Winston in zwaar weer: nieuwe quiz 50/50 zakt weg


De kijkcijfers van donderdag 23 januari 2019 (SKO)

Winston Gerschtanowitz zag in Lingo hét bewijs dat tv-kijkend Nederland echt weer behoefte heeft aan tv-spelletjes, maar de SBS 6-kijker laat zíjn tv-spelletje 50/50 vooralsnog links liggen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. 50/50 begon maandag met een voor SBS 6 hoopvolle 324.000 kijkers (8,2 procent), dinsdag zakte dat met een kwart in naar 245.000 kijkers (7,2 procent), woensdag waren dat er 259.000 (6,1 procent) en gisteren keken er nog 214.000 mensen (5,7 procent).

Al met al vallen de kijkcijfers van de Winston Gerschtanowitz-quiz voorlopig behoorlijk tegen en lijkt de titel van het programma nu ook te slaan op zijn eigen overlevingskansen: 50/50.

Het nieuwe programma erna, Lang Leve De Liefde, deed het met 348.000 kijkers (8,0 procent) iets beter. Man Bijt Hond en Lingo scoorden vervolgens 444.000 kijkers (9,8 procent) en 548.000 kijkers (10,3 procent).

Door naar prime time: de grote winnaars om half negen waren De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 2, De Bauers in Argentinië met 715.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, Keuringsdienst van Waarde met 663.000 kijkers (12 procent) op NPO 3 en Dit Zijn Wij met 456.000 kijkers (8 procent) op NPO 1.

De toppers om half tien waren Over Mijn Lijk met 856.000 kijkers (17 procent) op NPO 1, Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 720.000 kijkers (15 procent) op SBS 6, Nieuwsuur met 554.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Is Er Een Dokter In De Zaal met 460.000 kijkers (9 procent) op RTL 4.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met SWAT: 289.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 256.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent witness: 238.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Conan The Barbarian: 162.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Wedding Planner: 140.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half acht nieuws (996.000), GTST (782.000), RTL Boulevard (721.000), Tijd voor MAX (583.000) en BinnensteBuiten (579.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (735.000), Jinek (722.000), Journaal laat (621.000) en Hart van Nederland (524.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.704.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.407.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.335.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.149.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.114.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 996.000
07. Over mijn lijk (NPO1) 856.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 782.000
09. Op1 (NPO1) 735.000
10. Jinek (RTL4) 722.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 721.000
12. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 720.000
13. De Bauers in Argentinië (RTL4) 715.000
14. KVW (NPO3) 663.000
15. Journaal laat (NPO1) 621.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.9%
2. RTL4 / 14.8%
3. NPO2 / 11.1%
4. SBS6 / 8.9%
5. NPO3 / 4.8%


6. Vero / 3.7%
7. FOX / 3.6%
8. RTL5 / 3.5%
9. RTL8 / 3.2%
10. NET5 / 2.5%


11. RTL7 / 2.5%
12. FS1 / 1.9%
13. SBS9 / 1.8%
14. TLC / 1.6%
15. FS2 / 1.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,8%
2. RTL Nederland 24,0%
3. Talpa TV 16,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen