Op1 opent week twee ruim boven Eva Jinek


De kijkcijfers van maandag 13 januari 2019 (SKO)

De nieuwe NPO 1-talkshow Op1 is zijn tweede uitzendweek maandagavond met mooie kijkcijfers begonnen. Er keken 1,014 miljoen kijkers (27,3 procent) naar de uitzending met Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven, terwijl Eva Jinek op RTL 4 uitkwam op 840.000 kijkers (24,0 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het staat nu 5-1 voor Op1 in de talkshowoorlog met Jinek. Jinek trok alleen op vrijdag, als ze profiteert van de lead-in van The Voice, meer kijkers.

Dankzij de structureel hoge kijkcijfers van Jinek zit het marktaandeel van RTL 4 flink in de lift, maar de grote winnaar op de late avond is ze nu níet meer. De nieuwe talkshow Op1 doet het namelijk aanzienlijk beter dan verwacht.

De talkshowoorlog tussen NPO 1 en RTL 4 kent eigenlijk maar één verliezer en dat is SBS 6. Die zender ziet de kijkcijfers van Hart van Nederland flink inzakken. Gisteren keken er 567.000 mensen (14,6 procent).

Over naar prime time: daar was Spoorloos de grote winnaar met 1,4 miljoen kijkers (28 procent) op NPO 1. Voorafgaand trok Radar ruim 1 miljoen kijkers (19 procent).

Het zilver is voor NPO 2, dat met De Slimste Mens een mooie 1,3 miljoen kijkers (25 procent) noteerde. Nieuwsuur trok erna 481.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 pakt brons met 851.000 kijkers (16 procent) voor Married At First Sight en 763.000 kijkers (15 procent) voor Uitstel van Executie.

Verder was SBS 6 het meest in trek: 100 Jaar Jong van Gordon zette een voor die zender prima 623.000 kijkers (13 procent) neer. De Scheetjes trok ervoor 459.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 353.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Insurgent: 210.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 47 Meters Down: 196.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Rambam: 154.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Scarface: 107.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Annie: 95.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1m miljoen), RTL Boulevard (757.000), GTST (705.000) en Tijd voor MAX (682.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (840.000), Hart van Nederland (567.000) en Journaal laat (565.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.845.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.365.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.349.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.312.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.266.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.092.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.070.000
08. Radar (NPO1) 1.042.000
09. Op1 (NPO1) 1.014.000
10. Married at first sight (RTL4) 851.000


11. Jinek (RTL4) 840.000
12. Uitstel van Executie (RTL4) 763.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 705.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 705.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 682.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.7%
2. RTL4 / 17.9%
3. NPO2 / 9.9%
4. SBS6 / 9.2%
5. NPO3 / 3.8%


6. RTL5 / 3.5%
7. NET5 / 3.4%
8. RTL7 / 3.2%
9. Vero / 2.4%
10. RTL8 / 2.1%


11. BBCfirst / 1.7%
12. Discov / 1.4%
13. SBS9 / 1.3%
14. Comedy / 1.2%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,4%
2. RTL Nederland 26,7%
3. Talpa TV 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen