Dancing on Ice nog steeds in afvoerputje SKO
De kijkcijfers van zaterdag 18 januari 2020 (SKO)
De SBS 6-show Dancing on Ice van Patty Brard en Winston Gerschtanowitz geraakt maar niet uit het afvoerputje van Stichting KijkOnderzoek. Voor de tweede week op rij keken er zaterdagavond nét iets meer dan 400.000 mensen naar het programma, namelijk 412.000. Daarmee wist de dure televisieshow slechts 6,9 procent van alle kijkers op prime time te vermaken. En dat is niet best, temeer omdat de ijsshow begin december nog met een prima 748.000 kijkers (15 procent) van start ging.
Waar het programma toen tegenover de door 2 miljoen mensen bekeken Kopspijkers-revival en de slecht bekeken Pauls Nummer 1 Show stond, is de concurrentie sinds vorige week – met Wie is de Mol – nog een stukje steviger.
Na de recordcijfers van de seizoensopener van Wie is de Mol – ruim 3 miljoen kijkers – ging het programma gisteren nog aan kop met bijna 2,9 miljoen kijkers (45 procent).
De nabeschouwing op NPO 3, MolTalk, deed het met 1 miljoen kijkers (19 procent) nog beter dan het programma ná Wie is de Mol op NPO 1: de dramaserie Hoogvliegers goed voor 973.000 kijkers (19 procent).
De nummer drie op prime time was RTL 4 met de combinatie All Together Now (794.000 kijkers en 13 procent) en Wie Ben Ik (911.000 kijkers en 18 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek. Die zender wist met Langs De Rijn 669.000 kijkers (10 procent) te vermaken, waarna Nieuwsuur 487.000 kijkers (9 procent) neerzette.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met Komt een man bij de dokter: 486.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 225.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Zwartboek: 192.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Prometheus: 176.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 156.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 116.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (922.000), Half acht nieuws (860.000), Eigen huis en tuin (641.000), RTL Boulevard (619.000), Lachen om home video’s (530.000) en Blauw Bloed (442.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (627.000), Shownieuws (482.000), Studio Sport (477.000) en De Bauers in Argentinië (378.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Wie is De Mol (NPO1) 2.851.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.048.000 03. Kassa (NPO1) 1.287.000 04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.260.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.051.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 30.9% 2. RTL4 / 14.3% 3. SBS6 / 9.3% 4. NPO2 / 5.9% 5. NPO3 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,2% 2. RTL Nederland 22,7% 3. Talpa TV 15,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS