NPO 1 en RTL 4 domineren vrijdag, Talpa kansloos


De kijkcijfers van vrijdag 27 december 2019 (SKO)

NPO 1 en RTL 4 laten op de vrijdagavond nauwelijks ruimte voor concurrentie. Beide tv-zenders zijn op deze avond afzonderlijk bijna twee keer zo groot als heel Talpa Network bij elkaar. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Over de hele avond gezien noteert NPO 1 bijna 21 procent marktaandeel en RTL 4 bijna 20 procent. De drie tv-zenders van Talpa Network bij elkaar blijven hangen op 11,6 procent. En dat is nota bene te danken aan dé hitformule van Talpa: The Voice of Holland.

De talentenjacht met presentatoren Chantal Janzen en Martijn Krabbé was ook deze vrijdag de winnaar op prime time met ditmaal ruim 1,6 miljoen kijkers (29 procent). SBS 6 haalde daar tegenover niet eens de kijkcijfer top 25: de film We’re The Millers moest genoegen nemen met 226.000 kijkers (4 procent).

Het meest bekeken alternatief voor The Voice was te zien op NPO 2: De Slimste Mens scoorde 1,3 miljoen kijkers (22 procent) en De Kracht van de Kringloopwinkel trok direct erna 519.000 kijkers (10 procent).

Het brons is voor NPO 1, dat op prime time nog 1 miljoen kijkers (18 procent) scoorde me thet NK Schaatsen Afstanden.

Verder was RTL 7 het meest in trek dankzij het door 577.000 mensen (11 procent) bekeken WK Darts.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met A Christmas Hero: 245.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Matchmaker: 232.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met We’re the Millers: 226.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Terminator 2: 147.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hans Teeuwen Echt Rancune: 137.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 136.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), NK Afstanden Schaatsen (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (831.000), Top 2000 a gogo (830.000), RTL Boulevard (680.000) en BinnensteBuiten (628.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren MAX Pubquiz (714.000), ABBA Forever (668.000), Journaal laat (544.000), The Big Music Quiz (506.000) en Hart van Nederland (403.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.983.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 1.646.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.311.000
04. Schaatsen NK Afstanden 1500M D (NPO1) 1.231.000
05. Schaatsen NK Afstanden 500M H (NPO1) 1.159.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.145.000
07. Schaatsen NK Afstanden 5KM H (NPO1) 1.049.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.039.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 831.000
10. Top 2000 a gogo (NPO3) 830.000


11. MAX Pubquiz (NPO1) 714.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 680.000
13. Abba Forever (NPO3) 668.000
14. TV Show (NPO1) 651.000
15. BinnensteBuiten (NPO2) 628.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.6%
2. RTL4 / 19.7%
3. NPO2 / 9.4%
4. RTL7 / 8.6%
5. NPO3 / 8.5%


6. SBS6 / 5.2%
7. Vero / 3.2%
8. RTL8 / 3.0%
9. NET5 / 2.5%
10. RTL5 / 2.2%


11. Comedy / 1.0%
12. BBCfirst / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. ID / 0.8%
15. Nick / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 33,5%
3. Talpa TV 11,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen