPO 1 volgde op de voet met bíjna 1,7 miljoen kijkers (22 procent) voor Flikken Maastricht. Het Laatste Woord met Liesbeth List trok daarna 985.000 kijkers (16 procent).

Het brons op prime time is voor NPO 2: Twee voor Twaalf scoorde 1,2 miljoen kijkers (16 procent). Nieuwsuur trok erna 869.000 kijkers (14 procent).

De vierde plek is voor de SBS 6-show Wie Het Laatst Lacht van Wendy van Dijk. Daar keken 681.000 mensen (9 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 7 scoorde met The World Is Not Enough: 640.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 561.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Kijk van Koolhoven: 279.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 210.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek Ontmaskert: 156.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Stardust: 145.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,6 miljoen), DWDD (3,2 miljoen), Gesprek met premier (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Editie NL (857.000), RTL Boulevard (824.000), Tijd voor MAX (815.000) en Zes Uur Nieuws (712.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Jinek (1,2 miljoen), Journaal laat (1 miljoen), het late RTL Nieuws (622.000) en Frontberichten (565.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.566.000
02. De wereld draait door (NPO1) 3.150.000
03. Gesprek met premier (NPO1) 1.726.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.719.000
05. The Voice Kids (RTL4) 1.704.000


06. Flikken Maastricht (NPO1) 1.698.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.678.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.240.000
09. Op1 (NPO1) 1.238.000
10. Twee voor twaalf (NPO2) 1.223.000


11. Jinek (RTL4) 1.159.000
12. Journaal laat (NPO1) 1.004.000
13. Het Laatste Woord (NPO1) 985.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 869.000
15. Editie NL (RTL4) 857.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.2%
2. RTL4 / 20.4%
3. NPO2 / 7.7%
4. SBS6 / 6.9%
5. RTL7 / 6.5%


6. Vero / 3.9%
7. NPO3 / 3.5%
8. NET5 / 2.5%
9. RTL5 / 2.3%
10. RTL8 / 2.1%


11. SBS9 / 1.0%
12. TLC / 0.8%
13. N.geog / 0.8%
14. Comedy / 0.7%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,4%
2. RTL Nederland 31,3%
3. Talpa TV 14,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: PR

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen