Heel Holland Bakt, Maestro én Robinson topscoorders


De kijkcijfers van zondag 15 december 2019 (SKO)

Nederland zat zondagavond massaal voor de buis om naar de première van Heel Holland Bakt en naar de finales van Maestro en Expeditie Robinson te kijken. Met gemiddeld ruim 5 miljoen kijkers over de hele avond gezien was het de meest bekeken tv-avond van de week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Met name Heel Holland Bakt was in trek met 2,4 miljoen kijkers (40 procent). Daaraan voorafgaand trok de finale van Maestro bijna 2 miljoen kijkers (29 procent).

Recht tegenover Maestro op NPO 1 wist de slotuitzending van Expeditie Robinson 1,8 miljoen kijkers (26 procent) te boeien op RTL 4. Aansluitend wist Eén tegen 100 nog 1 miljoen kijkers (18 procent) te vermaken.

Het brons op prime time gaat naar NPO 3, dat óók al goed scoorde. Zondag met Lubach kwam daar uit op 1,2 miljoen kijkers (17 procent). Keizersvrouwen trok direct ervoor 391.000 kijkers (6 procent).

Verder was SBS 6 het meest in trek: Als De Brandweer scoorde 408.000 kijkers (6 procent), waarna Stegeman op de Bres 365.000 kijkers (6 procent) noteerde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 344.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 273.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X-Men Apocalypse: 232.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Hometown Christmas: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2020: 218.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 136.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), AZ – Ajax (1 miljoen), Half acht nieuws (894.000), Studio Sport (892.000) en RTL Boulevard (570.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Voetbal (767.000), Hart van Nederland (657.000), Shownieuws (571.000) en Joris’ Kerstboom (403.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.395.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.242.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.173.000
04. Maestro (NPO1) 1.984.000
05. Expeditie Robinson (RTL4) 1.771.000


06. Zondag met Lubach (NPO3) 1.192.000
07. Voetbal ED AZ – Ajax (FS1) 1.041.000
08. Een tegen 100 (RTL4) 1.005.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 894.000
10. Studio Sport (NPO1) 892.000


11. Studio voetbal (NPO1) 767.000
12. Voetbal ED Feyenoord – PSV (FS2) 658.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 657.000
14. Handbal WK (NPO1) 618.000
15. Shownieuws (SBS6) 571.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.5%
2. RTL4 / 17.7%
3. SBS6 / 7.5%
4. NPO3 / 6.0%
5. NPO2 / 4.8%


6. Vero / 4.0%
7. NET5 / 4.0%
8. FS1 / 3.8%
9. RTL8 / 3.5%
10. RTL7 / 3.4%


11. RTL5 / 1.5%
12. RTLZ / 0.9%
13. N.geog / 0.9%
14. Comedy / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,3%
2. RTL Nederland 26,1%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen