The Voice-finale voor het eerst onder 2 miljoen kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 28 februari 2020 (SKO)
De finale van The Voice of Holland heeft vrijdagavond voor het eerst in de geschiedenis minder dan twee miljoen kijkers gescoord. Er keken ruim 1,8 miljoen mensen (32 procent) naar het slot van het tiende seizoen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finales van de eerste negen seizoenen van The Voice trokken respectievelijk 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 2,6 miljoen, ruim 2,6 miljoen, 2,5 miljoen, 2,4 miljoen en 2,2 miljoen kijkers. Altijd boven de twee miljoen.
The Voice, dit jaar voor het eerst gepresenteerd door het nieuwe duo Chantal Janzen en Martijn Krabbé, noteert weliswaar de minst bekeken finale ooit, maar is nog altijd te sterk voor de concurrentie.
Het programma is dit jaar gewonnen door Sophie Kruithof. Zij wint een platencontract plus een bedrag van 50.000 euro en een auto.
Runner-up Flikken Maastricht bleef behoorlijk op afstand: daar keken 1,4 miljoen mensen (22 procent). naar. Aansluitend begon het nieuwe seizoen van Erica op Reis met 974.000 kijkers (18 procent).
Het brons gaat naar NPO 2 dankzij het succesvolle Twee voor Twaalf, ditmaal goed voor 1,1 miljoen kijkers (18 procent). Nieuwsuur trok erna 438.000 kijkers (8 procent).
De vierde plek is voor Veronica. Veronica Inside kwam uit op een score van 476.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met The Wall: 364.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Douane In Actie: 177.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 157.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Kijk van Koolhoven: 151.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Legend: 137.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Flowers of War: 88.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (979.000), Schaatsen WK Sprint (858.000), Studio Sport (803.000), GTST (802.000), RTL Boulevard (768.000) en Editie NL (675.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Eredivisie op vrijdag (745.000), Op1 (609.000), Hart van Nederland (598.000), Journaal laat (572.000) en late RTL Nieuws (477.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.026.000 02. The Voice of Holland (RTL4) 1.830.000 03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.370.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.326.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.186.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 25.6% 2. NPO1 / 22.8% 3. NPO2 / 12.1% 4. SBS6 / 6.4% 5. Vero / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,1% 2. RTL Nederland 30,2% 3. Talpa TV 14,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL