Soapflop GTST pruttelt nog altijd in kijkcijfermoeras


De kijkcijfers van donderdag 10 oktober 2019 (SKO)

De RTL 4-soap Goede Tijden Slechte Tijden heeft zijn zevende uitzendweek van het dertigste seizoen er bijna op zitten. Het is een buitengewoon spannend jaar voor de serie, want de kijkcijfers zijn zó dramatisch ingestort dat een verdere daling of stabilisering onvermijdelijk leidt tot het einde van GTST op RTL 4. Tv-baas Peter van der Vorst gaf vorige week voor het eerst aan dat de soapserie geen heilig huisje voor hem is: de marktaandelen móeten omhoog van de RTL-baas.

Hoe staat het er inmiddels voor? Een blik op de website van Stichting KijkOnderzoek leert dat GTST nog steeds pruttelt in het kijkcijfermoeras. De serie dook gisteren alweer voor de zesde keer dit seizoen onder de grens van 600.000 kijkers en dat is wel echt heel dramatisch.

GTST wist gisteren 593.000 kijkers te boeien, goed voor 10,8 procent marktaandeel. Dat ligt 28 procent onder het laatste maandgemiddelde van RTL 4. En dat terwijl GTST juist altijd één van de pilaren was die de zender hoog hield.

De soapies kunnen zich de komende weken uitsloven wat ze willen, maar de grootste cliffhanger van GTST is nog altijd of de serie zelf straks wel de zomer overleeft.

De meest bekeken alternatieven voor GTST? Dat waren het Achtuurjournaal met 1,7 miljoen kijkers (32 procent) op NPO 1, Lingo met 643.000 kijkers (12 procent) op SBS 6 en Met Het Mes Op Tafel met 638.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.

Over naar prime time: daar was het voetbal de grote winnaar. Nederland – Noord-Ierland, dat om 20.36 uur aftrapte, was goed voor een mooie 2,8 miljoen kijkers (49 procent) op NPO 3.

NPO 3 wist dus de helft van alle tv-kijkers op prime time te boeien. Van de overige helft wist NPO 1 er de meeste te boeien: Earth From Space kwam uit op 614.000 kijkers (11 procent). Aansluitend trok Mannen in het Wild 359.000 kijkers (6 procent).

RTL 4 pakte brons dankzij het door 603.000 kijkers (10 procent) bekeken Chantals Pyjama Party, dat al weken geen echte hit blijkt. The Big Music Quiz trok aansluitend 408.000 kijkers (7 procent).

De vierde plek is voor SBS 6. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak moest genoegen nemen met 576.000 kijkers (10 procent). Daaraan voorafgaand deed DNA 314.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Zembla: 327.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 283.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Alarmcentrale pech onder de zon: 279.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 180.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 165.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ugly Truth: 129.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), Half acht nieuws (909.000), de voetbalvoorbeschouwing (728.000), Lingo (643.000), Met het mes op tafel (638.000), RTL Boulevard (619.000), GTST (593.000) en BinnensteBuiten (538.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,6 miljoen), Pauw (723.000), Hart van Nederland (583.000), Journaal laat (536.000) en Shownieuws (388.000) het meest in trek. Beau trok 303.000 kijkers.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Voetbal EK KW NLD NIR (NPO3) 2.847.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.722.000
03. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.595.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.178.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.116.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.039.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 909.000
08. Voetbal EK KW VB (NPO3) 728.000
09. Pauw (NPO1) 723.000
10. Lingo (SBS6) 643.000


11. Met het mes op tafel (NPO2) 638.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 619.000
13. Earth From Space (NPO1) 614.000
14. Chantals Pyjama Party (RTL4) 603.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 593.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 29.1%
2. NPO1 / 16.8%
3. RTL4 / 10.7%
4. SBS6 / 8.2%
5. NPO2 / 6.0%


6. Vero / 3.4%
7. RTL8 / 3.4%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL5 / 3.2%
10. NET5 / 2.7%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.2%
13. FOX / 0.8%
14. Spike / 0.8%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 51,9%
2. RTL Nederland 20,5%
3. Talpa TV 15,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen