Ajax aan kop, SBS 6 langs RTL 4 met Paleis voor Prikkie


De kijkcijfers van dinsdag 5 november 2019 (SKO)

Het nieuwe seizoen voor Paleis voor een Prikkie is dinsdagavond, ondanks de concurrentie met het voetbal op Veronica, uitstekend van start gegaan. Er keken om half negen 819.000 kijkers (14 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een prestatie van formaat van het excentrieke duo, want de concurrentie was alles behalve mild. Het spectaculaire Chelsea – Ajax kon tegelijkertijd rekenen op een even spectaculaire 2,5 miljoen kijkers (43 procent).

Alleen NPO 1’s Opsporing Verzocht werd nog beter bekeken om half negen. Daar keken 965.000 kijkers (17 procent) naar. Wél bleef SBS 6 zijn commerciële concurrent RTL 4 voor, die met Verslaafd 504.000 kijkers (9 procent) scoorde.

De meest bekeken voetbalalternatieven om half tien waren Dokters van Morgen met 657.000 kijkers (11 procent) op NPO 1 en De Sleutel met 502.000 kijkers (9 procent) op RTL 4. SBS 6 trok met Home Alone 355.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Volle Zalen; 359.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters aangepakt: 261.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grenzeloos Verliefd: 157.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met It’s a man’s world: 124.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Kick Ass: 127.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Legend of Zorro: 108.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (979.000), Tijd voor MAX (703.000), GTST (696.000), Lingo (685.000), RTL Boulevard (681.000) en Editie NL (673.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), Pauw (823.000), Journaal laat (658.000) en Hart van Nederland (450.000) het meest in trek. Beau trok 232.000 kijkers.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Chelsea – Ajax (Vero) 2.451.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.960.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.391.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.247.000
05. Voetbal CL NB (Vero) 1.086.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.080.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 979.000
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 965.000
09. Voetbal CL VB (Vero) 907.000
10. De Rijdende Rechter (NPO1) 868.000


11. Pauw (NPO1) 823.000
12. Paleis voor een prikkie (SBS6) 819.000
13. Tijd voor MAX (NPO1) 703.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 696.000
15. Lingo (SBS6) 685.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 24.2%
2. NPO1 / 21.2%
3. RTL4 / 10.6%
4. SBS6 / 8.4%
5. NPO2 / 5.0%


6. NET5 / 3.2%
7. RTL5 / 3.2%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL7 / 2.3%
10. SBS9 / 1.9%


11. RTL8 / 1.9%
12. Ziggo / 1.8%
13. Comedy / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. BBCfirst / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 37,7%
2. Publieke Omroep 29,2%
3. RTL Nederland 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen