Patty en Gordon geen hit ondanks DWDD-promotie


De kijkcijfers van maandag 10 februari 2020 (SKO)

Het nieuwe programma van Patty Brard en Gordon, Patty en Gordon op zoek naar de eeuwige jeugd, is maandagavond met 511.000 kijkers (9 procent) van start gegaan op SBS 6. Daarmee is de show geen flop, maar ook geen hit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Patty en Gordon zaten vlak voor de première van hun show nog ter promotie in DWDD, maar kennelijk hadden ze daar beter op z’n Diederik Ebbinge‘s een oproep kunnen doen aan mensen met een kijkcijferkastje.

Direct na Patty en Gordon begon het nieuwe seizoen van de realityserie URK met 599.000 kijkers (12 procent). Al met al was SBS 6 met deze scores de nummer vijf op prime time.

NPO 1 bleef RTL 4 nípt voor als de winnaar op prime time. Radar scoorde bijna 1,1 miljoen kijkers (19 procent), terwijl Married At First Sight ruim 1 miljoen kijkers (18 procent) scoorde.

In het halftienslot ging RTL 4 wel ruim langs NPO 1: Uitstel van Executie scoorde 1 miljoen kijkers (20 procent) en Niet Zonder Ons 635.000 kijkers (13 procent).

Ondanks dat RTL 4 de veel betere lead-in had, werd de zender op de late avond weer overtroffen door NPO 1: Op1 scoorde 883.000 kijkers (26 procent) en Jinek 628.000 (18 procent).

Het brons is voor NPO 2, dat met de Nieuwsuur-reportage over de arrestatie van Ridouan Taghi in Dubai 725.000 kijkers (14 procent) scoorde. Direct ervoor wist Hoog Water 510.000 kijkers (9 procent) te bekoren.

De vierde zender op prime time was Veronica. De voetbaltalkshow Veronica Inside, die vanwege de storm slechts één uur duurde, trok 664.000 kijkers (12 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met De Slechtste Chauffeur: 317.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 12 Strong: 287.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Hunger Games Part 1: 242.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Forever Young: 149.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met How To Lose A Guy In 10 Days: 123.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (825.000), GTST (791.000), Editie NL (737.000) en Tijd voor MAX (658.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (883.000), Hart van Nederland (678.000), Jinek (628.000) en Journaal laat (550.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.141.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.601.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.407.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.372.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.166.000


06. Radar (NPO1) 1.098.000
07. Married at first sight (RTL4) 1.040.000
08. Uitstel van Executie (RTL4) 1.040.000
09. Op1 (NPO1) 883.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 825.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 791.000
12. Editie NL (RTL4) 737.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 725.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 678.000
15. Veronica Inside (Vero) 664.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.0%
2. RTL4 / 18.0%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 7.9%
5. Vero / 5.3%


6. RTL7 / 4.1%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL5 / 3.3%
9. NPO3 / 3.1%
10. RTL8 / 2.5%


11. TLC / 1.7%
12. Discov / 1.3%
13. Comedy / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. RTL Nederland 28,1%
3. Talpa TV 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen