Kijker straft smakeloos Mensen met M af: laagterecord


De kijkcijfers van donderdag 26 december 2019 (SKO)

De tv-kijker heeft helemaal geen zin meer in het vierdelige kerstprogramma van Margriet van der Linden. Na 402.000 en 436.000 trok de derde Mensen met M gisteren op tweede kerstdag slechts 341.000 kijkers (9,8 procent) naar de late avond van NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. M veroorzaakte woensdag behoorlijk wat controverse door kerst te vieren met het kalifaatmeisje Laura H. uit Zoetermeer. Donderdag bleek het nóg smakelozer te kunnen: kerst met Halina Reijn.

De kijker heeft het wel een beetje gehad met Margriet van der Linden, die met haar serie kerstspecials kijkcijfermatig en inhoudelijk net zo mager presteert als met haar DWDD-vervanger M. Alleen Angela de Jong blijft om onduidelijke redenen steeds klappend op de bank zitten voor de presentatrice.

De kijker was op tweede kerstdag opvallend goed verdeeld: vier zenders scoorden tussen de 10 en 12 procent marktaandeel. De winnaar op prime time was NPO 2’s De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (27 procent). Aansluitend trok De Kracht van de Kringloopwinkel 532.000 kijkers (12 procent).

Na NPO 2 was NPO 3 het meest in trek dankzij de Nationale Non-Nieuwsquiz 2019 met 681.000 kijkers (14 procent).

Het brons gaat naar RTL 4, dat met de film A Dog’s Purpose 573.000 kijkers (12 procent) scoorde.

De vierde plek is voor NPO 1 dankzij Kolping: Een volkswijk in renovatie, dat 515.000 kijkers (11 procent) scoorde. Dit Zijn Wij trok ervoor 301.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Die Hard 2: 398.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met BFG: 375.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Four Christmases: 263.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Ton Kas Kakmaker: 260.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Forever Christmas: 249.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Shrek 2: 130.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Top 2000 a gogo (819.000), Een huis vol (810.000), Half acht nieuws (566.000), RTL Boulevard (511.000), Original Voices of BZN (503.000), GTST (487.000) en Lingo (450.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (506.000), FC De Helden (364.000), Mensen met M (341.000) en Shownieuws (301.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met ruim 12 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 12 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 1.326.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.259.000
03. Top 2000 a gogo (NPO3) 819.000
04. Een huis vol (NPO1) 810.000
05. Nationale Non Nieuwsquiz 2019 (NPO3) 681.000


06. A Dogs Purpose (RTL4) 573.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 566.000
08. Kracht van de Kringloopwinkel (NPO2) 532.000
09. Kolping een volkswijk in renovatie (NPO1) 515.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 511.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 506.000
12. Original Voice of BZN (NPO1) 503.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 487.000
14. Lingo (SBS6) 450.000
15. Editie NL (RTL4) 427.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 12.4%
2. RTL4 / 11.6%
3. NPO3 / 10.4%
4. NPO2 / 10.1%
5. SBS6 / 8.0%


6. Vero / 6.3%
7. NET5 / 5.2%
8. RTL7 / 4.3%
9. RTL8 / 3.8%
10. RTL5 / 3.1%


11. ZiggoSel / 1.4%
12. TLC / 1.4%
13. N.geog / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. Ziggo / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. RTL Nederland 22,8%
3. Talpa TV 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen