SBS 6 blijft volstrekt kansloos tegenover The Voice

Geplaatst op Sat 30 Nov 2019 om 8:20


De kijkcijfers van vrijdag 29 november 2019 (SKO)

SBS 6 blijft volstrekt kansloos tegenover de kijkcijferhit The Voice of Holland op RTL 4, nota bene een productie van SBS-eigenaar John de Mol. De films die 6 uitzendt als The Voice op tv is, slaan geen deuk in een pakje boter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De film The Mummy met Tom Cruise kwam niet verder dan een erbarmelijke 182.000 kijkers (3,4 procent) en daarmee was SBS 6 de achtste zender op prime time, onder meer na zusterzenders Net5 en Veronica.

Ook de komende weken zal RTL 4 op vrijdag weinig te vrezen hebben van SBS 6. Da brengt de zender de films The Great Wall, The Dark Tower en Office Xmas Party op de buis.

The Voice of Holland laat voor het eerst dit seizoen een kijkcijferdaling zien. Tot nu toe wisten alle shows bijna 2 miljoen kijkers te bekoren, maar ditmaal moet het programma genoegen nemen met 1,8 miljoen kijkers (33 procent).

Het meest bekeken alternatief was NPO 2’s Twee voor Twaalf met 1,2 miljoen kijkers (22 procent). Aansluitend trok Het Verborgen Verleden van Nederland 481.000 kijkers (9 procent).

NPO 1 scoorde met Serengeti 703.000 kijkers (13 procent) en wist met André Rieu: Welcome to my world 901.000 kijkers (17 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

Op de vierde plek volgt Veronica met 471.000 kijkers (9 procent) voor Veronica Inside.

  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 263.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 262.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters aangepakt: 190.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Mummy: 182.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Absolute Deception: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Point Break: 146.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (952.000), Half acht nieuws (828.000), Gesprek met premier (795.000), GTST (710.000) en RTL Boulevard (669.000) waren de vooravondtoppers.

OP de late avond waren Beau (934.000), Eredivisie op vrijdag (895.000), Pauw (888.000), Journaal laat (546.000), Hart van Nederland (516.000) en Nieuwsuur (470.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.934.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 1.792.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.275.000
04. Twee voor twaalf (NPO2) 1.230.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.014.000


06. EenVandaag (NPO1) 952.000
07. Beau (RTL4) 934.00
08. André Rieu Welcome to my world (NPO1) 901.000
09. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 895.000
10. Pauw (NPO1) 888.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 828.000
12. Gesprek met premier (NPO1) 795.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 710.000
14. Serengeti (NPO1) 703.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 669.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.8%
2. NPO1 / 22.4%
3. NPO2 / 9.0%
4. SBS6 / 6.0%
5. NPO3 / 5.0%


6. Vero / 4.6%
7. NET5 / 3.4%
8. RTL7 / 3.0%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL8 / 2.4%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.1%
13. FS2 / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,4%
2. RTL Nederland 32,0%
3. Talpa TV 15,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








69 Reacties op “SBS 6 blijft volstrekt kansloos tegenover The Voice”


  1. #NPO Kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 36,4%
    2. RTL Nederland 32,0%
    3. Talpa TV 15,0%

    Top NPO en Talpa

    Veronica scoort alleen met gejat Veronica Inside

  2. Reageerder

    Beau was weer leuk om te zien.

  3. #NPO Kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 36,4%
    2. RTL Nederland 32,0%
    3. Talpa TV 15,0%

    Top NPO en Talpa

    Na The Voice, ook Talpa zapt 50% weg na het zien van de kop van Beau

  4. Rommelzenders

    8. RTL7 / 3.0%
    9. RTL5 / 2.8%
    10. RTL8 / 2.4%

  5. greet

    1. Publieke Omroep 36,4%
    2. RTL Nederland 32,0%
    3. Talpa TV 15,0%

    WELKE MALLOT ZEGT HIEROP: TOP TALPA ?

    ze zijn totaal weggevaagd!

  6. Rommelzenders

    15. SBS9 / 1.0%

  7. Gynaecoloog Geylstra

    Moest met spoed een schaamlipcorrectie uitvoeren dus niks gezien van dd film op de campingzender.

  8. Max

    Beau heeft niks toegevoegd aan de late night shows van RTL. We hadden beter Tan kunnen laten zitten, want het is er niet beter op geworden….!

  9. @rommelzenders

    Nog altijd meer dan SBS9 / 1.0%

  10. Eric

    Hoe hoger de kijkcijfers van de Voice hoe financieel blijer De Mol. Dus zijn belang is om vooral om zwak te programmeren op SBS.

  11. hagahahagf

    haha die NPOKIJKER met z’n uitspraak TOP TALPA elke dag….nog niet eens de helft van wat RTL en NPO scoren, Talpa is en blijft drama…
    P.S. waarom noem je jezelf eigenlijk niet TALPAKIJKER

  12. Ad

    Man bijt hond begint steeds minder te blaffen de afgelopen weken. Beginnen cijfers te worden die NPO ooit deed besluiten te stoppen

  13. @Eric

    John de Mol heeft niks meer te verdienen aan kijkcijfers van the Voice hoor, de licentie is al betaald

  14. Tre

    Wanneer gaat mc eens rekening houden met uitgesteld kijken?
    En marktaandelen in doelgroep ipv 6+

  15. Bep

    Voor een kleine zender als NPO3 is First Dates een geschenk uit de hemel.

  16. Rommelzenders

    @Eric, uiteraard, The Voice is een Talpa productie besteld en geprogrammeerd door RTL, beiden hebben baat bij goede kijkcijfers!

  17. Solomon

    De Nederlandse Talpa Network was en is ook nooit in de veronderstelling geweest dat zij op de vrijdagavond TV-Luxemburg zou kunnen gaan overtreffen met één van hun eigen Talpa formats !.. De bedoeling was in eerste instantie natuurlijk dat het goedbekeken programma The Voice zou verhuizen naar 6 !..

  18. Rommelzenders

    @Max, “we hadden beter”? Ga je nou praten namens RTL? Laat hun lekker bepalen wat ze programmeren, en dan bepaal jij of je kijkt!

  19. @Solomon

    Talpa was niks, is niks en zal nooit wat worden…erg frustrerend voor jullie RTL haters maar het is een feit.

  20. Mart

    Beste week voor Beau tot nu toe vgm

  21. HEE MEN

    @ Eric / Rommelzenders, Dat hebben jullie goed gezien , maar zie hoe hypocriet de meeste hier zijn die J de M altijd afmaken ?
    Maar wel naar zijn producties op 4 kijken en dan opeens is iedereen in jubelstemming !

  22. HEE MEN

    @ MAX Hij heeft geluk dat er nog kijkers zijn die nog even een sanitaire boodschap of even naar de keuken gaan dus telt mee in de kijkcijfers maar na 10 minuten is het kijkersaantal , als het opnieuw gemeten zou worden dedaalt naar 100.000
    dus de cijfers zeggen niets over Beau

  23. @Hee Men

    Stel je niet aan stumperd….kijk gewoon wat je leuk vindt

  24. Gekkigheid natuurlijk!

    De Wereld Draait Door werd gisteren weer eens oudewets spannend met een flinke sneer van Dries Roelvink naar Marc Marie Huijbrechts toe. Ik had het artikel hierover allang verwacht op MC: http://www.ad.nl/show/dries-roelvink-en-marc-marie-vliegen-elkaar-in-de-haren-in-dwdd~aeb61183b/

  25. Sum Ting Wong

    Talpa kan beter opdoeken. Misschien vind je nu nog een naieve koper voor die zenders. Kun je nog iets van je investeringen terug krijgen.

  26. Bart

    Wat een creatieve armoede om op vrijdagavond met films te komen. Bij Talpa/SBS blijven ze keer op keer de zelfde fouten maken.

    Overigens ook slecht van NPO1 om alweer met een buitenlandse natuurserie te komen op primetime. Best dat de NPO wat natuurdocumentaires en detectives aankoopt maar je hoeft ze echt niet allemaal uit te zenden. Had even gewacht met Stanley H en dit na het seizoen Flikken Rotterdam op vrijdag 20.30 gezet. Of had de Belgische serie Beau Sejour of het Belgische seizoen van Wie is de Mol 2019 uitgezonden.

  27. Sum Ting Wong

    @Bart
    Weet je wat creatieve armoede is? Alles creatieve armoede noemen.
    Verzin eens wat anders.

  28. Hans

    Voor de komende 3 seizoenen zit The Voice nog bij RTL, maar daarna is niets zeker. Daarnaast is Talpa meer dan tv, en de vrijdag avond is maar de enige avond waarop ze het echt moeilijk hebben.

  29. @Bart

    Creatieve armoede troef bij Talpa, niks nieuws hoor. Linda kan die tent ook niet redden…haar laatste IHVH scoorde ook onder het miljoen

  30. ”VeronicaDoet@?....Beter!“;

    Genóten van V.I.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  31. Dianne

    Is die 15% voor Talpa een all time record-low?

  32. Wij van TVeend

    Dat er nog adverteerders zijn die betalen om hun reklame op die zender te laten uitzenden.

  33. anonymous

    Beau had mooie gasten en had een prachtig interview met
    Marco van Basten.

  34. Grappig

    Hoe is het mogelijk dat men elke keer begint over de formats van Talpa? Men moet eens snappen en dus zo ook Linda, dat formats op een bepaalde zender groot worden gemaakt en dat het dan niet betekent dat het “Talpa format” dat groot is gemaakt door het bereik van RTL dat het hierdoor nog steeds een “Talpa format” is. Het moet niet zo zijn dat investeerders(RTL) in een format investeren om vervolgens de boel terug te trekken door diegene die het heeft verzonnen. Dat gaat niet zomaar en dat zijn keuzes! Daarnaast weet De Mol dondersgoed dat als hij The Voice op SBS zet dat het nooit zo een vlucht had doen nemen. Daarnaast is het verhaal als The Voice naar SBS Verhuist het net als Dance Dance Dance als een kaartenhuis in elkaar kan vallen! Dus dit soort koppen gaan nergens over, net als deze site, die totaal niet mobile is, snap het ook wel want de TV kijker is ook niet mobile ready en zijn ook echt alleen nog maar 55+ succes!

  35. Bart

    @STW Lees uw eigen reactie eens terug. U haalt volledig uit de lucht dat de Mol zijn zenders (bedrijf) zou willen verkopen. Hoe komt u daar bij? Heeft u dat gedroomd vannacht? En wat heeft u daar zelf voor baat bij? Niets! U bent gewoon een kijker. Onzin om daarmee te komen dus. Feit blijft wel dat een hoofdzender als SBS6 niet midden in het seizoen met films hoort te komen op primetime vrijdagavond.

  36. critikast

    Genoten van Goodfellas, het enige programma dat gisteravond de moeite van het kijken waard was.

  37. Kelly

    @Sum Ting Wong
    Ik denk dat geen enkele partij of investeerder geinteresseerd is in het opkopen van traditionele tv zenders. Het is een bedrijfstak die geen toekomst heeft en waarin nu al geen cent te verdienen valt.

  38. Jantien Visser

    Ik was blij met de film de Mummy op SBS6. Zag fijn weg op mijn grote TV.
    Verder was er geen zender die iets bood wat ik zou willen zien. Vooral The Voice niet. Ik weet dat vele mensen een prachtstem hebben en zing je dan een lied wat ooit al eens een Tophit is geweest, dan voeg je echt niets toe.
    Maar elke kandidaat droomt ervan om beroemd te worden en de jury kronkelt in eigen belangrijkheid. Sorry, maar dat ga ik niet naar kijken.

  39. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ.

    Wat een sneu verhaal jôh.
    Dan koop je een tv-station waar alle mensen naar moeten kijken en ineens kijken alle mensen naar een andere zender.
    Gôh’!! Hoe zou dát nou toch komen???

  40. TV Criticus

    Max, dat heb je goed gezien, Beau heeft helemaal niks!!!

  41. Mamjozef

    John de Mol moet zich schamen. Lekker ongestoord een populair forum offline laten halen en intussen doen of er niks aan de hand is. Niet te vertrouwen die vent!

  42. TV Criticus

    Beste Hans, over drie jaar bestaat Talpa niet meer, er kijkt geen hond naar!

  43. Guttegut

    @Bart
    Kan jij niet ingehuurd worden als orakel voor John de Mol?

  44. Marko

    critikast

    Hoe weet jij dat je hebt niks anders bekeken zeg je.

  45. Solomon

    RTL-Bertelsmann is anno 2019 met alleen al alle tv flops tot nu toe nog steeds dé grootste verliezer in het Nederlandse commerciële medialandschap, daar valt dan ook helemaal niets aan goed te praten !.. De vraag die nu nog centraal staat is niet alleen wanneer maar zeer zeker ook welke gevolgen dit zal hebben voor het op instorten staande RTL-Nederland !.. Wat dat betreft doet de Nederlandse commerciële Talpa-TV het uitstekend !.. Langzaam maar zeker vestigt zich een hele goede Hollandse alternatief voor het fake Nederlandse gedrocht vanuit Luxembourg !.. Hulde voor oprichter de Heer de Mol die zijn nek durfde uit te steken met dit prachtige Oer-Hollandse multimediale onderneming !…

  46. Bram

    @Solomon: Ik vraag me oprecht af wat er mis is met jou! Ik snap ook niet dat iemand zo rechts-nationalistisch kan zijn… Talpa is ook actief in het buitenland, is dat ook fout?

  47. Bart

    @Guttegut Nee misschien kunnen ze jou inhuren? Al blijkt hier nog nergens uit dat jij er wel verstand van hebt. Houd dan gewoon je mond!

  48. MediaPrak

    Dan heb je zoveel ‘creatieven” in huis en je programmeert een werkelijk geheel afgelikte film op vrijdagavond… Een film welke op diverse platforms te zien is zonder reclame onderbrekingen, maar bij “jouw” zender om de 12 min met een break van 4 min met reclames… Dan is je zgn vlaggenschip nog steeds een ordinaire strontschuit.

  49. @ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ.

    hahahah ja inderdaad! Goed gezegd

  50. @solomon

    Jij bent echt niet wijs met je anti RTL haat…en RTL is gewoon RTL Nederland hoor, niks Luxemburgs meer aan

  51. Boulevard

    03. De wereld draait door (NPO1) 1.275.000
    15. RTL Boulevard (RTL4) 669.000

    Na GTST is ook Boulevard in een vrije val de ondergrens aan het opzoeken om daar keihard doorheen te zakken.

    vd Vorst maakt meer kapot dan je lief is.

  52. Ron

    Beau had leuke gasten en voelt zich bij dit type gasten ook wat beter in zijn vel krijg ik het idee. Zorg dat het gewoon iedere avond vrijdag is in dit talkshow qua gasten en items. Wat is daar moeilijk aan. Ga niet krampachtig teruggrijpen op wat al wordt gedaan maar zorg de kijker wat te kiezen heeft. De kijker komt dan vanzelf of blijft hangen in het geval van de vrijdagavond shows.
    Hij kreeg zelfs Marco van Basten aan het huilen…ik bedoel maar.

  53. Solomon

    Beau, Paul, Katja, Art maar zeer zeker ook Eva zullen TV-Luxemburg niet kunnen gaan redden van Bertelsmann’s grootste tv-debacle ooit in het buitenland !..

  54. Ad

    Goede zet dat Peter vd Vorst Camping Life (waarom toch altijd die Engelse titels?) start.

    Dit zal zeker zijn grootste RTL succes tot nu toe gaan worden.

    Eindelijk de vernieuwing die al zolang beloofd is. Klasse!

  55. Chiel

    @Kelly, niks te verdienen het tv? Reclame voor wie is de mol kost 7000 euro. Per dertig seconden. Dat is met 14 minuten reclame toch een mooi bedrag lijkt me. Of 5000 bij dwdd.

  56. discuswerper

    1. RTL4 / 23.8%
    4. SBS6 / 6.0%

    Geef het toch op John. Het Talpa experiment is mislukt en het komt ook niet meer goed. Het wordt zielig en pijnlijk.

  57. Ellen

    @Chiel
    De PO waaruit jouw voorbeeld komt kost de belastingbetaler elk jaar een kleine miljard euro. Dat noem ik niet echt geld verdienen haha.
    Maar even serieus, het gaat natuurlijk om het bedrag dat per saldo over een heel jaar genomen overblijft. Investeerders kijken naar return on investment en er zijn tig bedrijfstakken waar dat roi vele malen beter is. Waarom zou je dan als investeerder je heil zoeken in deze bedrijfstak?

  58. ria

    SBS6 / 6.0%

    Is er nou echt niemand in de nabijheid van John die zegt: hou er gewoon mee op! Het is al zo vaak geprobeerd met SBS…en ook jij gaat het niet redden.
    Haal dat geld daar weg en ga genieten van je leven.

  59. yo

    Dat hele Talpa verhaal is jaren geleden all op een fiasco uitgelopen, en daar schijnt het nu ook op uit te lopen…ondanks dat sommige hier anders beweren zal het nooit meer wat worden. SBS6 heeft een mega imago probleem…

  60. pieter

    @hagahahagf 8:34, idd, dit komt omdat sommigen hier op de reaguursite elke dag een control c control v tje doen van een vorig bericht… zoals ook ”VeronicaDoet@?….Beter!“; zucht…..

  61. Talpa blijft verschrikkelijk slecht en onbekeken

    De zender van de gekochte geldgraaiers is elke dag een sof.

    Zijn er echt nog adverteerders die hun geld willen uitgeven om hun producten aan de man te brengen op een zielige pulpa zender waar niemand naar wil kijken. Ik kan het me niet voorstellen.

  62. Enzo Voorthuijsen

    De kijkers geeft steeds vaker aan; Pulpa, bekijk het maar.

  63. Chiel

    @Ellen, de kosten voor De Mol en DWDD zijn er wél uit. En dat waren cijfers die ik even snel bij de hand had. Bij RTL is het vast ook op te zoeken. Maar ze verdienen genoeg, zelfs met een herhaalzender als RTL8 en RTL7.

  64. Mark

    The Mummy is een typische Veronica film: een jaar geleden kwam die ook al op SBS 6 en ook toen was het maar 200.000, net als The Great Wall in dezelfde maand. Die komt dus volgende week weer, dat wordt weer 175.000 kijkers voor SBS 6. Ook The Dark Tower en Office Xmas Party zullen onder de 200.000 zitten.

    Maak van SBS 6 Lovely December, wat nu maandag op NET 5 begint. The Greatest Showman en La La Land gaan daar boven 500.000 scoren. Net als als die Harry Potters. Hadden ze ook weer op SBS 6 kunnen doen. Scoorde eerder tegenover TVOH in december ook 500.000.

  65. KweetNiet

    @Mark

    Helemaal eens, kom niet met een kansloze derderangse filmherhaling op dat tijdslot. Daar zit duidelijk geen hond op te wachten.

    Ook heeft het geen zin om met een soortgelijke talentenjacht te komen. De RTL avond stond ook daarvoor met Masked Singer al als een huis (vs. Dance Dance Dance van SBS6)

    Het slimst lijkt me de komende weken een aantal (premieres van) veel recentere bioscoophits te programmeren die ook een ander publiek bedienen.

    En anders beter een simpel vullertje als De 25… grootste/ranzigste/meest hilarische etc, dat kost ook geen drol om te produceren. (-;

    Ik zou verder op vrijdagen zolang The Voice loopt experimenteren met eenmalige dingen en kijken of er iets is wat het bovengemiddeld doet, dus 450.000+ en daarop voortborduren.

  66. Britt Scholte Lover

    SBS is juist slim om niets tegenover the Voice te zetten, want niemand kijkt naar sbs wat je er ook tegenover zet, dus is films een goede oplossing want dat kost niets!

  67. KweetNiet

    @ BS Lover

    Onzin, NPO 1 en 2 trekken ook genoeg kijkers

    75% van NL zit namelijk helemaal niet te wachten op de Voice of iets soortgelijks, dus bedien die met een heel ander soort programma (of een goede film), maar dan geen afdankertjes.

    Enne… films zijn nooit gratis.

  68. MC bezoeker 48

    Het kan dus nog erger dan de Curling Quiz. Jemig wat een niveau ook bij De Ijzersterkste. .. Het is gewoon komisch met die paar mensen langs de baan.

  69. Zomaar

    Helemaal eens, dat de NPO hier toestemming voor heeft gegeven.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.