Paul de Leeuw stijgt licht, Wendy en Johnny leveren in
De kijkcijfers van zaterdag 9 november 2019 (SKO)
De nieuwe zaterdagavondstrijd tussen RTL 4 en SBS 6 kent al na één week een duidelijke winnaar. Waar Pauls Nummer 1 Show vorige week maar nipt wist te winnen van Superkids, is het verschil een week later veel groter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Paul de Leeuw-show groeit van 805.000 kijkers (14,6 procent) naar 854.000 kijkers (16,8 procent), terwijl de show van Wendy van Dijk en Johnny de Mol daalt van 663.000 (12,2 procent) naar 471.000 kijkers (9,3 procent).
Voor De Leeuw zijn de cijfers hoopvol. Mogelijk weet hij de komende weken over de grens van één miljoen kijkers heen te groeien. Daarentegen zijn de cijfers voor Van Dijk teleurstellende; zij wacht nog steeds op haar eerste hit sinds haar overstap van RTL 4 naar SBS 6.
Ook gedurende de tweede helft van prime time won RTL 4 van SBS 6. BankGiro Miljonairs scoorde 831.000 kijkers (17 procent), terwijl Ik Vertrek-kopie Wij Emigreren uitkwam op 525.000 kijkers (11 procent).
Het is wederom NPO 1 dat naar huis gaat met goud. Mindf*ck Caribbean scoorde 1,3 miljoen kijkers (26 procent) en Even Tot Hier trok direct erna 1,1 miljoen kijkers (22 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 3, dat met Wind River 458.000 kijkers (9 procent) scoorde.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Wild Thailand: 300.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 296.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 228.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 209.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Life: 158.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 124.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), EenVandaag (910.000), Half acht nieuws (771.000), RTL Boulevard (686.000), Eigen huis en tuin (665.000) en Lachen om home video’s (563.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (798.000), Sterke Verhalen (780.000), Shownieuws (672.000) en Nieuwsuur (482.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.686.000 02. Mindf*ck Caribbean (NPO1) 1.314.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.132.000 04. Even tot hier (NPO1) 1.131.000 05. Kassa (NPO1) 1.094.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.5% 2. RTL4 / 14.3% 3. SBS6 / 11.3% 4. NPO3 / 6.8% 5. NPO2 / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,0% 2. RTL Nederland 25,4% 3. Talpa TV 20,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL, William Rutten
Foto: RTL