Home Alone blijft erg magertjes bekeken op SBS 6


De kijkcijfers van dinsdag 19 november 2019 (SKO)

Of er nou wel of geen voetbal aan de andere kant is: het SBS 6-programma Home Alone blijft erg mager bekeken. Ook gisteren trok de realityserie veel minder bekijks dan lead-in Paleis voor een Prikkie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar SBS 6 concurrent RTL 4 om half negen overtroef met het door 675.000 mensen (12 procent) bekeken Paleis voor een Prikkie, moest Home Alone aansluitend genoegen nemen met slechts 294.000 kijkers (5 procent).

In Home Alone daagt SBS 6 zes eigengereide kids tussen de 8 en 12 jaar uit om drie dagen lang zelfstandig te leven en voor zichzelf te zorgen. “Om papa of mama roepen heeft geen zin… die zijn er niet. Zelf doen, betekent echt ALLES zelf doen. Kunnen ze zichzelf redden? Of loopt de boel in de soep?

De kijkcijfers zijn in elk geval in de soep gelopen. SBS 6 maakt de huidige serie af, maar een vervolg op deze programmaformule zal er waarschijnlijk niet komen.

De grote winnaar op prime time was uiteraard het voetbal. Nederland – Estland wist 2,5 miljoen kijkers (44 procent) te vermaken op NPO 3. De meest bekeken alternatief waren de NPO 1-klassiekers Opsporing Verzocht (843.000 en 15 procent) en Opgelicht (814.000 en 14 procent).

Het brons is voor SBS 6, dankzij het eerdergenoemde Paleis voor een Prikkie. Pas daarna volgt RTL 4: Verslaafd kon rekenen op 534.000 kijkers (9 procent) en De Sleutel had er 587.000 (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters aangepakt: 261.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grenzeloos Verliefd Baby: 220.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Volle Zalen: 177.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Warcraft: 160.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Ben Hur: 153.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met How do you know: 74.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (828.000), Tijd voor MAX (770.000), GTST (729.000) en Sinterklaasjournaal (728.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,2 miljoen), De Rijdende Rechter (963.000), Pauw (816.000) en Journaal laat (653.000). Hart van Nederland trok 412.000 kijkers en Beau had er 331.000.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Voetbal EK KW NLD EST (NPO3) 2.471.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.904.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.358.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.210.000
05. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.150.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.115.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.006.000
08. De Rijdende Rechter (NPO1) 963.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 843.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 828.000


11. Pauw (NPO1) 816.000
12. Opgelicht (NPO1) 814.000
13. Tijd voor MAX (NPO1) 770.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 729.000
15. Sinterklaasjournaal (NPO3) 728.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 24.3%
2. NPO1 / 21.9%
3. RTL4 / 12.6%
4. SBS6 / 7.9%
5. NPO2 / 4.1%


6. NET5 / 3.8%
7. RTL5 / 3.6%
8. Vero / 3.0%
9. RTL7 / 3.0%
10. RTL8 / 1.8%


11. Discov / 1.3%
12. TLC / 1.2%
13. SBS9 / 1.2%
14. BBCfirst / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 50,3%
2. RTL Nederland 21,0%
3. Talpa TV 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen