Alexander Klöpping: ‘Songfestival hoort bij RTL of SBS’

Geplaatst op vr 28 feb 2020 om 16:00

Alexander Klöpping vindt dat het Eurovisie Songfestival niet thuishoort op NPO 1, maar op een commerciële zender als RTL 4 of SBS 6. Dat laat hij weten op Twitter. Klöpping zag op internet beelden voorbijkomen van het Melodifestivalen, de Zweedse voorronde van het Songfestival die wordt uitgezonden door de publieke omroep aldaar. “Zweden heeft een heel Songfestival VOOR ZICHZELF. Sowieso is het tijd dat John de Mol nationale voorrondes voor z’n rekening gaat nemen.

De Blendle-baas vervolgt: “Dan kan AVROTROS bedankt worden voor bewezen diensten en kan Eurovisie door bij de commerciëlen (waar het hoort).”

Het komt Klöpping direct op kritiek te staan. Cornald Maas breekt in en zegt: “Waar het niet hoort. Of, op z’n minst: waar het niet heen kan. Commerciëlen zijn niet aangesloten bij EBU. En trouwens – John de Mol was al betrokken bij nationale voorronde (bij publieke omroep).

Songfestival-opperhoofd Sietse Bakker: “En ter aanvulling: Voor een nationale selectie als Melodifestivalen heb je grote namen — artiesten, song writers, componisten, producers — die bereid zijn om in Nederland in competitie met elkaar te gaan.

Klöpping: “Ok ok ok, jullie hebben gelijk. Dom idee.

Bakker: “Hee, Klöpstra zegt het wel gewoon eerlijk. Echte vent!

Foto: NPO








54 Reacties op “Alexander Klöpping: ‘Songfestival hoort bij RTL of SBS’”


  1. rooie Rinus

    Prima advies, en vooral ook zelf opvolgen. Want dat gestuntel met Kelder over elektronische liflafjes kan zo naar SBS.

  2. Paul Grijpstra

    Alexander Klöpping is van het padje
    De man is een beetje verongelijkt, niemand hen wil interviewen, dan komt hij maar met zo een onzinnige opmerking, de sukkel.
    Blijven negeren, dan gaat het vanzelf weg.

  3. saywhut

    Waarvan akte…

  4. EurotelevisieHungVestifal

    Alexander is toch de niet erkende zoon van Jort Kelder?

  5. pip

    Gezien de kwaliteit van de liedjes die ten gehore worden gebracht en de kosten kunnen ze beter het hele songfestival afblazen .

  6. Richard

    Misschien kunnen de commerciëlen iets organiseren als Eurovision Show Stars Dancing on the Ice ofzo.

  7. Ron

    Dat Blendle is het ook niet meer. Hebben hun USP over boord gegooid voor een subcription based model i.p.v. van het zeer handige per artikel betalen.

  8. Ad

    Kan makkelijk, want het hele songfestival gebeuren is toch een groot commercieel reclameblok geworden voor de LHBT-wereld, waar in overigens NIETS tegen heb!

  9. Ad

    Kan makkelijk, want het hele songfestival gebeuren is toch een groot commercieel reclameblok geworden voor de LHBT-wereld, waar ik overigens NIETS tegen heb!

  10. LD

    Hij trekt de keutel alweer in.

  11. KoalaNL

    Klopping wil zeker een wit voetje halen bij deMol, nu DWDD er mee stopt. Rare kwast toch.

    @Ad
    Als je toch niks tegen LHBT hebt, kun je die hele opmerking ook wel achterwege laten. Is een beetje ongeloofwaardig zo.

  12. Mick

    Kan De Mol niet gewoon The Voice of Europe op SBS6 maken. De winnaars van elk land tegenover elkaar.

  13. Bert

    Laat hem maar eerst eens de baard in de keel krijgen

  14. Henk

    Talpa heeft dat al een keer gedaan in opdracht van de Tros, 8 jaar geleden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival_2012) toen stuurden we Joan Franka naar Baku. Dat was gelijk de laatste keer dat we het op die manier deden. Verder mogen alleen publieke omroepen die lid zijn van de EBU het Songfestival uitzenden. Dus die tweet van Alexander getuigt van een totaal gebrek aan kennis van de materie. Net als businessmodellen trouwens.

  15. ploep

    Deze man heeft overal een (domme) mening over, maar zijn eigen projecten mislukken op alle fronten.

  16. Pooier Vinkeveen

    Die freakshow moet maar eens afgelopen zijn.

  17. Gogo

    Hahaha toen John de Mol zich met de voorronden begon te bemoeien hadden we de keuze uit 6 kandidaten waarvan er 4 oud-voice kandidaten en hebben we uiteindelijk Joan Franka gestuurd.

  18. Kuis

    EuroTunnelvisieval?

  19. B

    Nogal dom idee en hij laat gelijk zien dat hij geen weet heeft waar dat festival vandaan komt.

  20. Achterberg

    Vergissing van hem en door

  21. Jean Madam

    Er is maar 1 belangrijke vraag die je kunt stellen.

    Is er nog nieuws over Andre Hazes?

  22. Nils Holgersson

    Alexander zou het liefst de NPO slopen

  23. Sven L.

    John de Mol betrekken bij de voorrondes? Alsjeblieft niet. Laatste dat dat gebeurde werd Joan Franka aka de Indiaan naar het Songfestival gestuurd……

  24. Jannek

    Die Alex moet eens in de zoveel tijd om aandacht jakkeren anders raakt hij in de vergetelheid. Relevantie nul deze man.

  25. Henk K

    De enige commerciële omroep die een Songfestival kan verzorgen is RTL, maar dan wel voor Luxemburg. RTL 4 kan het dan wel maken en uitzenden.

  26. Leo knots

    Waar, mee eens. Zou geen belastinggeld mogen kosten. Dus puur iets voor de commercielen.

  27. Erica

    @KoalaNL, omdat de meeste die hier reageren niets van homo’s moeten hebben.

  28. Apfelflapf

    Klöpping naar de noordpool sturen , samen met Jort Kelder en andere leeghoofden .

  29. Ronald

    Voetbal ek wk en sport, dat mag naar de commercielen

  30. Henri

    Dan kijkt er niemand meer , ook jinek , paul de leeuw , art rooyakkers , frans bauer gingen naar rtl of sbs en daar kijken ook vele niet meer naar !!

  31. Bastiaan

    zo oninteressant wat die zwerver vind!

  32. Michiel

    Zie je het al gebeuren? We missen vanwege de reclame even (een deel van) de bijdrage van (bijv.) Nederland, dat gat het niet worden…..

  33. anoniem

    Het grootste verschil zal het bedrag zijn dat aan de strijkstok blijft hangen? :-)

  34. NPO de enige echte!

    Bij ’t songfestival van volgend jaar bestaan de tv zenders van JDM niet meer!!

  35. Lies

    In alle Europese landen wordt het Songfestival op de desbetreffende publieke omroep uitgezonden. Ik snap niet waar dit mannetje met zijn gehypte Google Glasses zich druk om maakt.

  36. ik ben de geile imam suhayb salam

    oke

  37. Giovanni

    John de Mol heeft 3 keer meegedaan. In 1959 had hij gewoon gewonnen.

  38. CB

    Eerste nuttige dat die Alexander zegt: Songfestival hoort inderdaad niet van belastinggeld gefinancierd te worden. Duimpje omhoog mijnerzijds! Overigens kies ik voor RTL in deze.

  39. JesseJames

    hahaha .. John de Mol. Niet alleen SBS is een complete mislukkking. Toen John de Mol zich met de Nederlandse inzending voor het ESF ging bemoeien stond er opeens een vreemd meisje met een indianentooi en een kinderliedje. Op Sieneke en de Toppers na de meest kansloze Nederlandse inzending ooit. Dus ja een ontzettend goed idee. En de EBU is de overkoepelende organisatie van alle publieke omroepen in Europa en tegenwoordig zelfs buiten Europa. Dus het songfestival is juist van de publieke omroepen in Europa en zal nooit bij een commerciele omroep terecht kunnen komen.

  40. Geer

    Wat een achterlijk idee van die klöpping.
    Gaat het zo slecht met de commerciele dat ze weer een kaskraker van de publieke zouden willen. En dan ook weer naar de klote brengen met hun reclame zeker. Laat Klöpping zelf maar naar de commerciele gaan.

  41. Gerda

    Hij wou in een goed blaadje komen bij de Mol natuurlijk.

  42. Wil van Bil

    Qua kwaliteit van de liedjes hoort het songfestival prima bij de pulpzenders thuis!

  43. Ad

    @koalnl
    Heb een hekel aan zgn publieke omroep die zich puur commercieel opstelt.

  44. Annoniemus

    Heeft daar ook al verstand van ?

  45. Jaap

    Fijn dat mijnheer Kloeping dat vind. En nu?

  46. ome H

    Jinek boven miljoen

  47. WEST

    Zal gelukkig nooit en te nimmer gebeuren, De de com tv is uitgesloten van deelname dat is zo geregeld door de EBU

  48. Commerciële Yoghurt

    Helemaal eens met Alexander!

  49. Boerenverstand

    @Michiel: in het songfestival is al ruimte opgenomen voor reclameblokken. Diverse publieke omroepen in Europa zenden namelijk wel programmaonderbrekende reclame uit. In Nederland en andere landen zonder programmaonderbrekende reclame zien we dan de greenroom of filmpjes over het organiserende land.

  50. Boerenverstand

    @West: bij de EBU zijn de regels aan het veranderen. Het 100% commerciële Marokkaanse 2M TV is inmiddels kandidaat-EBU-lid, opdat Marokko aan het Songfestival mee kan gaan doen. De Marokkaanse publieke omroep mag na het debacle in 1980 namelijk niet meer meedoen van de Marokkaanse koning. Over de commerciële omroep heeft hij echter niets te zeggen.

  51. Boerenverstand

    @West: overigens is United Kingdom Independent Broadcasting (ITV, Channel 4 en S4C) al volledig EBU-lid, en hebben zij de Britse deelname aan het Junior Eurovisie Songfestival verzorgd. Met de plannen van Boris Johnson om de BBC uit te kleden, kan ook de volwassen editie daar weleens door een van de UKIB-leden verzorgd gaan worden. Volgens de Britse wet zijn deze zenders overigens wel publiek, maar onafhankelijk gefinancierd (reclame) en zonder winstoogmerk (het zijn stichtingen). In tegenstelling tot bijvoorbeeld het door de Britse overheid een aantal jaar geleden verkochte Five dat nu wel als 100% commercieel geldt (heeft aandeelhouders en een winstoogmerk).

  52. Axel-F(Arnhem)

    Hm nee geen goed idee om Songfestival bij de commerciele te laten uitzenden.

    Wel kan er een Voice World Wide gepresenteerd worden.

  53. StefanV

    Ten eerste hoort het Songfestival juist NIET thuis bij de commerciëlen, waar alles draait om geld verdienen. In programma’s als The Voice heeft muziek een ondergeschikte rol: kandidaten zingen flink ingekorte, soms maar halve liedjes. Recent zag ik op SBS6 een zangprogramma waarbij zelfs “Help!” van The Beatles – speelduur 2:18 minuten – nog werd ingekort.

    Verder heeft Zweden een compleet andere (lees: superieure) muziekcultuur ten opzichte van Nederland. Het Nationaal Songfestival is daar een mega-evenement van jewelste, met dito kijkcijfers. Ook gevestigde artiesten doen graag mee. In Nederland is alleen C-garnituur te porren voor zo’n opzet. Gevestigde artiesten willen alleen meedoen als ze vrije doorgang krijgen.

    Aangezien de huidige aanpak Nederland succes oplevert, zit een Nationaal Songfestival er niet in. We zijn namelijk erg opportunistisch ingesteld. In tegenstelling tot Zweden staat hier niet de muziek centraal, maar het resultaat.

  54. StefanV

    @ CB en anderen: Het grootste deel van het Songfestival wordt betaald door de landen die De Grote Vijf vormen. Daar hoort Nederland niet bij. Het gastland betaalt een kleiner deel van de organisatie. De NPO gebruikt hiervoor een reservepotje, gevuld met reclame-inkomsten, dat speciaal voor dit soort doeleinden is bestemd. Per saldo kost het de belastingbetaler dus niets.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.