SBS 6 hakt RTL 4 in de pan met kerstspecial Meiland


De kijkcijfers van maandag 16 december 2019 (SKO)

De eerste in een reeks van vier kerstspecials van Chateau Meiland scoorde maandagavond ruim 1,1 miljoen kijkers (20 procent) op SBS 6. Daarmee hakte de zender zijn commerciële concurrent RTL 4 volledig in de pan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Chateau Meiland doet het kijkcijferleed van de Britt Dekker-soap snel vergeten. Na de Meilandjes haakte men massaal af toen de soap over Rico Verhoeven begon: die scoorde 374.000 kijkers (7 procent).

SBS 6 was het meest bekeken alternatief voor de NPO 1-combinatie Radar Extra (1,4 miljoen en 25 procent) en Spoorloos (1,2 miljoen en 24 procent).

Het brons op prime time gaat naar Veronica, de zusterzender van SBS 6. Daar wist Veronica Inside, dat inhoudelijk ietwat ingedut lijkt, een publiek van 697.000 kijkers (13 procent) te vermaken.

Pas op de vierde plek volgt RTL 4 met Kopen zonder Kijken (420.000 kijkers en 7 procent) en Bureau Burgwallen (599.000 kijkers en 12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met We wish you a marry Christmas: 404.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grease: 338.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2020: 272.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 234.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 207.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dream School: 197.000 kijkers.

Vooravond en late avond 

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Een huis vol (1,3 miljoen), EenVandaag Politieke Prestatie (1,2 miljoen), Sportjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (897.000), GTST (742.000) en Tijd voor MAX (712.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (1,1 miljoen), Journaal laat (557.000), Nieuwsuur (431.000) en Shownieuws (415.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.087.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.769.000
03. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.650.000
04. Radar Extra (NPO1) 1.417.000
05. Een huis vol (NPO1) 1.296.000


06. Spoorloos (NPO1) 1.235.000
07. EenVandaag Politieke Prestatie (NPO1) 1.195.000
08. Sportjournaal (NPO1) 1.159.000
09. Chateau Meiland (SBS6) 1.148.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 1.119.000


11. Pauw (NPO1) 1.081.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 897.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 742.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 712.000
15. Veronica Inside (Vero) 697.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.9%
2. RTL4 / 12.9%
3. SBS6 / 9.3%
4. Vero / 6.4%
5. NPO2 / 5.9%


6. NET5 / 4.9%
7. RTL8 / 4.9%
8. RTL7 / 4.6%
9. NPO3 / 4.1%
10. RTL5 / 3.0%


11. SBS9 / 1.3%
12. Discov / 1.2%
13. RTLZ / 0.8%
14. TLC / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,9%
2. RTL Nederland 25,4%
3. Talpa TV 21,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen