NPO 3-serie Keizersvrouwen verliest een derde kijkers


De kijkcijfers van zondag 17 november 2019 (SKO)

De nieuwe dramaserie Keizersvrouwen is zondagavond bij de tweede aflevering een derde van haar kijkers verloren. Van de 701.000 kijkers (10 procent) van de première zijn er 460.000 (6 procent) overgebleven. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voorganger Stanley H., de dramaserie die in de weken ervoor te zien was, vertoonde ook al grote kijkersverliezen. Die serie begon m et 766.000 kijkers (12 procent) om te eindigen met een magere 359.000 kijkers (5 procent).

En dat terwijl het programma erna, Zondag Met Lubach, onverminderd populair blijft. Ditmaal keken er ruim 1,3 miljoen mensen (18 procent). Daarmee pakte NPO 3 alsnog brons op prime time.

Het goud is voor zusterzender NPO 1 dankzij Maestro, dat 1,8 miljoen kijkers (24 procent) scoorde. Aansluitend hield de TV Show er 1,1 miljoen (20 procent) vast.

RTL 4 pakt zilver met de combinatie Expeditie Robinson (1,6 miljoen en 22 procent) en Een tegen 100 (1,1 miljoen en 20 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 2, dankzij het door 793.000 mensen (10 procent) bekeken Chinese Dromen.

SBS 6 bleef wat achter met de combi Undercover in Nederland (602.000 en 8 procent) en Het Mooiste Liedje (595.000 en 10 procent), terwijl de Veronica-talkshow Café Hendriks & Genee het onverminderd slecht deed met ditmaal 180.000 kijkers (5 procent).

In de vooravond deed de Formule 1 van Brazilië het heel erg goed op Ziggo Sport. Daar keken 1,5 miljoen mensen (28 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Undercover in Nederland: 602.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 441.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 376.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Wolverine: 264.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 204.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 193.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Autosport F1 GP Brazilië (1,5 miljoen), Autosport nabeschouwing (1,1 miljoen), Half acht nieuws (747.000), Studio Sport (631.000), vtwonen (588.000), RTL Boulevard (467.000) en het Sinterklaasjournaal (445.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (761.000) en Studio voetbal (646.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Ziggo Sport brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.829.000
02. Maestro (NPO1) 1.778.000
03. Expeditie Robinson (RTL4) 1.583.000
04. Autosport F1 GP BRA (Ziggo) 1.493.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.301.000


06. TV Show (NPO1) 1.101.000
07. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 1.092.000
08. Een tegen 100 (RTL4) 1.053.000
09. Chinese Dromen (NPO2) 793.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 761.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 747.000
12. Studio voetbal (NPO1) 646.000
13. Shownieuws (SBS6) 646.000
14. Studio Sport (NPO1) 631.000
15. Undercover in Nederland (SBS6) 602.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 17.0%
2. RTL4 / 15.0%
3. Ziggo / 12.0%
4. SBS6 / 9.4%
5. NPO3 / 6.6%


6. NPO2 / 5.0%
7. NET5 / 4.3%
8. Vero / 3.7%
9. ZiggoSel / 3.1%
10. RTL7 / 3.0%


11. RTL8 / 2.3%
12. RTL5 / 2.3%
13. TLC / 1.0%
14. SBS9 / 0.7%
15. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 28,6%
2. RTL Nederland 22,6%
3. Talpa TV 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen