Op1 opent week twee ruim boven Eva Jinek

Geplaatst op Tue 14 Jan 2020 om 7:50


De kijkcijfers van maandag 13 januari 2019 (SKO)

De nieuwe NPO 1-talkshow Op1 is zijn tweede uitzendweek maandagavond met mooie kijkcijfers begonnen. Er keken 1,014 miljoen kijkers (27,3 procent) naar de uitzending met Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven, terwijl Eva Jinek op RTL 4 uitkwam op 840.000 kijkers (24,0 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het staat nu 5-1 voor Op1 in de talkshowoorlog met Jinek. Jinek trok alleen op vrijdag, als ze profiteert van de lead-in van The Voice, meer kijkers.

Dankzij de structureel hoge kijkcijfers van Jinek zit het marktaandeel van RTL 4 flink in de lift, maar de grote winnaar op de late avond is ze nu níet meer. De nieuwe talkshow Op1 doet het namelijk aanzienlijk beter dan verwacht.

De talkshowoorlog tussen NPO 1 en RTL 4 kent eigenlijk maar één verliezer en dat is SBS 6. Die zender ziet de kijkcijfers van Hart van Nederland flink inzakken. Gisteren keken er 567.000 mensen (14,6 procent).

Over naar prime time: daar was Spoorloos de grote winnaar met 1,4 miljoen kijkers (28 procent) op NPO 1. Voorafgaand trok Radar ruim 1 miljoen kijkers (19 procent).

Het zilver is voor NPO 2, dat met De Slimste Mens een mooie 1,3 miljoen kijkers (25 procent) noteerde. Nieuwsuur trok erna 481.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 pakt brons met 851.000 kijkers (16 procent) voor Married At First Sight en 763.000 kijkers (15 procent) voor Uitstel van Executie.

Verder was SBS 6 het meest in trek: 100 Jaar Jong van Gordon zette een voor die zender prima 623.000 kijkers (13 procent) neer. De Scheetjes trok ervoor 459.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 353.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Insurgent: 210.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 47 Meters Down: 196.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Rambam: 154.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Scarface: 107.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Annie: 95.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1m miljoen), RTL Boulevard (757.000), GTST (705.000) en Tijd voor MAX (682.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (840.000), Hart van Nederland (567.000) en Journaal laat (565.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.845.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.365.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.349.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.312.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.266.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.092.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.070.000
08. Radar (NPO1) 1.042.000
09. Op1 (NPO1) 1.014.000
10. Married at first sight (RTL4) 851.000


11. Jinek (RTL4) 840.000
12. Uitstel van Executie (RTL4) 763.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 705.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 705.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 682.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.7%
2. RTL4 / 17.9%
3. NPO2 / 9.9%
4. SBS6 / 9.2%
5. NPO3 / 3.8%


6. RTL5 / 3.5%
7. NET5 / 3.4%
8. RTL7 / 3.2%
9. Vero / 2.4%
10. RTL8 / 2.1%


11. BBCfirst / 1.7%
12. Discov / 1.4%
13. SBS9 / 1.3%
14. Comedy / 1.2%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,4%
2. RTL Nederland 26,7%
3. Talpa TV 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO








160 Reacties op “Op1 opent week twee ruim boven Eva Jinek”


  1. ?

    Prima score voor zowel Op1 als Jinek. En gezien de betere lead in op NPO 1 en het feit dat ze nog steeds de reclame voorafgaand overslaan is het ook wel logisch dat ze wat hoger scoren.

  2. Dennis

    Prima scores voor beide shows, mooi als er voor kijkers een keuze is en goed dat er bestaansrecht is voor meerdere opties. Wat mij betreft kunnen we dan nu ook wel stoppen met de ‘oorlog’ berichtgeving, but that’s just me. :-)

  3. Geert Gozert

    Lead in van Op1 niet belangrijk ? Wacht tot de Slimste straks stopt.

  4. .

    Gėnoten van De Bold.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  5. ??

    Jinek, Boulevard en GTST zakken door het ijs.

  6. Jos

    Zeer sterke uitzending van Op1

  7. anymousin

    Gaan we weer. Krijgen we dat nu weer elke dag?

    Wees eens wat creatiever MC en verzin een andere koptekst.

  8. Curryworst

    Wat zal John de Mol tandenknarsend de kijkcijfers bekijken.
    Dag in dag uit hopeloos.
    En de Scheetjes scoren, in vergelijking met de Meilandjes, belabberd slecht.
    Is ook niet om aan te zien deze twee simpele zielen die niets beleven en een beetje lopen te klungelen in de keuken.

  9. Anoniem

    Hoe lang is het nou nog relevant wie er 100.000 kijkers meer of minder heeft? 1 en 4 zullen allebei apetrots zijn op deze cijfers. 1 verliest niks en 4 verdubbelt. De grote verliezer in deze kwestie is Hart van Nederland. Maar daar heb ik hier nog niets over gelezen?

  10. Jean

    Met zulke slechte kijkcijfers is Jinek haar exorbitante salaris niet waard, typisch een gevalletje van kat in de zak gekocht door RTL 4.

  11. Pieterke

    Op1 is de winnaar. Het beste duo, mede gelet op de leeftijd van beide, Charles Groenhuijsen en (aanstormend talent) Carine Ten Napel zouden de nieuwe talk hosts mogen worden.

    Kijkcijfers destijds met Pauw: Rond de 900.000
    Huidige kijkcijfers Op1: Rond de 950.000

    Kijkcijfers destijds met Beau: 450.000
    Kijkcijfers Trump basher Eva (linkse) Jinek: 950.000

    Hart van Nederland: gemiddeld zo’n 250.000 kijkers, dat er honderduizenden minder zijn. Deze simpele zielen kijken nu naar Jinek. Zegt genoeg.

    Jinek, verliezer en lage kijkcijfers maar heeft wel het geld!

  12. Zomaar een persoon

    @Jos – Dat is een andere zender.

  13. Doelgroep

    Goede uitzending van Op1 gisteravond. En ik vond de presentatoren al een stuk ontspannener en Erik kwam ook los en was meer zichzelf.

  14. ??

    Jinek had gisteren nog wat ramptoeristen Frits Wester maar vanavond zakt ze door de 700.000.

    Redactie OP1. Wat een klasse

  15. Suzy Wang

    De meesten on het lamd houden niet van overlopers.

  16. Xylon

    Eva:”als ik maar win!” Dat zit er voorlopig niet in Mevrouw, zeker niet met dat slappe commerciële aftreksel van uw personality showtje Jinek op die Luxemburgse zender van Bertelsmann !.. Op1 wint het terecht glansrijk van u, want zo goed bent u niet zoals u dacht te zijn Evaatje !.. De kijkers gaan uw niet massaal achterna en blijven NPO trouw !.. Zelfs Angela de Jong heeft daar niets aan kunnen veranderen, met Beau is het haar ook niet gelukt !.. rtL is gewoon op zijn retour, de kijkers hebben het na 30 jaar wel gehad met die Nederlandstalige zender gedrocht vanuit Luxembourg !.. De kijkcijfers van uw showtje zullen strak nog verder gaan dalen, vooral ook waneer uw programma onderbroken moet gaan wirden voor de broodnodige boodschappen, want u moet natuurlijk straks nog wel geld gaan opbrengen !..

  17. Eric

    Het begint wel steeds duidelijker te worden hoe weinig verfrissend Jinek is. Op deze wijze zal ze de komende maanden geleidelijk aan gaan wegzakken.

  18. Samantha

    Vind op1 2 keer niets snap niet waarom dat hoog scoort.

  19. xandertje

    Ik ben talkshowhopper. Ik zap live van 1 naar 4 om bij beiden de goede onderwerpen / gasten mee te pikken.

  20. Mirjam

    Benieuwd wanneer Den Haag wakker wordt en ziet hoeveel belastinggeld NPO weggooit door reclameblok te skippen. Kost al snel zo’n 70k per dag. Is 350.000 per week. En maar klagen over bezuinigen

  21. Jaja

    Over een paar weken nog maar eens zien, maar wellicht is de conclusie straks dat je helemaal niet iemand een miljoen per jaar hoeft te betalen als je gewoon een goed programma (met goede redactie en goede gasten) neerzet.

    En dat is dan een goede les voor de DWD. Flikker die Matthijs eruit en zet er een verse kracht neer.

  22. Ard

    Dit duo zit er nog erg onwennig en ongemakkelijk bij. Gesprek over Arnhemse villa moord zat ik volledig in maar dit lag meer aan de gasten die vertelden. Ook emotie zus raakte mij, daar weet dus (Erik in dit geval) niet goed op in te steken.

  23. Jan met de korte achternaam

    Wie gaat er dan ook vrijwillig kijken naar een belegen dweil die een ouwe zuipschuit interviewt.

  24. Ria Visser

    Journalistieke/creatieve armoede om dit ‘nieuws’ telkens te brengen.

  25. Simoontje

    Eva verdubbeld de kijkcijfers van 4 en dan nog roepen mensen dat ze verliest? Mijn God, die snappen het wereldje niet helemaal.
    En dan eva die regelmatig Baudet had en zelfs met Wilders praat een linkse basher te noemen.. mijn God het niveau hier..

  26. mark2

    wel grappig hoe eerst de algemene commentaren bij de talkshows was dat OP1 weggevaagd zou worden er nu staat dat op1 en rtl 4 winnaars zijn.. Deze cijfers zijn gewoon niet wat rtl voor ogen had. daar is de show te duur voor en daar gaan nog kijkers vanaf als er reclame in de show gaat komen.
    Jinek had never-nooit moeten roepen dat een strijd goed is, als ik maar win!

    Op1 dpoet het doodgewoon errug goed!! ongelooflijk goed gedaan!

  27. Itisiagain

    Simoontje
    Tue 14 Jan 2020 om 8:19

    Ze wordt Trump basher genoemd en als je dat nu nog niet is opgevallen heb je een bril nodig

  28. Esmee

    Mark2

    RTL is durf ik te wedden zeer tevreden, sinds lange tijd doet RTL weer mee op de late avond.

  29. gerdien

    OP1 heeft een betere redactie en dus betere gasten en gesprekken. Bovendien is de sfeer wat relaxter dan bij Jinek aan tafel. Plus dat de doorsnee kijker zich niet zo stoort aan talkshowhosts die nog wat onwennig zijn, op autocue of papiertjes kijken, duo’s die wel of geen ‘chemie’ hebben en andere zaken die vooral beroepskijkers enorm belangrijk vinden. En RTL heeft de populariteit van Jinek als persoon overschat, zo simpel is het ook.

  30. ??

    Het is blijkbaar nog niemand opgevallen dat de slimste mens sinds vorige week 10 minuten later start.

    Extra reclame blok zodat OP1 kan starten zonder reclame.

    Slim van de NPO en kosten geen zendtijd en geen reclame inkomsten.

    Slimste mens is net te kort. Nieuwe seizoen zullen ze daar wel rekening mee gaan houden.

  31. ome H

    Zou Op1 23.00 beginnen, dan zou Jinek de winnaar zijn.

  32. Reclame-insider

    Voor de 6e dag op rij skipt Frans Klein het reclameblok tot woede van de Ster. Hoe kun je dat verantwoorden naar de belastingbetaler? En mag dat zo maar als de enige echte reden is om te willen concurreren met een commerciële zender en geen live-event, breaking nieuws of calamiteit? En dadelijk zeker weer de hand ophouden in Den Haag als de NPO weer miljoenen tekort komt.

  33. gerdien

    @Geert Gozert: De slimste zit voor Nieuwsuur op NPO 2. OP1 begint een uur later…….

  34. Jean

    @??: Dat is onzin, De Slimste Mens begint 10 minuten later zodat het goed uitkomt met Nieuwsuur, alles daarvoor is ook 10 minuten doorgeschoven. Er zit nog steeds gewoon een reclameblok tussen elk programma op NPO 2.

  35. gerdien

    ?? Je kijkt nooit he? Want Op1 begint helemaal niet na De slimste. Je pikt er zo uit, de trollen die maar wat roepen.

  36. RaymondVL

    Echt? Nog zoveel mensen die braafjes lineaire televisie kijken?

  37. Tre

    Wel bizar en subjectief dat deze site nog steeds nooit praat over uitgesteld kijkcijfers. De dinsdag bijvoorbeeld: MAFS en Five days Inside ver boven alle andere prime-time programma’s uit.

  38. ??

    De RTL trollen kunnen niet lezen

    Ik geniet iedere dag van de slimste mens op NPO2 en OP1 op NPO1

    Zo duidelijker voor de RTL trollen. Je moet ze ook alles uitleggen. Zeer irritant.

    Voor de slimste mens zit een kwartier reclame en andere zooi

  39. ??

    Volgende week beginnen 50/50 en Lang leve de liefde op SBS 6, daardoor gaat de hele avond van SBS aantrekken, en zakt Jinek nog verder door het ijs!

  40. WEST*

    @Mark 2 Het is geen flop zijn gewoon redelijke cijfers maar zakelijk gezien is het dus een strop, het kost buiten het salaris van 1 miljoen per maand ook
    de personeels kosten en op geteld kom je heel hoog uit, de reclames kunnen dat nooit dekken in dat uurtje !

  41. gerdien

    Als RTL niet met vals spel was begonnen had de NPO daar niet op hoeven antwoorden. Dat de STER ‘woedend’ zou zijn is flauwekul: als de belastingbetaler erbij wordt gehaald weet je uit welke hoek deze roddel en hoe serieus je dat moet nemen: niet. De Ster is ook niet achterlijk, die weten dat dit op de lange termijn meer oplevert. Realiteit is dat RTL zelf de grootste verliezer is van hun eigen strategie.

  42. Daan

    Op1 is veel beter en leuker om te kijken dan dat stomme wijf Eva Jinek.

  43. Jean

    @??: Ik heb even gekeken, er zat gisteren 7 minuten reclame tussen De Van Rossems en De Slimste Mens, het is nu dus wel duidelijk dat wat je zegt gewoon feitelijk onjuist is!

  44. WEST*

    @ RAYMOND VL Netflix en andere diensten hebben nauwelijks invloed op het tv kijken zoals we dat al jaren doen Even verder lezen op andere site dan je neus lang is

  45. Jean

    @gerdien: Haha, RTL speelt vals? RTL is een commerciële omroep, die mogen zelf bepalen hoe ze het meest strategisch hun reclame kunnen plannen…

  46. ??

    2e uitzending gisterenavond/nacht

    OP1: 181.000
    Jinek: 33.000

    Iedere dag kijken er 200.000 naar de 2e uitzending en naar Jinek een handje vol.

    Vanmiddag verwacht ik ook nog 100.000 kijkers voor de 3e uitzending van OP1

  47. Peter Wingender

    Ik denk dat Jinek toch te NPO is op RTL. Je ziet het ook aan de keuze van onderwerpen en de opening van het programma. Je hebt dan Frits Wester exclusief, open daar dan mee. Nu ging het over ‘Radar’ een uitgekauwd onderwerp. Je ziet sowieso dat beide talkshow veelal dezelfde onderwerpen en overzichtjes agenderen en dat heeft de NPO het voordeel dat ze op 1 zitten. Jinek zal zichzelf echt opnieuw moeten uitvinden, nu is ze niet onderscheidend genoeg.

  48. Kees

    Waarom scoorde 5 Uur Live gisteren ineens 659.000 kijkers?

  49. WEST*

    @ TRE en al die kijkers die het op de harde schijf opnemen moeten ze dezie dan ook meetellen ?

    dat deden ze ook niet toen iedereen nog een videorecorder had

    dan had Henny huisman met zijn soundmixshow bij de KRO 14 miljoen kijkers gehad

  50. Koolmees

    Jinek was veel top. In Op1 alleen maar lelijke mensen en twee irritante presentatoren.

  51. MediaPrak

    Voorlopig hoogtepunt in ‘Talkshow-oorlog’: Eric Dijkstra welke Willemijn Veenstra een ‘elleboogje’ geeft om aan te geven dat ze een tekst moet voorlezen van de autocue. Trouwens, na “Promenade” kan ik zo wie zo niet meer naar Eric’s draaiende ogen kijken zonder in lachen uit te barsten. Meest pijnlijk: Frits Wester welke bij Jinek zijn drankgebruik nog steeds een beetje loopt te verbloemen. Bij Frits is het credo nog steeds Drank=Gezellig. Bezoek aan Z-Afrika was bedrijfsongeval. AA meetings zijn voor echte verslaafden en één drankje moet kunnen. Drank heeft Frits bijna zijn baan en zeker zijn relatie gekost. Hij zal echt moeten leren dat ook zonder alcohol, heb je heel veel lol. Als je buurman 80 wordt is een bloemetje ook leuk. Je hoeft op “Oud en Nieuw” geen drank in huis te halen, zonder nu direct de Heilsoldaat uit te hangen.

  52. Annemarie

    Ben geen Gordon fan maar dit programma 100 jaar jong is wel het beste op de televisie op dit moment!

  53. Per Huismans

    Klopt niet. Op Ziggo is Jinek altijd ‘het meest bekeken’ als je via het checkt via app/comp.

  54. Eduard

    Eva is nu ook weer niet zo’n goede talkshowhost zoals altijd beweerd werd, meer een over het paard getilde presentatrice die heel snel op slinkse wijze carrière heeft weten te maken. Door de snelheid waarmee ze tracht haar carrière te vergroten is zij sterk gaan geloven in haar eigen kracht waardoor ze nogal erg narcotisch overkomt. Haar overstap naar de commerciëlen heeft niet echt goed uitgepakt voor haar imago. Ze deed en doet er niet echt veel toe, want Eva maakt niet hét verschil zowel bij NPO als bij RTL, voor beide zenders heeft het niet veel uitgemaakt. Bij de NPO zijn de kijkcijfers juist gestegen met OP1, voor RTL kost ze voorlopig ontzettend veel geld en zijn de kijkcijfers maar minimaal toegenomen.

  55. Peanut

    Op1 had gisteren de betere gasten na het overlijden van Aart Staartjes. Frits Wester leek me interessant bij Jinek, maar dat gesprek was eerder ongemakkelijk. En ik schakel echt niet in voor René Mioch.

  56. Per Huismans

    8 tot 900.000 kijkers is prima voor RTL. NPO moet helemaal niet meedoen aan een kijkcijferoorlog. Belastinggeld dus gewoon je werk doen. En half Nederland heeft hem op 1 staan. Instellingen, bejaarden etc. Logisch dat zij meer kijkers trekken. Zet je veel programma’s op 3 en je kunt inpakken.

  57. Ray

    95.000 kijkers voor zwarte Annie. Niemand zit te wachten op dat woke/identity politics/diversiteits/social justice-gedoe. Dat hebben we nu gemerkt aan de laatste Star Wars, die zwaar onderpresteert (is ook de slechtste Star Wars-film ooit), en ik kan alleen maar hopen dat de Marvel-films niet ook die kant op gaan, maar ik vrees het ergste.

  58. WEST*

    @ per Huismans
    staat er ook bij hoe lang er gekeken wordt als je het alleen aanklikt en over 5 minuten weer uitzet dan heb je daar ook niets aan

  59. Wyatt

    Op1 is gewoon saai.

  60. Chiel

    Talpa tv, niemand wil er naar kijken. Niemand wil er werken want de k u t cultuur die daar heerst is beschamend. Zelf ingenomen managertypes die zichzelf belangrijk lopen te vinden en naar beneden lopen te trappen. Ze zouden allemaal tegen de muur gezet moeten worden

  61. Laureen

    Gerdien: jij werkt bij de NPO! Jij bent zelf een trol! haha.

  62. Trumpo

    De Slimste is echt NPO die kijkers blijven meestal. Jinek staat te ver van haar doel af anderhalf miljoen kijkers, de helft.

  63. Jean

    @??: Waarom zeg jij dat er een kwartier reclame voor De Slimste zit terwijl dat helemaal niet zo is? Wat wil je daarmee bereiken?

  64. Robert

    Als Eva reclameblokken had gehad, waren de kijkcijfers al op het nivo van Twan Huis geweest.
    Jammer voor Eva maar het is niet anders, wellicht beter nadenken voor je overstapt.

  65. WaveX

    Eva is aangekocht door RTL4 en blijkt een omgekeerd evenredige kat in de zak te zijn. Gekocht voor de centen van een basis Suzuki Celerio 1.0. Eva’s kwaliteiten zijn echter te vergelijken met die van een Mercedes AMG – GT Roadster. In principe is zij heel bescheiden – en dat siert haar – met de salaris eisen. Wat een vakvrouw!
    Verspil alleen dat bijzondere talent niet met een aftreksel van RTL BLVD. Voor je het weet hangt R. de Vries weer elke episode om Eva heen ivm onthullingen uit de Mokumse Onderwereld. U weet wel, dat nieuws wat vorig jaar in een roddelblad verscheen tijdens de komkommertijd.

  66. ??

    13. RTL Boulevard (RTL4) 705.000
    14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 705.000

    PvdV MAAKT er nu echt een puinzooi van.

    Onder Galjaard heb ik nog nooit zulke slechte kijkcijfers gezien. Onder het miljoen was een uitzondering.

  67. Caramba

    Tijd om eindelijk eens een conclusie te trekken?
    Het lijkt me afdoende bewezen dat RTL niet in staat is om op eigen kracht een goedlopende talkshow te ontwikkelen – anders dan door talent van elders weg te kopen. NPO daarentegen trekt gewoon een nieuw blik talent open.

    Waarmee je je kunt afvragen wat nu de meerwaarde van RTL is op dit gebied. Ze hebben er kennelijk het DNA niet voor. Misschien is het beter voor iedereen om te erkennen dat het nooit zal uitstijgen boven de domme-spelletjeszender die het altijd al was.

  68. gerdien

    @ Laureen: haha! Nee, hoor, ik vind wel dat de NPO het in het algemeen beter doet dat RTL/SBS die helaas zelden of nooit verder komen dan de zoveelste variatie op een bekend programma, verklooide formats, flauwe kopieën van succesvolle NPO-programma’s of -in het geval van Jinek- een compleet gekaapt programma. En dan bij gebrek aan succes gaan zeuren dat de NPO deels uit belastinggeld wordt gefinancierd. Verzin eens wat beters, dan komen de kijkers en reclame-inkomsten vanzelf.

  69. Adriaan

    Onbegrijpelijk, dat skippen van de reclame op NPO1. In de eerste week is dat nog ergens te begrijpen misschien, maar al dat gemekker over bezuinigingen en extra geld willen hebben kunnen we dus voortaan ook negeren. Zo hoog staat het water blijkbaar niet bij de NPO, als ze vrijwillig inkomsten mis willen lopen.

  70. Wyatt

    Caramaba nooit Barend en van Dorp gezien zeker?

    En vergeten dat RTL Late Night Pauw en Witteman van de buis heeft verdreven.

  71. StefanV

    Bij Jinek wordt benadrukt dat ze op vrijdag zo’n goede lead-in heeft met The Voice. Maar dat geldt natuurlijk ook voor Op1 op maandag: het altijd goed bekeken Spoorloos. Sowieso is NPO1 doorgaans de best bekeken zender.

    Ik heb gisteren met veel plezier gekeken naar Jinek en met name het sterke interview met Frits Wester. Ik ben ervan overtuigd dat Jinek uiteindelijk aan het langste eind gaat trekken qua kijkcijfers en spraakmakende gasten, hoezeer sommigen haar dat kennelijk ook misgunnen.

  72. Klaasje v

    Prima score voor Jinek. Op NPO1 scoorde zij, net als Pauw, meestal rond deze cijfers. Dus niets ingeleverd.

  73. NPOMAN

    Ik hoor al weken dat de kijkcijfers van Op1 in elkaar zouden storten, na de eerste week, niets is daarvan waar! Op1 wint met ruim 170.000 kijkers meer! Dus allemaal speculatie! Wat zal Angela zeggen?

  74. WEST*

    @ Carimamba rtl heeft ook nooit meerwaarde gehad, op al haar zenders niet
    Talpa precies het zelfde !

  75. gerdien

    @Jean: de NPO mag ook zelf bepalen waar de reclameblokken zitten, zolang het maar niet midden in een programma is.

  76. Sven L.

    Wat gaat er met SBS6 gebeuren? Alsof je naar een ongeluk in slowmotion zit te kijken. En de creatievelingen bij TALPA staan erbij en kijken er ook naar.

    RTL heeft een gok genomen met Eva Jinek, die vooralsnog niet afgestraft wordt. Dat was bij Huys wel anders. NPO1 verrast met een gloednieuw programma en scoort gewoon geweldig op inhoud en dat vertaalt zich in harde cijfers.

    En SBS? Die leunt achterover totdat de fam Meiland weer op tv is? Of Linda? Meer is er niet daar. Hun vooravond begint ook in te kakken als je kijkt naar de cijfers van 2 maanden geleden. Zonde zonde zonde.

  77. Jon

    NPO1 verliest marktaandeel ten opzichte van december
    RTL wint marktaandeel ten opzichte van december
    De echte winnaar is dus RTL!

    Belachelijk ook dat ze maar het reclameblok blijven weghalen voor Op1

  78. Chiel

    @??, ga je serieus tv van 5 jaar terug met nu vergelijken?

    @Kees, bij Kijkonderzoek hebben ze Editie NL ‘5 uur live’ genoemd. Het staat er ook twee keer in.

  79. Greet

    Het positieve is dat er meer naar talkshows gekeken wordt.
    Dat er naar serieuze gesprekken geluisterd wordt.Goed voor de algemene ontwikkeling, je hoort eens andere meningen en ziet eens andere mensen.
    Dat wordt wat als er verkiezingen aankomen dan zal het druk worden aan die tafels.
    Bij SBS 6 moet geld bij denk ik. Hoe lang blijft John doorgaan?
    De gunfactor is er ook niet.

  80. Ria

    Geen EditieNL maar 5 Uur Live? EditieNL van de buis gehaald?

  81. Anita

    Zette ik toch gisteren Tijd voor Max aan…. ik dacht zit Gordon daar??????Pffffft snel weer uitgezet. Deze man neem ik nooit meer serieus, wat een kneus.

  82. Jean

    ??
    Tue 14 Jan 2020 om 9:20

    Onder Galjaard nog nooit zulke slechte cijfers gezien? Wat dacht je van NU bij Talpa?

  83. Annoniemus

    SKO is niet meer serieus te nu !#grachtengordelclubhuis

  84. Max

    Eh, wat lazen we vorige week hier bij velen: “volgende week is de nieuwsgierigheid eraf en zullen de cijfers van OP1 flink inzakken” Nee, natuurlijk niet!!! Overigens, wat was Jinek slecht in het interview van Wester, het was zeer gênant om naar te kijken. Kennelijk moest Wester deze openbare boetedoening op tv doen van zijn baasje peter….oh oh RTL, wat zijn jullie toch een drama omroep!

  85. RTL familiezender?

    Troosteloos om je medewerkers zo boetedoening te laten doen.

    Niveau nihil. Integriteit 0%

    Famliezender?

  86. .

    Sinds 2017 mag er tussen 7.00 en 23.00 uur maximaal 192 minuten reclame uitgezonden worden. De stations mogen zelf bepalen wanneer. Gemiddeld is er 720 seconden reclame per uur. De schade door het reclameloze “Jinek” is dus behoorlijk!

  87. henk

    Vanaf april versterken journalisten Maarten Steendam en Wolter Klok het presentatieteam van Hart van Nederland. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma, dat dit jaar het 25-jarig bestaan viert, zijn met hun komst ook mannen in het presentatieteam vertegenwoordigd.

  88. Tessa

    En dat terwijl Willemijn gister behoorlijk uit de bocht vloog in het eerste gesprek al. Vragen over hoeveel geld Snelle heeft en hoeveel huizen Ome Willem heeft. Hun gezichten spraken boekdelen. Ook de vraag aan Snelle hoe ie het vind om zijn grootste succes met een nummer wat niet(?) van hemzelf komt terwijl dat wel zo is. Heel irritant dat vissen maar wrijving.

  89. anonymous

    Gaan we dit nu maanden lang, elke dag lezen op media courant?

  90. Rak

    Wij kijken welke gasten Op1 en Jinek hebben, daarna kijken we afwisselend van de 1 naar de ander.

  91. anonymous

    Het maakt de kijkers niet uit wie een talkshow presenteert
    Mensen kijken niet om de presentator, al denkt Jinek dit wel, maar
    ze kijken voor de gasten.

  92. NPOMAN

    Klasse, klasse, klasse! NPO laat zich niet zomaar wegblazen door Jinek! Zij zal ”t nog heel moeilijk gaan krijgen, met de hete adem van NPO in haar (Ji)nek!

  93. janus

    mag die kauwgomkauwende regisseur uit de jinek leader en promos???

  94. Keta Minek

    Op1 is voor bejaarden. Ik zag Gerda Havertong over fietsers praten en pleurde meteen in slaap. Gasten die praten als 300 jaar oude schildpadden nein danke. Jinek de cokedoos is altijd al overdreven gehyped. Matig trutje. Ik mis Pauw nu al.

  95. Anouk

    Dat valt me tegen van Jinek; met Frits had ik hogere cijfers verwacht, en daarbij ook dat het nieuwe van OP1 eraf is, dus de nieuwsgierige kijkers van de eerste week blijken wel degelijk te blijven plakken.
    Ondanks de miljoenen die RTL4 er tegen aan gooit, zakt Trump-basher en Clintonknuffelaar Jinek door het ijs.

  96. Caramba

    Dat van Aart Staartjes was een verplicht nummertje. Over de doden niks dan goeds, maar per saldo een beetje saaie man met een beperkt talent.

  97. Zomaar een persoon

    @Caramba – Bij de woorden ‘saaie man’ denk ik nou niet meteen aan Aart Staartjes.

  98. Esmee

    Vanavond zit die Giovanca er, dus cijfers zullen lager zijn, Jinek zal hiervan profiteren

  99. anonymous

    @Anouk NPO1 heeft altijd een vast aantal kijkers, 1 miljoen, die nooit verder zappen..
    Voornamelijk oudere kijkers.
    Maakt niet uit wat er op is, tv staat daar altijd op NPO1.

  100. Truus

    GTST blijft het ook matig doen wat natuurlijk goed is.

  101. ???

    Esmee
    Tue 14 Jan 2020 om 10:56

    OP1 wint want krolse kat Jinek profiteert vanavond niet van de ramptoeristen Frits Wester.

    OP1 900.000
    Jinek/GTST/Boulevard zakt onder de 700.000 kijkers

  102. aldus

    Opnieuw geen reclame blok voor OP1. Opvallend dat de NPO dus een ton per week aan reclame inkomsten kan missen. Dus dat wordt of ergens anders van de programma’s gehaald of ze schijnen het dus gewoon te kunnen missen. Ondergraaft wel je NPO verhaal dat je meer geld nodig hebt. Of moeten we het gaan compenseren met meer belasting geld?

  103. anoniemmm

    dank zei

    Angela de Jong van AD

    gaat het slecht met Eva Jinek

    kijk gedrag

    boven dien heeft ……. gevraagd

    om naar eva te Zappen

    1 a 20 keer per aflevering.

  104. ???

    aldus
    Tue 14 Jan 2020 om 11:03

    Extra reclameblok op NPO2 tussen 20.25 en 20.40

    Geen paniek. NPO waakt over ons belastinggeld.

  105. Ron

    Betere Op1 dan vorige week maandag. Erik komt er wat meer in kreeg ik het idee. Dan zijn er al bijna 2 duo’s die er bovenuit steken, Charles/Carrie en dus nu ook Erik en Willemijn.
    Tot nu toe kunnen Jinek en Op1 prima naast elkaar blijven bestaan gezien de kijkcijfers, maar de kijker is hier de dupe van met 2 exact dezelfde formats recht tegenover elkaar. Ik denk toch dat Jinek aanpassingen zal moeten maken in het format van haar programma om nog onderscheidend te zijn d.m.v. item en gastkeuze.
    GTST zakt weer een beetje terug. Het wil nog niet echt vlotten met de veranderingen die tot nu toe zijn aangebracht. Nu is het karakter Eva dood, dat betekend weer een ouder karakter uit de serie. Dat moet dan wel weer opgevangen worden door een nieuw karakter, en hopelijk laten ze hem/haar er dan permanent in, of in ieder geval langer dan 1 seizoen. Ik vind al die maatschappelijk betrokken verhaallijnen wel een beetje door slaan. Een soap hoeft natuurlijk niet alleen maar serieus te zijn. Dat was het nooit. Er werden wel vaker maatschappelijke items behandeld maar nooit meerdere verhaallijnen naast elkaar, zoals nu het geval is.
    De Scheetjes is definitief niet dat succes wat Talpa in gedachten had. Er gebeurd ook niet veel. Het hoofddoel een resort bouwen kan nog wel maanden duren met de laksheid van de gemeente op Bonaire. Beter hadden ze kunnen beginnen met het draaien van deze reality soap als alle benodigde papieren binnen waren.
    De 100 jarige zijn wel een redelijk succes, leuk, eerlijk en oprecht programma van Gordon. Zoals hij enkel kan.

  106. C

    BSD 25-54
    Jinek: 23,4%
    Op1: 17,9%
    HVNL: 14,1%

  107. Henk

    waarom RTL is gaan schuiven met Uitstel van Executie en Help! mijn man is klusser.. deze hadden al jaren een eigen avond. Opvallend dat beide MAFS en ook 5 days inside met uitgesteld kijken boven de miljoen uitkomen. Bij 5 days inside ruim 300.000 kijkers erbij!

  108. Gordon

    Als Eva na 12 uur ‘s nachts tussen de andere dames gaat uitzenden dan kan RTL nog wat geld terugverdienen! ☺

  109. NPOMAN

    Het is toch alweer heel opvallend dat Jinek gisteravond veel ”shownieuws” gasten aan tafel had. Dus heel langzaam verandert het nivo van Jinek naar ”t gemiddelde RTL nivo! (show, roddels, entertainment, etc.)

  110. NPOMAN

    Wat heeft Jinek dan voor meerwaarde voor RTL? Over show en roddelzender kan iedereen lullen!

  111. Ron

    @NPOMAN: daar zal ze echt niet aan ontkomen, en daar kan de onderscheiding tussen een Op1 ook in zitten. Voor de kijker in ieder geval dan wel wat te kiezen.

  112. Erik

    Jinek had echt de verkeerde gasten uitgenodigd. Die radar mevrouwtje. Is een leuke vrouw, maar wat had ze nou te melden. Helemaal niks. Zelfs haar eigen zender nodigt haar niet uit en dan zap je naar 1. Dat was meteen goed en intressante verhalen. Jinek gaat vandaag denk ik wel winnen. Giovenka die kan dat niet en de kijkers gaan dat ook vandaag laten merken.

  113. Pieter

    Kijkonderzoek heeft de kijkcijfers van gisteren van de site gehaald

  114. tvkijker

    Wat een gedoe zeg met die kijkcijfers. Wat betreft NPO1, al zend je daar testbeeld uit, dan nog heb je bij wijze van spreken 400.000 kijkers.

  115. Alexander

    Is wel makkelijk 2 talk shows mooi op tijd en zonder reclame, kan ik mooi kijken welke gasten er zitten of helemaal niet kijken.

  116. Mick

    De Slimste Mens is echt bejaarden televisie, op ZiggoGo (en dat geeft de populariteitsrangschikking gewoon aan) stond dat echt op de zevende plaats terwijl de scheetjes na Married at First Sight en Radar stond.

  117. Mick

    Waarom nog geen artikel over de nieuwe presentatoren van HvNL?

  118. Joop

    Mick, misschien omdat Talpa er niet zo erg toe doet?

  119. gtstfites

    Kijkcijfers zijn harstikke nep.

  120. sukkel

    Heerlijk zal die hysterische Janknek leren metdr kapsones en vileine utspraken

  121. Ron

    @Pieter: in de app staan ze nog gewoon.

  122. critikast

    @Mick
    Je vergist je! Het kijkersprofiel van De Slimste Mens toont een flinke groep boodschappers aan, dus ver beneden de 50 jaar. Het is een sterk format, iedere avond horizontaal geprogrammeerd en met een voorspelbare presentatie. De woordkeuze van Freriksen is iedere avond hetzelfde en ook Van Rossem is te voorspelbaar. Maar de kijker kan zichzelf testen en raakt snel vertrouwd met de setting. Niks geen bejaardentelevisie, maar een herkenbaar format met competitie-element. Dat doet worden bij alle leeftijdsgroepen !

  123. Ron

    Mooi eerbetoon aan Aart Staartjes in DWDD. Hoogtepunt van dit vermeende laatste seizoen van DWDD.

  124. Joop

    Critikast de betweter weet blijkbaar niet hoe de presentator van 1 of ander quizje heet.

  125. Mark

    Kijkcijfers kloppen niet. SKO heeft de hele site leeg gehaald. Worden nog aangepast.

    Ik lees hier iemand over 5 Uur Live met 659.000, daar zit sws al een fout in.

  126. Trudy

    Logisch, dat opgewonden geschreeuw van Jinek constant doet pijn aan je oren.

  127. Marc

    @Chiel 9:09

    Inderdaad het is daar een waardeloze werksfeer. Hoe daar met elkaar omgegaan wordt is beschamend. Hoe daar een ander uitgefoeterd wordt is beneden peil. Denk dat diegenen geen opvoeding hebben génoten.

  128. ???

    Mark
    Tue 14 Jan 2020 om 12:52

    Cijfers zijn helemaal niet weg.

  129. Chiel

    @Mark, er staan toch echt anders 3 berichten over hierboven.

  130. claudia

    Snap het Jinek bashen niet, ze haalt dezelfde kijkcijfers op 4 dan ze deed op 1 , en dit met een lagere lead in op 4 dan ze op 1 had en met sterkere concurrentie . Spijtig dat velen dit niet kunnen slikken.

  131. Mick

    @Claudia Precies dat. Op NPO1 haalde ze vaak de 800.000 niet eens, bij RTL doet ze het juist beter dan op NPO1. Dus het is winst voor beide zenders, enkel verlies voor Talpa.

  132. Micky

    Dit is nu al de tweede dag dat je aan fakenews doet.
    Gemiddelde Jinek bij NPO ruim 900.000 kjikers.

  133. Frikandel Driedimensionaal

    Eva gaat verder en verder omlaag. Als de reclame terugkomt is het helemaal game over. Gelukkig heeft ze haar miljoenencontract al binnen.

  134. Hugo

    Eva Jinek bijna nooit onder de 900.000 kijkers bij publieke omroep.

  135. robb

    Op1 , Jinek het zal wel maar het mooiste van de avond was bij de Dwdd over Aart Staatjes dat Eus die op alles een antwoord heeft nu met natte ogen even niet uit zijn woorden kwam.

  136. AAAA

    Vanavond heeft Jinek weer een gast uit de NPO stal

    Wat een armoe

  137. Mark

    Kijkcijfers zijn idd weer terug op SKO, aangepast en wel. Maar ze waren dus wel een uurtje weg.

  138. Chiel

    @Marc 13:26

    Sommigen daar bij Talpa moeten even gebukt in de hoek gezet worden om ze even een flinker rammel te geven

  139. NPO kijker

    Volgende week de VI mannen weer terug

  140. RTL. De leukste familie zender van Nederland

    Drankorgel Frits

    Geldgraaister Eva

    Sexverslaafde Katja

    Slipjet Maasland

    De Villa

    Angela de weg kwijt de Jong

  141. Donald Dumb

    Nog steeds geen kijkcijferboost voor amateurtoneel GTST.
    Is het niet verstandig daar eindelijk mee te stoppen?
    De diehard fan komt uiteindelijk wel over de klap heen, vind wel weer wat anders…

  142. Commerciële Yoghurt

    Mooie cijfers voor beiden:
    Op1 profiteert iedere doordeweekse dag van de lead-in en de niet zappende bejaarde tv kijkers.
    Bij Jinek zappen er juist kijkers naar de talkshow van maandag t/m donderdag.

    Tevens mooie cijfers voor MAFS en UVE met een prachtige aflevering.
    Ook de 100 jarigen zit in de lift. Leuk programma.

  143. Uitgesteld Kijken

    Met uitgesteld kijken scoort RTL4 op maandag 6 januari vanaf 19:30 t/m 23:30 uur meer dan 1 miljoen kijkers. Prima score lijkt me.
    Alleen GTST blijft net onder het miljoen hangen.
    Kortom veel mensen kijken de programma´s later terug!

  144. Ernst

    Er is nog hoop voor Nederland. Gelukkig doet die campingzender van de Mol niet mee.

  145. Meest bekeken 2019

    Top 20 van 2019

    16 NPO programma´s
    4 RTL programma´s

    Meest bekeken RTL programma All you need is love / 2.3 miljoen kijkers (plaats 14)

  146. aammehoela

    Wederom veel reacties op de talkshowoorlog. wat de reclame betreft: over een paar jaar mag er toch geen reclame meer worden uitgezonden na acht uur ‘s avonds.
    Mooi voorproefje dus.

  147. Mike

    Voor acht uur ‘s avonds!!

  148. Sjolina Visser

    Ik zat net weer eens naar Jinek te kijken, ben er meteen weer klaar mee. Carola Schouten zat er onder andere en nog een of andere gast, die vindt dat Baudet wel even langs de snelweg mag lopen. Vooral lekker over de stikstof hebben.

  149. Sjolina Visser

    Gelukkig morgenavond een goeie serie op net 5.

  150. A. Tempelman

    OP1 moet eens gaan nadenken over een eigen invalshoek en een wat minder voorspelbare keuze, want alle talkshows hebben dezelfde onderwerpen en dezelfde soort gasten. En dezelfde Youtube videos.

  151. Xylon

    Talkshow Jinek is niet meer wat het ooit geweest is nu het is verhuisd is naar RTL, het is nu haast niet meer uit te zitten !.. Op1 is verfrissend, goed van opzet maar bovenal inhoudelijker, duo presentatie is wat dat betreft meer dan geslaagd. Gelukkig want 6 maanden lang elke avond kijken naar zo’n hysterisch over het paard getilde dame is net even iets teveel van het slechte !.. Eva heeft haar tijd overduidelijk gehad met al dat onzekere en zenuwachtige hysterische drukdoenerij van haar !.. Op1 is een volwaardige talkshow die vakkundig opgebouwd wordt door de enige echte talkshowhost van Nederland Jeroen Pauw !.. Met de overstap van Eva Jinek naar de Luxemburgse commerciële zendergroep is eigenlijk maar één ding heel erg goed duidelijk geworden, dat ze dus nog lang niet tot de top behoord !.. Een ontdekking die zelfs met een commerciële slappe aftreksel van haar eigen personality showtje op 4 niet valt te maskeren !.. Haar kijkcijfers zullen daardoor gestaag gaan dalen !.. Madam dacht dat ze er ál was en dat de kijkers en de zenderbazen niet zonder haar zouden kunnen !.. Wordt wakker verwaand Evaatje, zelfs je grootste Fake-Fan AD Angela heeft zich inmiddels aan jou verbrandt, om maar niet spreken over rtL-Petertje en natuurlijk ook AD-Hansje en al helemaal niet over die Duitse Suikeroompje van jullie allen, Herr Bertelsmann !..

  152. De positivo

    Spijkermannetje….. zakken gevuld. Eva kan spoedig gaan rentenieren in Torremolinos……

  153. rob

    Op1 verliest veel kijkers !!

  154. Zomaar een persoon

    Het Giovanca-effect. Maar ik had er gisteren weinig moeite mee.

  155. Ad

    Na Jinek, zakt Op1 nu ook een avond onderuit.

  156. Talpa De witte motor

    Ach, Wendy stopt met haar blaadje/magazine.

    Hoe zou dat nu weer kunnen?

  157. Wim

    Ook Jinek verliest wat kijkers tegenover gisteren.

  158. Geert Gozert

    Lingo nu het best bekeken SBS programma. Hilarisch

  159. Paul

    Die Jinek, die heeft het uiterlijk en de uitstraling ook, om op de Wallen achter de ramen te zitten. Zonder gein. Ik heb daar twee jaar geleden Amerikaanse vrienden rondgeleid, en om de vijf raampjes een type als Jinek.

  160. Geer

    Ach, zielige SBS6. Nu moet de mol echt iets doen om kijkers te trekken. En dat valt niet mee. Zo zie je maar weer, niet alles is te koop.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.