Linda uit beeld, Wendy in beeld: 71 procent zapt weg


De kijkcijfers van zondag 6 oktober 2019 (SKO)

Nu Wendy van Dijk uit het warme bad van The Voice is gestapt, blijkt dat de presentatrice eigenlijk helemaal niet zo’n publiekstrekker is. Vooral de kijkcijfers op zondag zijn pijnlijk voor de presentatrice: als Linda de Mol met haar Miljoenenjacht uit beeld verdwijnt en Wendy van Dijk met Flirty Dancing ín beeld verschijnt, dan zapt 71 procent van alle SBS 6-kijkers weg. En dat staat niet op zichzelf: ook afgelopen vrijdag, met Dance Dance Dance, wist Wendy van Dijk niet te presteren.

SBS 6 had gisterenavond dé winnaar op prime time in huis: Miljoenenjacht kwam uit op een mooie 1,7 miljoen kijkers (26 procent). Toch wist Flirty Dancing daarna maar 495.000 kijkers (10 procent) vast te houden, een erg magere prestatie.

Afgelopen vrijdag begon Wendy’s tweede SBS 6-programma sinds haar vertrek bij RTL 4, namelijk Dance Dance Dance, een voormalige RTL 4-hit. Die show begon met 582.000 kijkers (10 procent), terwijl RTL 4 met The Masked Singer twee keer zo veel bekijks trok.

Al met al lijkt het erop dat Wendy van Dijk het op eigen benen, oftewel zonder het grote succes van The Voice, niet zo goed redt.

Terug naar prime time: RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met het door 1,5 miljoen mensen (23 procent) bekeken Expeditie Robinson. Aansluitend trok Familie Kruys 885.000 kijkers (17 procent).

Het brons is voor NPO 1. De combinatie Onze Boerderij en Nick en Simon The Dream trok 1,5 miljoen kijkers (22 procent) en 720.000 kijkers (13 procent).

Verder keken de meeste mensen naar The Bourne Ultimatum. Die film op Veronica kwam uit op 439.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 413.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 293.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Brieven aan Andalusië: 270.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 242.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 230.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 162.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2 miljoen), Studio Sport (728.000), Half acht nieuws (630.000), vtwonen (623.000) en RTL Boulevard (457.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (662.000), Nieuwsuur (586.000), Studio voetbal (542.000), Shownieuws (476.000) en De Monitor (413.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met bijna 16 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.161.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.041.000
03. Miljoenenjacht (SBS6) 1.684.000
04. Expeditie Robinson (RTL4) 1.540.000
05. Onze Boerderij (NPO1) 1.491.000


06. Familie Kruys (RTL4) 885.000
07. Studio Sport (NPO1) 728.000
08. Nick en Simon The Dream (NPO1) 720.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 662.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 630.000


11. Vtwonen (SBS6) 623.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 586.000
13. Fortuna Sittard – Feyenoord (FS1) 565.000
14. Studio voetbal (NPO1) 542.000
15. Flirty Dancing (SBS6) 495.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.7%
2. SBS6 / 16.1%
3. RTL4 / 15.6%
4. Vero / 6.8%
5. NPO2 / 5.9%


6. NPO3 / 5.1%
7. NET5 / 3.4%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 3.0%
10. RTL5 / 1.9%


11. Ziggo / 1.3%
12. BBCfirst / 1.2%
13. FS2 / 1.1%
14. RTLZ / 1.0%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. Talpa TV 27,3%
3. RTL Nederland 23,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen