Op1 wint voor tweede avond op rij nipt van Jinek
De kijkcijfers van dinsdag 7 januari 2019 (SKO)
Voor de tweede avond op rij heeft de NPO 1-talkshow Op1 nipt gewonnen van Jinek op RTL 4: het gaat om 940.000 tegenover 904.000 kijkers (beide precies 23,8 procent marktaandeel). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eva Jinek zal met gemende gevoelens naar de kijkcijfers kijken. Haar talkshow is weliswaar veruit het succesvolste wat RTL 4 sinds de gloriedagen van Humberto Tan heeft uitgezonden op de late avond, maar Op1 is succesvoller dan verwacht.
Veel tv-watchers hadden verwacht dat Jinek de dominante partij zou worden op de late avond, omdat Op1 niet herkenbaar genoeg zou zijn voor de kijker. Nu blijken beide talkshows aan elkaar gewaagd te zijn.
Het verschil was op dinsdag wel iets kleiner dan op maandag. Toen wist Op1 een publiek van 1,092 miljoen kijkers te bekoren, terwijl Jinek er 999.000 had.
De dinsdaguitzending van Op1 werd gepresenteerd door Tijs van den Brink en Giovanca Ostiana. Ostiana kreeg de nodige kritiek op sociale media, omdat ze continu ‘ja’ zei als haar gasten aan het woord waren.
Voor SBS 6 is de talkshowoorlog tussen NPO 1 en RTL 4 geen goed nieuws. Die ziet de kijkcijfers van Hart van Nederland drastisch inzakken. Gisteren keken er nog maar 444.000 mensen (11 procent).
Prime time
Over naar prime time: daar was NPO 2 de winnaar met 1,4 miljoen kijkers (25 procent) voor De Slimste Mens. Nieuwsuur trok direct erna een mooie 633.000 kijkers (12 procent).
De zilveren plek is voor NPO 1 dankzij de crimeklassiekers Opsporing Verzocht en Opgelicht, beide goed voor 1 miljoen kijkers (17 en 20 procent).
RTL 4 volgt met een prima 843.000 kijkers (15 procent) voor Married At First Sight en een bijna even hoge 777.000 kijkers (15 procent) voor Five Days Inside.
De vierde plek is voor RTL 5 met verrassend hoge scores voor de combinatie Douane in Actie (466.000 kijkers en 8 procent) en Team Parate Eenheid (512.000 kijkers en 10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 362.000 kijkers,
- Net5 scoorde met New Amsterdam: 338.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De 25: 310.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Inside Man: 211.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Kung Fu Panda 2: 196.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Changing Lanes: 187.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half acht nieuws (950.000), RTL Boulevard (834.000), Editie NL (794.000), Tijd voor MAX (753.000) en GTST (745.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (940.000), Jinek (904.000), Journaal laat (644.000) en Hart van Nederland (444.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.019.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.457.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.441.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.248.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.239.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.5% 2. RTL4 / 17.5% 3. NPO2 / 10.7% 4. SBS6 / 6.2% 5. RTL5 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,5% 2. RTL Nederland 29,0% 3. Talpa TV 15,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NPO