Week na piemelshow: Frank Visser neemt goud over

Geplaatst op Fri 22 Nov 2019 om 8:35


De kijkcijfers van donderdag 21 november 2019 (SKO)

Een week na de piemelshow van Net5 verovert Frank Visser het goud op donderdagavond prime time. Geen enkele show trok meer kijkers dan zijn Mr. Frank Visser Rijdt Visite op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Visser-show wist om half tien 774.000 kijkers (17 procent) te bekoren. De meest bekeken alternatieven waren Inspector Banks met 701.000 kijkers (16 procent) op NPO 1 en Hoe Zal Ik Het Zeggen met 644.000 kijkers (14 procent) op RTL 4.

De winnaars om half negen waren Praat Nederlands Met Me met 741.000 kijkers (15 procent) op RTL 4, Dit Zijn Wij met 703.000 kijkers (14 procent) op NPO 1 en KVW met 696.000 kijkers (13 procent) op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Onze jongens op Java: 540.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 465.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 316.000 kijkers
  • Net5 scoorde met The Intern: 312.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 206.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Transformers Revenge of the Fallen: 138.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (875.000), GTST (738.000), Tijd voor MAX (725.000), RTL Boulevard (689.000) en Editie NL (678.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (884.000), Hart van Nederland (760.000), Journaal laat (663.000), Shownieuws (554.000) en Beau (538.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.876.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.249.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.114.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.083.000
05. Pauw (NPO1) 884.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 875.000
07. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 774.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 760.000
09. Praat Nederlands met me (RTL4) 741.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4( 738.000


11. Tijd voor MAX (NPO1) 725.000
12. Dit zijn wij (NPO1) 703.000
13. Inspector Banks (NPO1) 701.000
14. KVW (NPO3) 696.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 689.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.4%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 11.2%
4. NPO2 / 7.6%
5. NPO3 / 6.5%


6. NET5 / 5.5%
7. RTL5 / 4.8%
8. Vero / 4.1%
9. RTL7 / 2.9%
10. RTL8 / 2.9%


11. Discov / 1.7%
12. Comedy / 1.3%
13. SBS9 / 1.2%
14. TLC / 1.1%
15. RTLZ / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 25,5%
3. Talpa TV 22,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








45 Reacties op “Week na piemelshow: Frank Visser neemt goud over”


  1. Bridget Maasland

    Andre en ik zijn tevreden over RTL Boulevard!

  2. Roelof

    Je zou denken dat met de Netflix storing van gisteren er wel meer lineaire kijkers zouden zijn op primetime. Magere scores over de gehele linie!

  3. ”VeronicaDoet@?....Beter!“;

    Genóten van UtopiA.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  4. Qwerty

    Visser van 83 trekt de kar.
    Flitsende otganisatie dat Talpa.

  5. Henk

    kijk nu naar de scores van RTL met Team Spoedeisende hulp! Bijna 500.000 kijkers! ze moeten veel meer deze weg opgaan!

  6. Curryworst

    Op prime-time op de eerste plek staan met 774.000 kijkers is wel erg armoedig.

  7. Laurens

    Het begint steeds duidelijker te worden dat het aantal, met name commerciele zenders te groot is. Talpa heeft er 4, RTL ook. Qua verdienmodel niet te handhaven door fors dalend aantal kijkers. Daarnaast hebben de zenders ook weinig onderscheidende aspecten. “Een pot nat”. Voeg daarbij ook nog eens dat ze zichzelf moeten gaan aanpassen aan het veranderende landschap. Wat ze tot nu toe niet lukt. Want velen komen uit de “oude tv wereld”. Oftewel de vlucht naar de bodem is nu echt zichtbaar voor de kijker ingezet. Het gaat nog leuk worden de komende tijd….

  8. Nijl

    Zeker magere scores. Beau wel boven de vijf tonnetjes. Volgens mij gaat zijn weekgemiddelde heel langzaam omhoog

  9. Henk

    Ik kijk ook naar Spoedeisende hulp op rtl5.Echte mensen, echte emoties.

  10. Qwerty

    Henk geilt op gapende, open wonden.

  11. Bo

    Je vraagt je wel af waar al die mensen dan naar hebben gekeken op een donderdagavond.

  12. Huismaker

    Meest lachwekkende was Peter de Vries, die voor € 2500 bij Beau, Tjerrie mocht afzeiken. Wat een haat van die man. Tjerrie kon vol trots vertellen hoe zijn partij zich heeft ontwikkeld. Grootste partij in de de eerste kamer en binnenkort de meeste leden in de huidige politiek. Maar natuurlijk kan De Vries zijn haat niet verbergen en zoemde euforisch in op mede oprichter Otten. Want daarmee zou hij Baudet toch wel even afdrogen. Helaas, pindakaas. Tjerrie kon eenvoudig een uitleg geven wat er was gebeurd. Je zag die haat van De Vries, die duidelijk afspraken had gemaakt met Beau over de rol verdeling hoe Baudet aan te pakken. Heerlijk die opzichtigheid.

  13. Zomaar een persoon

    @Nijl – Veel Baudet-fans, zeker.

  14. o.p. lichter

    Bestaat die frank visser echt of is het een typetje van kees van kooten en wim de bie ?

  15. Marjon

    @Huismaker: waar is Holleder als je ‘m nodig hebt?! De Vries mag wat mij betreft zo om!

  16. Elize

    @Bo
    Jouw wereld bestaat zeker alleen uit tv.. . Miljoenen mensen houden zich bezig met het gezin, hebben een hobby, spelen een bordspel of lezen een boek.

  17. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 36,5%
    2. RTL Nederland 25,5%
    3. Talpa TV 22,0%

    Top NPO en Talpa

    Bij Beau was racisme tegen racisme (lees wit tegen zwart) en kinderarbeid.

  18. Ruud

    Elize van 95 leeft nog in de vorige eeuw.

  19. Wyatt

    @Elize…

    Of Netflix, Videoland en Disney+

    TV aanbod is gewoon armoedig.

  20. Chiel

    GTST richting de 800.000. Doen ze toch iets goed.

  21. Minder of Mirjam

    Talpa bungelt weer onderaan. Hoe kan John hier nou rijk van worden? Al die zenders kosten alleen maar geld en leveren niks op.

  22. Ruud

    9:14
    Per week verdampt er 36 miljoen.

  23. Elize

    @Wyatt. Jouw reactie zegt meer iets over je lage IQ.

  24. Elize

    Misschien zou lezen voor jou ook eens goed zijn…

  25. Elize

    @Wyatt, sorry bedoelde Ruud natuurlijk.. ;-)

  26. Minder of Mirjam

    @ Ruud

    Wauw zoveel? Goed nieuws, dan is Talpa dus over een jaar of 2 failliet.

  27. Guttegut

    @Marjon
    Ben jij wel helemaal goed bij je hoofd of zo. Waarom worden dit soort comments niet geweigerd MC??????

  28. Yvonne

    Och, och, guttegut! Die Peter de Vries vraagt er gewoon om!

  29. De Week

    Lachen met die trieste #NPO kijker# 9:10 toch weer.
    iedere dag afgeven op RTL en dan toch een mening geven over bv. Beau.
    Programma´s afkraken en dan toch (stiekem) kijken…. Hoe ziek moet je dan niet zijn in je kop?!

    Eens met Guttegut !!!!

  30. De Week

    Met types als “Yvonne” en = “Marjon” blijkt maar weer hoe verrot asociaal dit Bananen Koninkrijkje geworden is!

  31. Yvonne

    Keek op de week, bemoei jij je ff met je kippen!! Met je zwarte kippen.

  32. Televisieman

    Geen melding dat Art Rooyakkers om 20.30 uur geen zoutloze flop is?

  33. LD

    Ik hoop dat Visser zijn positie als kijkcijferkanon flink uitonderhandelt.

  34. HEE MEN

    Laurens helemaal mee eens! er lopen teveel mensen rond met verouderde ideeen bij de tv
    de midden 40 tigers , kun je eigenlijk vergelijken met de 60 of 70 plusser die in de jaren 60 of 70 is blijven hangen ,met de hang naar nostalgie denken ze de kijker weer terug te krijgen . maar dat lukt niet met met te veel zenders

    Met de vele zenders van Talpa en RTL Nederland met zijn Videoland, gooien ze zelf hun ruiten in dus weg met die bijzenders en alleen RTL 4 en SSB6 Dat zou het medialandschap hevig op zijn kop zetten , maar uiteindelijk zou dat meer kijkers opleveren en dan zien we echt of RTL zo populaiir is! of SBS 6 door blijft kwakkelen , of RTL voorbij gaat !

  35. Ron

    Beau had hetzelfde openingsitem als Pauw, Beau had wel het slachtoffer te gast en Pauw weer niet. Er blijft weinig te kiezen voor de kijker en kiest dus gewoon voor Pauw. Wel betere kijkcijfers vermoedelijk door Baudet, maar ik meen dat elke donderdag wel goed scoort de laatste tijd dus de lead-inn doet blijkbaar veel goed.
    Vanavond lekker opportunistisch met veel amusement de week afsluiten en dan is er weer een week ten einde gekomen van deze voortslepende en vaak vermoeiende talkshow die niets toevoegt aan de late avond in Nederland…

  36. Solomon

    Talpa-TV behaald steeds vaker een soliede totale marktaandeel van op of boven de 20% en vormt daarmee een goede basis voor de komende jaren om door te kunnen groeien naar een kop positie in het Nederlandse commerciële medialandschap !.. Ga zo door Talpa Network !.. De Nederlandse kijker weet jullie steeds vaker te vinden en neemt langzaam maar zeker afscheid van de buitenlandse concurrent RTL Bertelsmann die 30 jaar lang deze markt domineerde met zijn Nederlandstalige zenders vanuit Luxembourg !..

  37. Peter

    RTL heeft nog geen sterk beleid, geen duidelijke strategie. De bijzenders, met name RTL 7, maar ook de 2e zender (of dat zou zo moeten zijn) RTL5 heeft een identiteitscrisis en RTL4 moet ook overdag met name na 12 ook relevant zijn. De NPO heeft het makkelijk, door het reclamevrije en het grote budget, en dat is te zien in de kijkcijfers. Talpa groeit, maar dat kan ook niet anders, veel geld gestoken in voetbal, waardoor Veronica profiteert, waar RTL7 veel verloren heeft. Tevens heeft Talpa veel rtl gezichten gekregen en ook de programmering is eigenlijk gewoon RTL6. Tevens is de positie op 6, eigenlijk van het vroegere eerste commerciele Veronica, wat onder de HMG viel. Alleen met het brutale imago van SBS, heeft men dat veroverd om vervolgens Net 5 te beginnen, die gewoon op 9 zit….
    Bovendien kan men wel zeggen dat het een buitenlandse zendergroep is, maar diezelfde zendergroep is wel begonnen in NL en heeft de publieke omroep wakker geschud, daar stonden ook gewoon NL mensen aan ten grondslag. Talpa bied weinig vernieuwing maar profiteert van het slechte imago van RTL. Maar goed je hebt goede jaren en slechte jaren. In 2020 mag wel eens het nieuwe beleid van RTL te voor schijn komen, dan is de inwerkperiode van Peter wel eens geweest.

  38. 123

    Zoals ik vorige week al zei: rond de 700.000 kijkers voor Dit Zijn Wij. Ik voorspel een verdere afname voor de volgende afleveringen; dit programma werkt gewoon niet in NL.

  39. StefanV

    Relatief goede kijkcijfers voor Beau. Dit soort spraakmakende tv is de weg naar boven voor die talkshow.

  40. Max

    #stefanV hou toch op! We keken alleen voor Baudet! En denk je nou echt dat kijkers blijven hangen na het vreselijke slechte en gekunstelde interview van beau en de Vries? Het was walgelijk en echt niet om aan te zien. Zo triest dat deze mensen nog steeds mogen doorgaan met deze afzichtelijke talkshow.

  41. Mick

    Wanneer stop RTL met RTL7, dat is toch wel de meest trieste zender van Nederland. Alleen maar oude content. 20 jaar oude afleveringen mensen die te hard rijden, Allo Allo en Flodder. Wat een treurnis.

  42. Guttegut

    @Yvonne
    Ook jij hebt ze allemaal niet meer op een rijtje he?

  43. Chiel

    @Mick, Waarom zouden ze? Goedkoop is winstgevend.

  44. Einde TV

    Oorzaken van huidige malaise commerciele omroepen:
    – Het EGO oorlogje tussen John de Mol en RTL
    – Het kopieren van formats en verschuiven van programma’s naar andere zenders
    – De iets betere programma’s tegen elkaar laten vechten
    – De kijker niet centraal zetten, oude formats, herhaling van zetten, geen panels en onderzoeken.
    – acht zenders overeind willen houden met een triest budget.
    – Adverteerders en CO praten te weinig over vernieuwing.

    Resultaat:
    – De jongere kijker wordt weggejaagd
    – Overige kijkers uitgesmeerd over de vele zenders, strijd om de oudere kijker om het nog een paar jaar vol te houden.
    – Videoplatforms groeien maar door
    – Kijker ziet door alle bagger op de tv ook de kwalitatieve oplevingen van de CO niet meer.

    Onhoudbare situatie, die alleen maar zonder John en Peter opgelost kunnen worden. Peter, die is te licht voor dit soort zaken, gebrek aan conceptueel vermogen, te zacht en niet doortastend genoeg en John vecht voor zijn ego en wil wraak op NL en bewijzen dat hij het wel kan…niet dus..
    Wie staat er op om deze malaise te doorbreken? Of zijn we eigenlijk gewoon al klaar met de CO en hebben we naast de NPO alleen nog maar Netflix, Videoland, Disney, Apple en Google?

    Oplossing: Focus op brede zenders, sanering kleine zenders, samenwerking tussen CO en adverteerders, minder content maar betere content, luisteren naar wat de kijker wil.

    Samenwerken is het nieuwe concurreren. De hele wereld snapt het al, maar de oude TV magnaten nog niet…/

  45. Bertje Veer

    RTL heeft zelfs 5 zenders (RTLZ) en nog 3 themazenders. RTL5 en 7 lijken steeds meer op elkaar qua reality-tv. RTLZ is veel interessanter dan de andere RTL-zenders. RTL Telekids kan beter op RTL5 en RTLZ op het kanaal van RTL7. 18:30-20:30 En 22:30-0:30 Zdocs en prime-time een film. Ook sport op RTLZ(even).

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.