Op1 na Giovanca-dip weer aan kop, laagterecord Jinek
De kijkcijfers van woensdag 15 januari 2019 (SKO)
Er is nog altijd geen duidelijke lijn te vinden in de talkshowoorlog tussen NPO 1 en RTL 4. De kijkcijfers van woensdag laten weer een heel ander beeld zien dan die van dinsdag: Op1 is zijn dip te boven gekomen, terwijl Jinek een laagterecord laat zien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na de Giovanca-dip van dinsdag – Op1 noteerde met 697.000 kijkers een laagterecord – scoorde de aflevering met Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel gisteren 857.000 kijkers (23 procent).
Ditmaal is het Eva Jinek die een laagterecord noteert. Zij valt uit de top 15 met slechts 600.000 kijkers (17 procent), een magere score die de presentator al lang, héél lang niet gewend is.
Er zullen nog flink wat uitzendweken nodig zijn om de eerste voorzichtige conclusies te trekken over de concurrentiestrijd tussen Op1 en Jinek: wie gaat er uiteindelijk met de gunst van de latenightkijker vandoor?
Over naar prime time: de grote winnaars om half negen waren De Slimste Mens met 1,6 miljoen kijkers (27 procent) op NPO 2, Seven Worlds One Planet met 853.000 kijkers (15 procent) op NPO 1, Help Mijn Man Is Klusser met 789.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Down met Johnny met 606.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.
Om half tien waren de meest bekeken titels Doorbakken met 827.000 kijkers (17 procent) op NP 1, Nieuwsuur met 624.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, ADHDennis met 498.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en De Zwakste Schakel met 486.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Net5 scoorde met Manifest: 465.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hemelrijken: 322.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met In Overtreding: 302.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The A-Team: 286.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Poirot: 170.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Project Almanac: 153.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Tijd voor MAX (737.000), RTL Boulevard (713.000), GTST (709.000), Editie NL (613.000) en Zes uur nieuws (541.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (857.000), Jinek (600.000), Hart van Nederland (583.000) en Journaal laat (575.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.075.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.573.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.410.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.286.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.208.000 06. Half acht nieuws (RTL4) 1.023.000 07. Op1 (NPO1) 857.000 08. Seven Worlds One Planet (NPO1) 853.000 09. Doorbakken (NPO1) 827.000 10. Help mijn man is klusser (RTL4) 789.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.1% 2. RTL4 / 14.3% 3. NPO2 / 11.5% 4. SBS6 / 9.0% 5. NPO3 / 5.4% 6. NET5 / 5.3% 7. Vero / 4.5% 8. RTL5 / 3.8% 9. RTL7 / 3.1% 10. RTL8 / 2.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 41,0% 2. RTL Nederland 23,7% 3. Talpa TV 19,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Wessel de Groot / MAX