Nieuw record Chateau Meiland: ruim 1,4 miljoen kijkers


De kijkcijfers van maandag 21 oktober 2019 (SKO)

De SBS 6-hit Chateau Meiland breekt opnieuw zijn eigen kijkcijferrecord. De een na laatste aflevering van het tweede seizoen trok maandagavond 1,447 miljoen kijkers (24 procent) en daarmee is het de meest bekeken uitzending tot nu toe. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Chateau Meiland, dat over twee weken wordt opgevolgd door Opgezadeld met Britt, noteerde twee weken geleden ook al een record. Toen keken er 1,398 miljoen mensen, ook een topscore voor SBS 6.

Direct na Chateau Meiland wist Cultuurshock 526.000 kijkers (10 procent) te bekoren. Vorige week begon dat programma met 515.000 kijkers (11 procent).

Al met al was SBS 6 dankzij Chateau Meiland de winnaar op prime time. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief.

De NPO 1-combinatie Radar en Spoorloos was goed voor 1,1 miljoen (19 procent) en 1,4 miljoen kijkers (26 procent). Op de late avond trok Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen zelfs 1,7 miljoen kijkers (35 procent).

Het brons op prime time is voor Veronica, dat met Veronica Inside 636.000 kijkers (11 procent) neerzette.

Daarna volgt NPO 3 met 538.000 kijkers (9 procent) voor Hunted.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Harry Potter and the prisoner of Azkaban: 494.000 kijkers.
  • RTL 4 scoorde met Harry en Meghan Hun Afrikaanse Reis: 472.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 423.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Italian Job: 220.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 191.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Erin Brockovich: 96.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (861.000), Editie NL (752.000), Lingo (706.000), GTST (699.000) en Met het mes op tafel (642.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek Van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (1 miljoen), Hart van Nederland (544.000), Journaal laat (486.000) en Nieuwsuur (460.000) het meest in trek. Beau trok 314.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met ruim 12 procent en SBS 6 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.859.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.679.000
03. Chateau Meiland (SBS6) 1.447.000
04. Spoorloos Extra (NPO1) 1.419.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.285.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.254.000
07. Radar (NPO1) 1.146.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.141.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.096.000
10. Pauw (NPO1) 1.020.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 861.000
12. Editie NL (RTL4) 752.000
13. Lingo (SBS6) 706.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 699.000
15. Met het mes op tafel (NPO2) 642.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.2%
2. RTL4 / 12.1%
3. SBS6 / 11.8%
4. NET5 / 7.1%
5. NPO2 / 6.6%


6. NPO3 / 5.7%
7. Vero / 5.5%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.2%


11. SBS9 / 1.2%
12. TLC / 1.1%
13. FS1 / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCfirst / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,5%
2. Talpa TV 25,6%
3. RTL Nederland 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen