RTL 4-zondag in het slop door Katja Schuurman


De kijkcijfers van zondag 29 december 2019 (SKO)

De RTL 4-zondag is door het nieuwe programma van Katja Schuurman en Najib Amhali flink in het slop geraakt. Hun show De Battle trekt ongeveer drie keer zo weinig kijkers als voorganger Expeditie Robinson. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Expeditie Robinson sloot drie zondagen geleden af met 1,8 miljoen kijkers (26 procent), terwijl De Battle twee zondagen geleden begon met 670.000 kijkers (11 procent). Gisteren waren dat er nog 603.000 (9,7 procent).

Het pijnlijke voor Schuurman is dat Eén tegen 100 aansluitend wél presteerde. Daar keken 1,1 miljoen mensen (22 procent) naar. Extra pijnlijk is dat haar eerste RTL 4-programma Gemaakt in Nederland óók al flopte.

De grote winnaar op prime time was Heel Holland Bakt met 2,7 miljoen kijkers (41 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Uit Het Leven 2019 ruim 1,3 miljoen kijkers (25 procent).

Het brons is voor RTL 7, dat met het WK Darts 2020 een prima 623.000 kijkers (12 procent) neerzette.

SBS 6 bleef steken op 415.000 kijkers (8 procent) voor Stegeman op de Bres. Als De Brandweer trok ervoor 331.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Israel van Heertje en Bromet: 311.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Keizersvrouwen: 294.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 278.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Amazing Spiderman: 201.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ali B Je Suis Ali: 164.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 131.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Sport Jaaroverzicht 2019 (1,1 miljoen), Half acht nieuws (970.000), Top 2000 a gogo (864.000), Studio Sport (794.000), RTL Boulevard (564.000) en RTL Woonmagazine (421.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (720.000), Shownieuws (569.000), Night of the Proms (502.000) en Nieuwsuur (355.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en RTL 7 brons met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.720.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.909.000
03. Uit het leven 2019 (NPO1) 1.325.000
04. Schaatsen NK Afstanden (NPO1) 1.102.000
05. Postcode Loterij Een tegen 100 (RTL4) 1.098.000


06. Sport Jaaroverzicht 2019 (NPO1) 1.081.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 970.000
08. Top 2000 a gogo (NPO3) 864.000
09. Schaatsen NK Afstanden 10KM H (NPO1) 834.000
10. Studio Sport (NPO1) 794.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 720.000
12. WK Darts 2020 (RTL7) 623.000
13. Schaatsen NK Afstanden 5KM D (NPO1) 614.000
14. The Battle (RTL4) 603.000
15. Shownieuws (SBS6) 569.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.2%
2. RTL4 / 13.0%
3. RTL7 / 8.4%
4. SBS6 / 7.5%
5. NPO3 / 5.7%


6. NPO2 / 4.9%
7. Vero / 4.2%
8. NET5 / 3.8%
9. RTL8 / 2.1%
10. RTL5 / 1.9%


11. Ziggo / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. N.geog / 1.0%
14. SBS9 / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,8%
2. RTL Nederland 25,4%
3. Talpa TV 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen