Arjen Lubach trapt elfde seizoen af met topcijfers


De kijkcijfers van zondag 16 februari 2020 (SKO)

Arjen Lubach trapte het elfde seizoen van zijn satirische programma Zondag met Lubach gisterenavond af met ruim 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 3. Daarmee is het de op een na meest bekeken seizoensstart van de VPRO-show ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Alleen het tiende seizoen ging nóg beter van start, namelijk met ruim 1,3 miljoen kijkers. Gedurende de eerste vijf seizoenen begon Zondag met Lubach steeds met zo’n 300.000 kijkers.

Voorafgaand aan Lubach trok Hollands Hoop 428.000 kijkers (8 procent), direct erna trok Toren C 443.000 kijkers (9 procent).

De grote winnaar op prime time was het Schaatsen WK Afstanden met ruim 1,7 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 1.

Het brons gaat naar RTL 4: Holland – België was goed voor 714.000 kijkers (12 procent) en Meisje van Plezier kwam uit op 571.000 kijkers (10 procent).

Op de vierde plek komt SBS 6: Wegmisbruikers scoorde 553.000 kijkers (10 procent), De Noodcentrale kwam daarna uit op 454.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Taken 3: 494.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 310.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Het Israel van Heertje en Bromet: 255.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Running Man: 185.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur van NL: 159.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 147.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Half acht nieuws (985.000), Studio Sport (725.000), vtwonen (619.000), RTL Boulevard (535.000), RTL Woonmagazine (508.000) en De Grote Verbouwing Australië (487.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Schaatsen WK Massastart Heren (1,2 miljoen), Hart van Nederland (635.000), Studio voetbal (585.000) en Shownieuws (494.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.369.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.155.000
03. Schaatsen WK Afstanden 1500M D (NPO1) 1.744.000
04. Schaatsen WK Afstanden (NPO1) 1.662.000
05. Zondag met Lubach (NPO3) 1.225.000


06. Schaatsen WK Massastart Heren (NPO1) 1.213.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 985.000
08. Studio Sport (NPO1) 725.000
09. Holland – België (RTL4) 714.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 635.000


11. Vtwonen (SBS6) 619.000
12. Studio voetbal (NPO1) 585.000
13. Zwolle – Feyenoord (FS1) 576.000
14. Meisje van Plezier (RTL4) 571.000
15. Shorttrack WB 500M D F (NPO1) 563.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.6%
2. RTL4 / 11.9%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO3 / 7.4%
5. Vero / 6.2%


6. NPO2 / 5.4%
7. NET5 / 4.1%
8. RTL5 / 2.7%
9. RTL7 / 2.7%
10. FS1 / 2.5%


11. RTL8 / 2.4%
12. RTLZ / 1.1%
13. TLC / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCfirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,4%
2. Talpa TV 20,7%
3. RTL Nederland 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen