Twintigste seizoen Wie is de Mol opent met recordcijfers


De kijkcijfers van zaterdag 11 januari 2020 (SKO)

Het twintigste seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond van start gegaan met maar liefst 3,002 miljoen kijkers (47 procent) op NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken seizoenspremière van de realityshow ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met presentator Rik van de Westelaken verbetert het record van vorig jaar, toen de première uitkwam op een score van 2,986 miljoen kijkers. In 2018 en 2017 keken er 2,7 en 2,9 miljoen mensen naar de opener.

Dankzij Wie is de Mol was NPO 1 heer en meester op prime time. Aansluitend verloor de zender wel een hoop kijkers aan de nabeschouwing MolTalk op zusterzender NPO 3: waar Hoogvliegers op 1 een score van 1,182 miljoen kijkers (22 procent) neerzette, kwam MolTalk op 3 uit op 1,175 miljoen kijkers (21 procent).

Het brons op prime time was voor het amusement op RTL 4: All Together Now scoorde 784.000 kijkers (13 procent) en Wie Ben Ik had er 873.000 (15 procent).

De vierde plek is voor NPO 2 dankzij de 683.000 kijkers (11 procent) voor Langs De Rijn. Nieuwsuur trok om half tien 495.000 kijkers (8 procent).

SBS 6 haalde met Dancing on Ice niet eens meer de kijkcijfer top 25. Daar keken 404.000 mensen (7 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Komt een man bij de dokter: 451.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Deep Impact: 208.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Matrix Revolutions: 194.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 178.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 170.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 147.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (987.000), RTL Boulevard (759.000) en Eigen huis en tuin (539.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Ik Vertrek (1,3 miljoen), Hart van Nederland (671.000), De Bauers in Argentinië (471.000), Studio Sport (469.000) en Shownieuws (444.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 3.002.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.324.000
03. Kassa (NPO1) 1.276.000
04. Ik Vertrek (NPO1) 1.259.000
05. Hoogvliegers (NPO1) 1.182.000


06. MolTalk (NPO3) 1.175.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.106.000
08. Schaatsen EK Afstanden 5KM H (NPO1) 1.072.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.037.000
10. EenVandaag (NPO1) 987.000


11. Wie Ben Ik (RTL4) 873.000
12. All together now (RTL4) 784.000
13. Schaatsen EK Afstanden 3KM D (NPO1) 769.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 759.000
15. Langs de Rijn (NPO2) 683.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.0%
2. RTL4 / 13.8%
3. SBS6 / 8.4%
4. NPO2 / 7.7%
5. NPO3 / 6.4%


6. Vero / 3.4%
7. RTL7 / 3.1%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL8 / 2.8%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Spike / 1.0%
15. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,1%
2. RTL Nederland 22,3%
3. Talpa TV 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen