Twintigste seizoen Wie is de Mol opent met recordcijfers


De kijkcijfers van zaterdag 11 januari 2020 (SKO)

Het twintigste seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond van start gegaan met maar liefst 3,002 miljoen kijkers (47 procent) op NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken seizoenspremière van de realityshow ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met presentator Rik van de Westelaken verbetert het record van vorig jaar, toen de première uitkwam op een score van 2,986 miljoen kijkers. In 2018 en 2017 keken er 2,7 en 2,9 miljoen mensen naar de opener.

Dankzij Wie is de Mol was NPO 1 heer en meester op prime time. Aansluitend verloor de zender wel een hoop kijkers aan de nabeschouwing MolTalk op zusterzender NPO 3: waar Hoogvliegers op 1 een score van 1,182 miljoen kijkers (22 procent) neerzette, kwam MolTalk op 3 uit op 1,175 miljoen kijkers (21 procent).

Het brons op prime time was voor het amusement op RTL 4: All Together Now scoorde 784.000 kijkers (13 procent) en Wie Ben Ik had er 873.000 (15 procent).

De vierde plek is voor NPO 2 dankzij de 683.000 kijkers (11 procent) voor Langs De Rijn. Nieuwsuur trok om half tien 495.000 kijkers (8 procent).

SBS 6 haalde met Dancing on Ice niet eens meer de kijkcijfer top 25. Daar keken 404.000 mensen (7 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Komt een man bij de dokter: 451.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Deep Impact: 208.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Matrix Revolutions: 194.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 178.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 170.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 147.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (987.000), RTL Boulevard (759.000) en Eigen huis en tuin (539.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Ik Vertrek (1,3 miljoen), Hart van Nederland (671.000), De Bauers in Argentinië (471.000), Studio Sport (469.000) en Shownieuws (444.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 3.002.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.324.000
03. Kassa (NPO1) 1.276.000
04. Ik Vertrek (NPO1) 1.259.000
05. Hoogvliegers (NPO1) 1.182.000


06. MolTalk (NPO3) 1.175.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.106.000
08. Schaatsen EK Afstanden 5KM H (NPO1) 1.072.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.037.000
10. EenVandaag (NPO1) 987.000


11. Wie Ben Ik (RTL4) 873.000
12. All together now (RTL4) 784.000
13. Schaatsen EK Afstanden 3KM D (NPO1) 769.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 759.000
15. Langs de Rijn (NPO2) 683.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.0%
2. RTL4 / 13.8%
3. SBS6 / 8.4%
4. NPO2 / 7.7%
5. NPO3 / 6.4%


6. Vero / 3.4%
7. RTL7 / 3.1%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL8 / 2.8%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Spike / 1.0%
15. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,1%
2. RTL Nederland 22,3%
3. Talpa TV 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

171 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Wat is er aan de hand?
januari 13, 2020 07:57

Week top 100, eerste 25 plaatsen:

22 NPO programma’s;
3 RTL programma’s.

Talpa TV in geen velden en wegen meer te zien.

Gast
Jinek Geldgebrek
januari 13, 2020 07:52

Een herhaling van Sterren op het doek scoort nog betere kijkcijfers dan Jinek afgelopen week ooit heeft gehaald.

Jinek is door de zogenaamde mediawijsneuzen overgewaardeerd.

Reality check bij de mediawijsneuzen is hard nodig.

Gast
Briljant
januari 13, 2020 07:47

PROMENADE door de 300.000 kijkers

Gast
Powered by Jasper
januari 12, 2020 21:34

Lekker op MC onzin blijven plaatsen, Jos B.

Gast
henk
januari 12, 2020 21:34

Complimenten aan de EO voor de nieuwe serie Hoogvliegers. De eerste aflevering smaakt naar meer!

Gast
100% Gegarandeerde RTL pulp
januari 12, 2020 20:58

Het is vanavond weer alleen herhaal tv op RTL 5 & 7.

100%.

Ongelooflijk dat ze de kijker zoiets nog durft voor te schotelen.

Gast
Bernt Veldhuis.
januari 12, 2020 20:33

De Mol sinds 1999.
Al twintig jaar terreur op de buis dus wees blij onder je veilige steen.
En die proleet Johnnie de Mol heeft inderdaad meegelift met een niet zo succesvolle poging Waar is de Mol waar heenzond naar keek en voornamelijk afgeleefde bn-ers uit de Talpa omgeving even een wit neusje kwamen halen bij hem en een beetje slap kletsen op lokatie.
Niks gemist Pluk!

Gast
Jos B
januari 12, 2020 20:25

Sorry, maar wat een abject en infaam programma. Alleen leuk voor de deelnemers zelf en zelfs dat niet. En dan al dat gepraat eromheen zoals ‘Moltalk’. De teloorgang van de westerse beschaving was nooit eerder zo evident. Maar goed, alles voor de omvolking door de NPO.

Gast
ℙluk van der ℙettenflet Ⓟ
januari 12, 2020 20:07

Nou hebben wij twintig seizoenen onder een steen geleefd blijkbaar, en dit fan-tas-tische programma altijd angstvallig gemeden omdat we de kans om Johnnie de Mol te zien schit-ter-en zo klein mogelijk wilden houden, maarrre… hoeveel jaren speelt dit al. Er zitten 4 seizoenen in ee jaar, dus ik schat minimaal 5 jaar, uw antwoord wordt zeer gewaardeerd.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 19:24

*waar heb

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 19:24

Alles goed met je, West?
Last van Alzheimer?
Waar &b ik ooit beweert anti NPO te zijn
Denk eens na voor je hier iets neerkalkt. Je slaat nogal een modderfiguur op deze manier…

Gast
WEST*
januari 12, 2020 19:19

BY THE WAY Ben wel blij dat u documentaires zoals UUR VAN DE WOLF kijkt
dus anti NPO bent u dus niet !

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 19:19

West. Ik kijk nauwelijks commerciele TV.
Wat begrijp je daar niet aan?

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 19:18

Moderator.
Graag reactie van West 18.09 verwijderen…

Gast
NPO Pulp en Baghur radio en tv
januari 12, 2020 19:18

Wie is de SNOL is de vraag? Het MOL programma is al lang niks meer maar niemand bij de NPO durft dat te zeggen.

Gast
WEST*
januari 12, 2020 19:17

hoe komt het dan dat u zo goed weet dat RTL/ TALPA een pot nat is , en hun programma`s zo bekritiseerd moet je het eerst gezien hebben om er over te kunnen oordelen , want u geeft wel uit eerdere reacties uit het verleden overal negatieve commentaar op als het over com tv gaat

Dat mag …….. maar dan moet u niet schrijven dat u nauwelijks com tv kijkt

EINDE DISCUSSIE

Gast
WEST*
januari 12, 2020 19:11

inderdaad @ aanmehoela De heren van de com tv zender RTL weten ook dat de meeste vrouwen van boven de 50 60.70 fanatieke RTL kijksters zijn , Daar is niets mis mee overigens , , maar dat mag nooit zo groot naar buiten worden gebracht
RTL laat de buitenwereld weten dat ze nog steeds dat de grootste groep kijkers in de 20- 49 hebben, maar dat is niet waar , ook de RTL kijker vergrijst
en de groep 29-49 wordt steeds kleiner

Gast
MC bezoeker 2
januari 12, 2020 19:09

@J Wel een andere presentator op HGT dan en weer terug naar het oude decor. Niet dat kleine bouwpakketje. Ik zou ook wachten tot eind 2020. Presentatie (Duo): Geraldine Kemper & Ruben Nicolai (ook al ben ik geen groot fan van hem, maar de combi klopt wel denk ik.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 19:04

Ik kijk veel naar documentaires.
2 Doc of Het Uur van de Wolf.
Of muziekprogramma’s. DWDD
En af en toe een dartswedstrijd op de CO

Wat maakt mij een leugenaar? @West.
Iemand daar zomaar voor uitmaken is nogal onfatsoenlijk…

Gast
WEST*
januari 12, 2020 19:00

sorry het is UW

Gast
WEST*
januari 12, 2020 18:59

vraag alleen waar u dan wel naar kijkt , en lees u oude berichten maar eens na
ook van een half jaar geleden of ouder

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 18:52

West?
Ben je met de noorderzon vertrokken ofzo?

Gast
aammehoela
januari 12, 2020 18:45

Kijkcijfers zeggen in dit geval genoeg. De CO-fans hebben het zwaar dit weekeinde.
Zal mijn vrouwelijke collega’s weer eens plagen die enkel naar de bagger op RTL 4 en SBS 6 zitten te kijken. Het enige programma wat ze namelijk kijken op NPO 1 is BZV.
En voor de rest kijken ze dus enkel vanaf 4. Echt van die 50+ vrouwen die enkel naar bagger zitten te kijken en sinds kort weten dat er wat brandt rond Sydney.

Gast
Ome Cor
januari 12, 2020 18:38

Zou WIDM, indien uitgezonden door Talpa, nog steeds leuk en spannend zijn als John de Mol himself mee zou doen? Dan zegt Rik net voor de executie…… “ maar we gaan er eerst even uit…., tot zometeen”. Dan is iedereen meteen afgeknapt.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 18:33

West. Geef eens fatsoenlijk respons…
Als je iemand van iets beschuldigd moet je het fatsoen wel hebben dit te onderbouwen…

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 18:13

Probeer trouwens eerst mijn naam goed te schrijven, West…

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 18:12

Een leugenaar? Ik?
Want?
@West

Gast
WEST*
januari 12, 2020 18:09

OH foutje bedankt REn meneer dump waar kiijkt u het liefste na, en niet liegen hoor want uit eerdere reacties , ook uit het verleden blijkt , dat u een leugenaar bent

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 18:06

Je vraag aan Donald Dumb stellen, niet aan mij.

@WEST*

Gast
WEST*
januari 12, 2020 18:04

@ litmanen Waar kijkt D Dumb het liefste naar ?

.maar als je zijn stukjes uit het vereden even na leest is het een grote leugenaar

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:59

Nu je vraag herhalen waar Donald Dumb dan wél naar kijkt.

@WEST*

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:57

West. Klopt.
Ik kijk ook nauwelijks RTL

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:56

Als je een gesprek met iemand wilt voeren, moet je ook kunnen luisteren/lezen.

@WEST*

Gast
WEST*
januari 12, 2020 17:51

@ Donald Bump waar gaan jou interesses dan naar uit, en naar welke programmas kijk jij dan wel als je de Talpa troep zo bekritisseert zal je ook wel geen RTL kijker zijn

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:45

Hoeveel hersencellen heb je eigenlijk?

Gast
Kahn
januari 12, 2020 17:45

@Dumb
Het mee doen aan een dergelijke show sluit prima aan bij de behoefte van een bepaald type mensen tot aandacht en exposure. Zij vinden dat prachtig en een deel van de bevolking vindt het vermakelijk om ernaar te kijken. Ik zie het probleem niet.
Smaken verschillen en de ene smaak is niet meer waard of beter dan de andere smaak. Zo houd jij van hardrock, dat is ook een bepaalde smaak van een kleine bevolkingsgroep.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:44

Talpa/ John de Mol.
Een.pot nat…

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:41

Je had het over Talpa.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:41

Te beginnen met de bedriegelijke uitbuitzangshow die The Voice heet.
Dat er nog steeds mensen te vinden die zich voor het karretje van John de Mol laten spannen is onbegrijpelijk…

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:37

Je kan dus niet één voorbeeld noemen.

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:36

Voorbeeld van Talpatroep?
Nou… alles

@Litmanen

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:31

Dat kan.
Noem eens een voorbeeld?

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:26

Litmanen.
Klopt. Zie het liever vandaag dan morgen verdwijnen die Talpatroep…
Bagger van de bovenste plank…

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:14

Je hebt een Talpa-obsessie.

@Donald Dumb

Gast
J
januari 12, 2020 17:13

Vrijdag
20:30
Vanaf 8 november: The Voice Of Holland (17x)
Vanaf 6 maart: The Voice Kids (9x)
Vanaf 8 mei: Lego Maters (5x)
vanaf 12 juni: zomer/ek

Zaterdag
20:00
Vanaf 21 december: All Together Now (9x)
Vanaf 22 februari: Kees & Co (7x) / 20:30 All You Need Is Love (7x)
Vanaf 11 april: Holland’s Got Talent (10x)
vanaf 13 juni: zomer/ek
vanaf 29 augustus: Oh Wat Een Jaar

21:30/22:00
Vanaf 4 januari: Wie Ben Ik (7x)
Vanaf 22 februari: Bankgiro Miljonairs (8x)
Vanaf 18 april: Op Goed Geluk (8x)
vanaf 13 juni: zomer/ek
vanaf 29 augustus: Ranking The Stars

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:12

Brom Beer.

Ga jij nou maar lekker Talpa kijken…
Da’s voor mensen met smaak, nietwaar?

Gast
Litmanen
januari 12, 2020 17:12

‘Behalve door voetbalwedstrijden gaat dat niet meer overtroffen worden dit jaar.’

Hieruit blijkt dat je hier niets te zoeken hebt.

@Donald Dumb

Gast
Donald Dumb
januari 12, 2020 17:09

Prachtig programma dat Wie is de Mol?
3 milj. kijkers. Behalve door voetbalwedstrijden gaat dat niet meer overtroffen worden dit jaar. Zeker niet door die Talpa en RTL bagger…
John de Mol kan beter inpakken en wegwezen…

Gast
Mick
januari 12, 2020 17:03

Aha, we hebben een nieuwe Mick
(Sun 12 Jan 2020 om 10:16).

Gast
Ron
januari 12, 2020 16:55

De spelen in WIDM zijn hopelijk dit niet zo vergezocht als in andere jaren want vaak moet het elk jaar nog ingewikkelder dat zelfs de deelnemers het niet snappen, laat staan de kijker. Gisteren ging in ieder geval nog wel.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen