Corona houdt land thuis: meest bekeken Mol-finale ooit
De kijkcijfers van zaterdag 14 maart 2020 (SKO)
Het coronavirus houdt Nederland massaal thuis. De finale van het twintigste seizoen van Wie is de Mol wist zaterdagavond 3,540 miljoen kijkers (49 procent) te boeien, een record. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken finale van Wie is de Mol ooit. Het zal geholpen hebben dat het Achtuurjournaal ervoor maar liefst 3,3 miljoen kijkers (51 procent) scoorde vanwege de coronapaniek. Toch trokken ook de Mol-finales in voorgaande jaren veel kijkers.
De top drie van meest bekeken finales wordt nu afgemaakt door de finale van het vorige, negentiende seizoen (3,5 miljoen) en die van het vijftiende seizoen (3,4 miljoen).
Tijdens de live Mol-finale, die vanwege het coronavirus zónder publiek werd gehouden, werd Rob Dekay ontmaskerd als de Mol en werd Buddy Vedder gekroond tot winnaar.
Direct na de Mol-finale hield Dit Was Het Nieuws een mooie 1,8 miljoen kijkers (30 procent) over.
Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door de RTL 4-combinatie All You Need Is Love (995.000 kijkers en 14 procent) en BankGiro Miljonairs (1 miljoen en 20 procent).
Het brons gaat naar NPO 2, dankzij het door 757.000 mensen (11 procent) bekeken Nieuwsuur. Volle Zalen trok erna 528.000 kijkers (9 procent).
Verder keken de meeste mensen naar de Linda de Mol-show Deze Quiz Is Voor Jou (726.000 kijkers en 10 procent) en het aansluitend uitgezonden De Alleskunner (563.000 kijkers en 9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 232.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 195.000 kijkers,
- Veronica scoorde met I Robot: 183.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Bancroft: 132.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 124.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Universal Soldier: 83.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,3 miljoen), Kassa (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Kees en Co (955.000), RTL Boulevard (895.000), Eigen huis en tuin (711.000) en Lachen om home video’s (539.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (939.000), Shownieuws (691.000) en Sara Kroos Doorgefokt (678.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 38 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 3.540.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.330.000 03. Dit was het nieuws (NPO1) 1.770.000 04. Kassa (NPO1) 1.641.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.636.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 37.5% 2. RTL4 / 16.2% 3. SBS6 / 11.1% 4. NPO2 / 6.1% 5. NET5 / 2.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,0% 2. RTL Nederland 22,2% 3. Talpa TV 18,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AvroTros