Seizoensopener Maestro verslaat Expeditie Robinson
De kijkcijfers van zondag 27 oktober 2019 (SKO)
Het vijfde seizoen van de door Frits Sissing gepresenteerde tv-hit Maestro is zondagavond met 1,7 miljoen kijkers (22 procent) van start gegaan op NPO 1. Daarmee versloeg de show de prime-time-winnaar van vorige week: Expeditie Robinson. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Expeditie Robinson bood met 1,5 miljoen kijkers (21 procent) het meest bekeken alternatief. De show blijft stabiel, terwijl NPO 1 flink groeit: vorige week trok de film Wad 609.000 kijkers.
Gedurende de tweede helft van prime time trok NPO 1 met de TV Show 943.000 kijkers (17 procent), terwijl bij RTL 4 Eén tegen 100 van start ging met 1 miljoen kiijkers (19 procent).
De derde zender op prime time was Ziggo Sport dankzij de Formule 1 in Mexico. Het verslag ervan trok vanaf acht uur ’s avonds 1,2 miljoen kijkers (17 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Zondag Met Lubach, goed voor 1 miljoen kijkers (14 procent) op NPO 3. Ervoor trok Stanley H. 390.000 kijkers (5 procent), erna trok Harkum 327.000 kijkers (6 procent). Vorige week waren dat nog respectievelijk 711.000 en 687.000 kijkers.
De nummer vijf op prime time was SBS 6 dankzij de combinatie Undercover in Nederland (502.000 en 7 procent) en Het Mooiste Liedje (450.000 en 7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 337.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 286.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Na ons de zonvloed: 282.000 kijkers,
- Veronica scoorde met X-Men: 196.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 159.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 96.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Achtuurjournaal (2 miljoen), Ajax – Feyenoord (1,4 miljoen), Half acht nieuws (856.000), Studio Sport (610.000), vtwonen (585.000) en RTL Boulevard (574.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (750.000), Studio Voetbal (631.000), Shownieuws (597.000) en Nieuwsuur (443.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Ziggo Sport brons met 11 procent.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.170.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.958.000 03. Maestro (NPO1) 1.659.000 04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.532.000 05. Voetbal ED Ajax – Feyenoord (FS1) 1.387.000 06. Autosport F1 GP MEX (Ziggo) 1.208.000 07. Een tegen 100 (RTL4) 1.048.000 08. Zondag met Lubach (NPO3) 1.036.000 09. TV Show (NPO1) 943.000 10. Half acht nieuws (RTL4) 856.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.1% 2. RTL4 / 15.7% 3. Ziggo / 10.7% 4. SBS6 / 9.0% 5. NPO3 / 5.2% 6. FS1 / 4.7% 7. NPO2 / 4.2% 8. Vero / 3.8% 9. NET5 / 3.4% 10. RTL8 / 2.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,5% 2. RTL Nederland 21,3% 3. Talpa TV 16,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS