Heel Holland Bakt-finale ook dit jaar bijna door 4 miljoen
De kijkcijfers van zondag 9 februari 2020 (SKO)
De finale van het zevende seizoen van Heel Holland Bakt trok zondagavond een verpletterende 3,8 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee wist de bakshow van André van Duin 53 procent van alle kijkers op dat moment te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Heel Holland Bakt-finale trok bijna evenveel kijkers als vorig jaar, toen er 3,983 miljoen mensen inschakelden. Dat is nog altijd de meest bekeken uitzending sinds de start van de seniorenomroep MAX.
Direct na de bakfinale, die is gewonnen door docente Anouk, wist Wie Denk Je Wel Dat Je Bent 1,2 miljoen kijkers (21 procent) te boeien.
Het meest bekeken alternatief voor het kijkcijfergeweld van NPO 1 werd verrassend genoeg geboden door Promenade. Kennelijk heeft de oproep aan de ‘kijkcijferkastjes’ geholpen: er keken 730.000 mensen (11 procent) naar de seizoensfinale op NPO 3. Daarover hier meer.
Hollands Hoop trok voor Promenade 457.000 kijkers (6 procent), Toren C trok erna 516.000 kijkers (9 procent).
Het brons is voor SBS 6 dankzij het door 709.000 mensen (12 procent) bekeken De Noodcentrale. Daaraan voorafgaand wist Wegmisbruikers 425.000 kijkers (6 procent) te bekoren.
Dankzij het door 698.000 mensen (11 procent) bekeken Nieuwsuur was NPO 2 nipt de vierde zender op prime time, al trok het programma ervoor wel héél erg weinig kijkers: Het Israel van Heertje en Bromet kwam niet verder dan 153.000 kijkers (2 procent).
RTL 4 volgt op de voet met 695.000 kijkers (10 procent) voor Holland – België. Daarna trok Baantjer: Het Begin 492.000 kijkers (9 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Veronica scoorde met Taken 2: 407.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 325.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Kliniek: 200.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 168.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Homies: 89.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,4 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), RTL Boulevard (894.000), Andere Tijden Sport (802.000), RTL Woonmagazine (605.000), vtwonen (541.000) en De Grote Verbouwing Australië (465.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Studio voetbal (765.000) en Shownieuws (720.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.820.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.376.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.572.000 04. Wie denk je wel dat je bent (NPO1) 1.230.000 05. Studio Sport (NPO1) 1.180.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 30.9% 2. RTL4 / 12.1% 3. SBS6 / 10.6% 4. Vero / 6.3% 5. NPO3 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,7% 2. Talpa TV 21,0% 3. RTL Nederland 19,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: MAX