The Voice-finale voor het eerst onder 2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van vrijdag 28 februari 2020 (SKO)

De finale van The Voice of Holland heeft vrijdagavond voor het eerst in de geschiedenis minder dan twee miljoen kijkers gescoord. Er keken ruim 1,8 miljoen mensen (32 procent) naar het slot van het tiende seizoen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finales van de eerste negen seizoenen van The Voice trokken respectievelijk 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 2,6 miljoen, ruim 2,6 miljoen, 2,5 miljoen, 2,4 miljoen en 2,2 miljoen kijkers. Altijd boven de twee miljoen.

The Voice, dit jaar voor het eerst gepresenteerd door het nieuwe duo Chantal Janzen en Martijn Krabbé, noteert weliswaar de minst bekeken finale ooit, maar is nog altijd te sterk voor de concurrentie.

Het programma is dit jaar gewonnen door Sophie Kruithof. Zij wint een platencontract plus een bedrag van 50.000 euro en een auto.

Runner-up Flikken Maastricht bleef behoorlijk op afstand: daar keken 1,4 miljoen mensen (22 procent). naar. Aansluitend begon het nieuwe seizoen van Erica op Reis met 974.000 kijkers (18 procent).

Het brons gaat naar NPO 2 dankzij het succesvolle Twee voor Twaalf, ditmaal goed voor 1,1 miljoen kijkers (18 procent). Nieuwsuur trok erna 438.000 kijkers (8 procent).

De vierde plek is voor Veronica. Veronica Inside kwam uit op een score van 476.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met The Wall: 364.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane In Actie: 177.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 157.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Kijk van Koolhoven: 151.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Legend: 137.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Flowers of War: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (979.000), Schaatsen WK Sprint (858.000), Studio Sport (803.000), GTST (802.000), RTL Boulevard (768.000) en Editie NL (675.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Eredivisie op vrijdag (745.000), Op1 (609.000), Hart van Nederland (598.000), Journaal laat (572.000) en late RTL Nieuws (477.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.026.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 1.830.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.370.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.326.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.186.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.137.000
07. Twee voor twaalf (NPO2) 1.088.000
08. Jinek (RTL4) 1.057.000
09. EenVandaag (NPO1) 979.000
10. Erica op reis (NPO1) 974.000


11. Schaatsen WK Sprint 1000M D (NPO2) 858.000
12. Studio Sport (NPO2) 803.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 802.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 768.000
15. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 745.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 25.6%
2. NPO1 / 22.8%
3. NPO2 / 12.1%
4. SBS6 / 6.4%
5. Vero / 4.4%


6. NPO3 / 3.2%
7. NET5 / 2.5%
8. RTL5 / 2.4%
9. RTL7 / 2.4%
10. RTL8 / 1.6%


11. SBS9 / 1.3%
12. FS1 / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. Spike / 1.1%
15. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 30,2%
3. Talpa TV 14,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen