Twintigste seizoen Wie is de Mol opent met recordcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 11 januari 2020 (SKO)
Het twintigste seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond van start gegaan met maar liefst 3,002 miljoen kijkers (47 procent) op NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken seizoenspremière van de realityshow ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met presentator Rik van de Westelaken verbetert het record van vorig jaar, toen de première uitkwam op een score van 2,986 miljoen kijkers. In 2018 en 2017 keken er 2,7 en 2,9 miljoen mensen naar de opener.
Dankzij Wie is de Mol was NPO 1 heer en meester op prime time. Aansluitend verloor de zender wel een hoop kijkers aan de nabeschouwing MolTalk op zusterzender NPO 3: waar Hoogvliegers op 1 een score van 1,182 miljoen kijkers (22 procent) neerzette, kwam MolTalk op 3 uit op 1,175 miljoen kijkers (21 procent).
Het brons op prime time was voor het amusement op RTL 4: All Together Now scoorde 784.000 kijkers (13 procent) en Wie Ben Ik had er 873.000 (15 procent).
De vierde plek is voor NPO 2 dankzij de 683.000 kijkers (11 procent) voor Langs De Rijn. Nieuwsuur trok om half tien 495.000 kijkers (8 procent).
SBS 6 haalde met Dancing on Ice niet eens meer de kijkcijfer top 25. Daar keken 404.000 mensen (7 procent) naar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met Komt een man bij de dokter: 451.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Deep Impact: 208.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Matrix Revolutions: 194.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 178.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 170.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 147.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (987.000), RTL Boulevard (759.000) en Eigen huis en tuin (539.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Ik Vertrek (1,3 miljoen), Hart van Nederland (671.000), De Bauers in Argentinië (471.000), Studio Sport (469.000) en Shownieuws (444.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 3.002.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.324.000 03. Kassa (NPO1) 1.276.000 04. Ik Vertrek (NPO1) 1.259.000 05. Hoogvliegers (NPO1) 1.182.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 32.0% 2. RTL4 / 13.8% 3. SBS6 / 8.4% 4. NPO2 / 7.7% 5. NPO3 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,1% 2. RTL Nederland 22,3% 3. Talpa TV 15,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS