Magere kijkcijfers voor soapserie Rico op SBS 6
De kijkcijfers van maandag 25 november 2019 (SKO)
De soapserie over het leven van Rico Verhoeven is maandagavond van start gegaan met magere kijkcijfers. Er keken om half tien 327.000 mensen (6 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voorafgaand aan RICO was de soapserie over het leven van Britt Dekker te zien. Ook dat programma, Opgezadeld met Britt, is al wekenlang een kijkcijferdrama. De aflevering van gisterenavond kwam uit op een voorzichtige 383.000 kijkers (6,5 procent).
Het is een bittere pil voor SBS 6. De zender moest genoegen nemen met de zesde plek op prime time. Zelfs zusterzender Net5 scoorde nog beter, en wel met een Harry Potter-film. Net als vorige week was Net5 daardoor de derde zender over de hele avond gezien.
NPO 1 was de winnaar op prime time. Radar kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (25 procent) en Droomhuis Gezocht had er 1,6 miljoen (30 procent).
De nummer twee is NPO 3. Dat station wist met Hunted 739.000 kijkers (12 procent) te bekoren.
Het brons gaat naar Veronica, dat met Veronica Inside 723.000 kijkers (13 procent) scoorde.
Verder was de RTL 4-combinatie Voor Hetzelfde Geld (715.000 kijkers en 12 procent) en 712.000 kijkers (13 procent) het meest in trek.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2: 558.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Opgezadeld met Britt: 383.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2DOC: 315.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Holland’s next top model: 189.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Bounty Hunter: 159.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Unlocked: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (960.000), RTL Boulevard (816.000), Editie NL (757.000), Tijd voor MAX (731.000) en GTST (693.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,8 miljoen, Pauw (993.000) en Journaal laat (571.000) het meest in trek. Beau trok 493.000 en Hart van Nederland had er 422.000.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Net5 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.023.000 02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO) 1.817.000 03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.627.000 04. Radar (NPO1) 1.461.000 05. Journaal 18:00 (NPO) 1.316.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.4% 2. RTL4 / 13.8% 3. NET5 / 7.1% 4. SBS6 / 7.1% 5. NPO3 / 6.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,5% 2. Talpa TV 21,9% 3. RTL Nederland 21,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS, Olav Stubberud